Skip to main content

חדשות

אושר בוועדת העבודה: ייצוג הולם בגופים ציבוריים לעובדים עם מוגבלות

קטגוריה: תעסוקת אנשים עם מוגבלות

ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת אישרה ב-24.7 פה אחד לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק של חברי הכנסת איציק שמולי, יואב קיש ואח', לפיהן גופים ציבוריים שבהם למעלה מ- 100 עובדים, יידרשו לדאוג לייצוג הולם של אנשים עם מוגבלות משמעותית (בעלי דרגת נכות 40%, בעלי תעודת עיוור, בעלי לקות שמיעה הזכאים לשירותי תמיכה לתקשורת, זכאים לשיקום, מקבלי שכר מינימום מותאם לעובד עם מוגבלות) בשיעור של 5% בתוך חמש שנים. גופי הביטחון ומגן דוד אדום יידרשו לשיעור זה עבור עובדים לא מבצעיים בלבד.
בנוסף, כל גוף ציבורי 25 עובדים ומעלה יחויב למנות ממונה תעסוקה לאנשים עם מוגבלות, ויפרסם אחת לשנה משרות המיועדות להעסקת מועמדים עם מוגבלות. החוק ייכנס לתוקף בינואר 2017.

יו"ר הוועדה, ח"כ אלי אלאלוף (כולנו): "הגיע הזמן שכלל אוכלוסיית ישראל תשתלב בתעסוקה. לאחר משא ומתן ארוך עם כל הגופים הרלוונטיים ובתום חשיבה מעמיקה, הגענו להסכמות. נבחן את יישום החוק בשנים הקרובות, ונשנה אם יהיה צורך".

גם ח"כ שמולי התייחס לטענות מנכ"ל המרכז לעיוור בישראל, נתי ביאליסטוק כהן, ומנהלת קואליציית הורים לילדים עם צרכים מיוחדים, רויטל לן כהן, כלפי ההחלטה לשנות את גודל הגוף הציבורי המחויב בהעסקת עובדים עם מוגבלות מ-25 עובדים, כפי שנכתב בהצעת החוק המקורית, ל-100. לן כהן כינתה את החוק הנוכחי: "אות מתה". בתגובה הרים שמולי את קולו ואמר: "אתם מגזימים לגמרי, זה חוק היסטורי. את כל הנשמה השקענו בחוק הזה".
יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, שהשתתף בדיון, הוסיף: "האויב של הטוב הוא הטוב ביותר. זו הזדמנות היסטורית שאסור לנו לפספס אותה. מדובר בנטל ניהולי, וגופים קטנים ובינוניים יתקשו מאוד בכך".
עו"ד דן אורן ממשרד המשפטים הודיע: "גודל של 100 עובדים לפחות זה בנפשנו. אחרת תהיה פגיעה בפרטיות, כי מעסיק יוכל לזהות ביתר קלות מי מעובדיו הוא בעל מוגבלות".

עם זאת, ח"כ קיש התנגד בתוקף לדרישת משרד המשפטים לאפשר לגופים ציבוריים לפרסם תכנית לקידום העסקת עובדים עם מוגבלות רק אחת לשנתיים. ח"כ אלאלוף הצטרף לדרישתו וקבע כי פרסום התכנית יהיה אחת לשנה.

ראש מועצת רמת ישי, עופר בן אליעזר, ביקש תוספת תקציב לרשויות המקומיות בשל הצעת החוק אשר דורשת לטענתו תוספת כוח אדם לצורך קליטת העובדים. בתגובה אמר סמנכ"ל חברת חשמל, אורן הלמן: "תפסיקו לחפש תירוצים". ניסנקורן הוסיף: "כל המחקרים מוכיחים שעובד עם מוגבלות הוא משתלם, לא פחות תורם ולא פחות יעיל".

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן