Skip to main content

חדשות

אושר לקריאה ראשונה: המונח 'נכה' ימחק מחוק הביטוח הלאומי

קטגוריה: חדשות מתחום הנגישות

אושר לקריאה ראשונה בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות: המונח 'נכה' ימחק מחוק הביטוח הלאומי. על פי ההצעה תוחלף המילה 'נכה' על הטיותיה השונות במונח 'אדם עם מוגבלות'

ועדת העבודה, הרווחה והבריאות בראשות ח"כ חיים כץ אישרה לקריאה ראשונה הצעת חוק לשינוי השימוש במונח נכות בחוק לביטוח הלאומי ל'מוגבלות".

את הצעת החוק יזמו חברי הכנסת יעקב אשר, משה גפני ואורי מקלב (יהדות התורה).

עמדת "נגישות ישראל"

עמותת נגישות ישראל מברכת על העברת הצעת החוק לתיקון חוק ביטוח לאומי בקריאה ראשונה בכנסת, לפיה המונח "נכה" יימחק מחוק ביטוח לאומי ובמקומו ייכתב "אדם עם מוגבלות" .

שינוי חשוב זה נחוץ לנו כחברה, בה אנו מבקשים לראות את כולם כשווים, כ"אנשים" ולא כ"נכים".

אנו שואפים לחברה בה אנשים עם מוגבלות ירגישו שמתייחסים ופונים אליהם באופן מכבד, כשהמילה "נכה" אינה מכבדת ופעמים רבות אף משפילה וצריכה לעבור מן העולם, כפי שכבר עשו במדינות רבות, כולל ארה"ב.

לשינוי זה ישנה השפעה אדירה על איך החברה תופסת אותנו, את האנשים עם המוגבלויות השונות, אשר מהווים כ- 1.6 מיליון אנשים מהאוכלוסייה בישראל.

אנו מודים ליוזמי הצעת תיקון החוק ולתומכים בה ומקווים להעברת ההצעה גם בקריאה שניה ושלישית.

דברי ההסבר להצעת החוק

על פי דברי ההסבר להצעת החוק, השימוש במונח 'נכה' נחשב בשפת היום יום לפוגעני והוא אינו עולה בקנה אחד עם המגמה להגן הצעת החוק נועדה להגן על כבודם של אנשים עם מוגבלות ולהבטיח את זכותם להשתתפות שוויונית ופעילה בחברה על פי עקרונות חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות.

בדיון עלו גם הסתייגויות לשינוי המינוח. ח"כ קטי שטרית אמרה: "להיות נכה זו לא קללה ולא בושה, זו מילה מתארת מצב נתון כמו גובה או משקל ומנגד דווקא המילה 'מוגבלות' יוצרת תודעה של חוסר מסוגלות. אני מתנגדת לשינוי וגם ארגונים רבים פנו אליי בבקשה להשאיר את המונח כפי שהוא. הרי גם לא ניתן יהיה להעלים את המילה לגמרי, זה משליך על הרבה חוקים ותחומי חיים אחרים אחוזי נכות, תו נכה, ומה נעשה עם נכי צה"ל? נחליף לאנשים עם מוגבלות מצה"ל? ועוד ועוד".

בתגובה הדגיש יו"ר הוועדה ח"כ חיים כץ שההצעה לא תקודם לקריאה שנייה ושלישית מבלי שיתקיימו שיחות ויושגו הסכמות עם הארגונים: "אנחנו מקדמים חקיקה כדי לעזור לאוכלוסיות ולא לפגוע. אחרי הקריאה הראשונה נכנס לגופו של עניין ואם לא נצליח להגיע להסכמות לא נמשיך לקדם את ההצעה".

ח"כ יעקב אשר, מיוזמי ההצעה הצטרף לדברים: "הנושא הזה חשוב להרבה אנשים מבחינה דקלרטיבית וערכית, אנחנו עושים פה שינוי גדול אבל אם הוא יפגע במישהו זה לא יקרה".​

בחורה בכיסא גלגלים

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן