Skip to main content

חדשות

אין כניסה לאנשים עם מוגבלות: החופים הנפרדים לא נגישים

קטגוריה: חדשות מתחום הנגישות

 

מתוך עשרות חופים שפתוחים לקהל הרחב, ויותר מעשרה שמאפשרים רחצה נפרדת לנשים ולגברים לטובת שומרי מסורת, רק שניים מונגשים לנכים באופן מלא – באשדוד ובתל אביב. מנתונים של אגף החופים במנהל לשלטון מקומי שפורסמו לקראת פתיחת עונת הרחצה עולה כי בחופים נפרדים בבת ים, באשקלון, בכינרת, בים המלח, בעכו, באילת ובמקומות אחרים חסרים חלק מהשירותים הבסיסיים שיאפשרו לנכים לרחוץ במים וליהנות מהתנאים שלהם זכאי כל אזרח במדינת ישראל בימי הקיץ החמים.

הנתונים מתבססים על חמישה קריטריונים קריטיים שיאפשרו לנכים לרחוץ בים – חניה מונגשת, הגעה ללא בעיה לשירותים ומקלחות, הנגשה למים, הנגשה צל וכסאות רחצה לנכים. בניגוד לרוחצים שאינם סובלים ממוגבלויות, העובדה כי אין צל או אם חסרים כסאות רחצה מותאמים מונעת מהנכים להגיע אל החוף. מדרגה אחת תמנע מאדם בכיסא גלגלים להגיע אל החוף, אי נגישות לשירותים או מקלחות תמנע מהם את החוויה כולה.

ישנם פערים משמעותיים בחופים רבים ברחבי ישראל בכל הקשור להנגשה, אולם נדמה כי הציבור הדתי נפגע יותר מכולם בכל הקשור להנגשה. למעט בתל אביב ובאשדוד, אין אפילו חוף אחד שמונגש באופן מושלם לטובת ציבור הנכים, מה שדורש מהם לנסוע עשרות קילומטרים ויותר רק כדי להגיע לחוף מתאים, שגם עונה על צוויונם הדתי. באילת למשל, יש בחוף הנפרד כסאות רחצה לנכים, אולם בהיעדר חניה, שירותים ומקלחות או הנגשה למים הדבר חסר תועלת. בטבריה מציעים שירותים לנשים אך לא לגברים ובראשון לציון אין חניה או הנגשה למים. בחוף כינר שעל שפת הכינרת, אחד החופים המבוקשים ביותר בקרב דתיים, אין הנגשה למים, מה שמונע מנכה את החוויה כולה. בחלק מהמקרים החופים נמצאים בשיפוץ שאולי יאפשר לנכים כניסה, באחרים ההנגשה אינה נראית באופק.

עמותת "נגישות ישראל" ועמותת "בצלמו" פנו לאחרונה בדחיפות במכתב ליו"ר ועדת הפנים ח"כ מיקי חיימוביץ בדרישה לקיים דיון דחוף לנושא נגישות חופי הרחצה לאנשים בעלי מוגבלויות. הם קבלו על כך שהרשויות שמנהלות את חופי הרחצה לציבור אינם מקפידים על עמידה מלאה בדרישות תקנות הנגישות "ובכך הלכה למעשה ציבור האנשים עם מוגבלויות אינו יכול ליהנות כמו כלל הציבור מרחצה בים. מדובר באפליה בלתי סבירה".

בשיחה עם "ישראל היום" אמרו בשני הארגונים כי הם נדהמו לגלות שדו"ח מצב נגישות החופים "מוטה ומטעה". לדבריהם, "חופים רבים נגישים רק באופן חלקית, דבר ששווה ללא נגיש בכלל". הם קראו להנגשה מלאה של החופים על פי התקנות. "אין כאן בקשת טובות אלא אנו מבקשים את מה שמגיע לנו – ים וחוף רחצה שנגישים לכולם – חילונים ודתיים". הם הוסיפו וקראו לרשויות לפעול להנגשה מלאה, לתחזוקה שוטפת ולפרסום מפורט ואמין של החופים הנגישים. 
    

אדם בכיסא גלגלים משקיף מרחוק על הים

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן