Skip to main content

חדשות

ביצוע תקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות -הסדרת נגישות לשירותי התחבורה הציבורית

קטגוריה: חדשות מתחום הנגישות

ביצוע תקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (הסדרת נגישות לשירותי התחבורה הציבורית), התשס"ג-2003, על ידי רכבת ישראל

 

 

בעקבות שימוע שנערך לחברת רכבת ישראל בע"מ (להלן: הרכבת) על ידי נציב שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (בפועל), בגין ביצוע לקוי של הוראות תקנות התחבורה הציבורית, החליט הנציב לעכב בשלשה חדשים (החל מיום 1.2.2008) את הוצאת צו הנגישות לרכבת, וזאת על מנת לאפשר ביצוע מלא ונכון של ההוראות שיפורטו להלן.

 

כפי שסוכם בין הנציבות לרכבת, ועל מנת לבחון ולצמצם תקלות במתן  שירות נגיש בתקופה הקרובה, מעמידה הרכבת לרשות נוסעים עם מוגבלות קו טלפון ישיר לתלונות בדבר הפרת הוראות התקנות, אשר יאפשר טיפול מיידי בתקלות והפקת לקחים לעתיד.

 

מספר הטלפון של רכבת ישראל לצורך תלונות הוא 03-6117020. נוסע עם מוגבלות יפנה למספר החירום בזמן אמת במקרה  בו הוזמנו סידורי נגישות ולא סופקו.

 

אנו מבקשים מהציבור הרחב  ליידע גם את הנציבות בדבר כל תלונה על תקלה במתן שירות נגיש, על מנת שנוכל לבחון את אופן הפקת הלקחים על ידי הרכבת בכל מקרה ומקרה וכדי להביא לביצוע התקנות במלואן.   

 

מס' הטלפון למסירת המידע לנציבות השוויון הוא – 02-6549561, פקס – 02-6467591, דוא"ל – iritsha@justice.gov.il

 

 

 

להלן פירוט ההנחיות בדבר מתן שירות נגיש, שסוכמו על דעת הנציבות ועל דעת נציגי הרכבת, ואשר מבוססות על החוק והתקנות:

  1. הודעה המתקבלת במוקד הרכבת עד 12 שעות טרם הנסיעה, על נסיעת אדם עם מוגבלות הנע בכסא גלגלים, והנזקק לסיוע של מתקן ההרמה, מתחנת רכבת נגישה אל תחנת  רכבת נגישה, מחייבת את הרכבת להפעיל עבור המודיע את מתקן ההרמה בתחנת המוצא ובתחנת היעד, על מנת שיוכל להוציא לפועל את נסיעתו המתוכננת.

  2. אדם עם מוגבלות הנע בכסא גלגלים זכאי לנסוע בין כל תחנות הרכבת הנגישות ובכל קווי הרכבת הנגישים, המתפרסמים בלוחות הזמנים של הרכבת, לפי בחירתו.

  3. ההודעה מראש למוקד הרכבת נצרכת בין היתר לצורך הפעלת מתקן ההרמה עבור המודיע, בתחנת המוצא ובתחנת היעד, ובתחנות הביניים בהן הוא אמור להחליף רכבות. לא ינוהל משא ומתן עם המודיע באשר להפעלת מתקן ההרמה, והוא לא יידרש לקבל אישור מכל סוג שהוא כתנאי לנסיעתו.

  4. הרכבת אינה רשאית לדרוש מן המודיע לשנות את תחנת המוצא או היעד בהן ביקש להוציא לפועל את נסיעתו, ו/או את שעת הנסיעה בה ביקש לנסוע, אלא במקרים בהם אחת מתחנות אלה היא תחנה שאינה נגישה, כהגדרתה בתקנות, ו/או שהרכבת בה ביקש המודיע לנסוע אינה רכבת נגישה, כמפורסם בלוחות הזמנים של הרכבת.

  5. התקנות אינן קובעות מועד מינימום למסירת ההודעה לרכבת, אלא מועד מקסימום בלבד. בנסיבות אלה זכאי אדם עם מוגבלות להודיע למוקד הרכבת על נסיעתו המתוכננת בכל עת על פי בחירתו, אך לכל המאוחר 12 שעות טרם הנסיעה.

  6. מתקן ההרמה יהיה זמין להפעלה עבור אדם עם מוגבלות בכל שעות פעילות התחנה הרשמיות. המתקן יופעל על ידי עובד הרכבת בכל המשמרות.

  7. לא תתקבל טענה לפיה בחלק משעות הפעילות של התחנה לא ניתן להפעיל את מתקן ההרמה בהיעדר עובד מיומן להפעלתו, שכן צמצום השעות בהן ניתן השירות לאנשים עם מוגבלות, רק לשעות שהייתו של מנהל התחנה, סגנו, או עובד ספציפי אחר בתחנה, הוא מפלה, ומנוגד לחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, התשנ"ח – 1998 (להלן: חוק השוויון) ולתקנות.

  8. ככלל, לא תתקבל טענה כי לא ניתן לספק את השירות בשעות או בימים בהם כמות הנוסעים הכללית או כמות הנוסעים עם מוגבלות המבקשים לנסוע, רבה.

 

יצוין, כי בפני הנציב הועלתה בעיה קבועה של עומס רב בימי ראשון בשעות הבוקר ובימי חמישי בשעות אחה"צ, עומס הנובע מהצטרפות חיילי צה"ל לכמות הנוסעים הרגילה ברכבות. בשעות עומס אלה מנועים לא פעם נוסעים בכלל, ונוסעים עם מוגבלות ביניהם, לעלות על הרכבות בשל צפיפות רבה בקרונות.

הובהר לנציב, כי הרכבת תעשה כל שביכולתה כדי להעלות אנשים עם מוגבלות לרכבות גם בשעות אלה, וכי יבדקו פתרונות שונים להתמודדות עם העומס, פתרונות אשר יקלו גם על עליית נוסעים עם מוגבלות, אך בשלב זה ייתכנו שיבושים בהעלאת נוסעים עם מוגבלות לרכבת בה התכוונו לנסוע בשעות עומס אלו.

למותר לציין כי במקרים אלו לא יידרשו נוסעים עם מוגבלות אשר לא יכלו לעלות לקרון לשוב ולהודיע מראש על עלייתם לרכבת הנגישה הבאה, ורכבת ישראל מחויבת לסייע בהעלאתם לרכבת הנגישה הקרובה ביותר, ובהורדתם בתחנת היעד במועד הנסיעה החדש.

  1. הודעה על נסיעת אדם עם מוגבלות ביום שלאחר שבת או מועד, אשר 12 השעות שקדמו לה חלות בשבת או במועד, תימסר למוקד הרכבת עד שעה לפני סגירתו ביום שישי או בערב המועד.

  2. אדם עם מוגבלות הנזקק לסיוע בעליה לקרון ובירידה ממנו (ללא מתקן הרמה) יודיע למוקד הרכבת על נסיעתו 12 שעות טרם הנסיעה. הרכבת תעמיד לרשות אדם עיוור הנזקק לסיוע בעלייה לקרון ובירידה ממנו עובד שיסייע לו , הן בתחנת המוצא והן בתחנת היעד, ותעשה ככל יכולתה להעמיד לרשות אדם עם מוגבלות אחרת הנזקק לסיוע בעליה לקרון ובירידה ממנו (ללא מתקן הרמה) עובד שיסייע לו, הן בתחנת המוצא והן בתחנת היעד.

  3. לא תתקבל טענה לפיה בחלק משעות הפעילות של התחנה לא ניתן לסייע לאדם עם מוגבלות הנזקק לסיוע בעליה או בירידה מן הקרון, שכן צמצום השעות בהן ניתן השירות לאנשים עם מוגבלות, רק לשעות שהייתו של מנהל התחנה, סגנו או עובד ספציפי אחר בתחנה, הוא מפלה, ומנוגד לחוק השוויון ולתקנות.

  4. הודעה שהתקבלה במוקד הרכבת 12 שעות טרם הנסיעה, על נסיעת אדם עם מוגבלות, ואשר כללה הזמנת מקום ישיבה, תחייב את הרכבת להודיע למזמין האם יש בקרון הנגיש מקום פנוי, ואם כן, לשמור עבורו את המקום.

אישור כי יש מקום פנוי בקרון הנגיש תימסר למודיע בעת ההודעה על הנסיעה ובעת הזמנת מקום שמור בקרון נגיש.

  1. ככלל, בקרונות הרכבת קיימים מקומות שמורים לאנשים עם מוגבלות. על אף שכלל הנוסעים יכולים להתיישב במקומות אלה אם אין נוסע עם מוגבלות מבקש לשבת בהם, הרי שבשעה שיש נוסע עם מוגבלות המבקש לשבת, קיימת לו  עדיפות בישיבה במקומות אלה.

על כן, בשעה שאדם עם מוגבלות מבקש לשבת במקום השמור לאנשים עם מוגבלות בקרונות הרכבת, וזאת ללא קשר להודעה המוקדמת העוסקת בהזמנת מקום שמור, על הנוסעים לפנות את מקום הישיבה עבורו, ולבקשת נוסע עם מוגבלות, על  עובד הרכבת הנוכח בה במהלך הנסיעה לוודא כי המקום השמור אכן פונה, בהתאם לסמכויותיו הקבועות בחוק.

  1. אנשים עם מוגבלות הנוסעים ברכבת בקביעות, יוכלו להודיע למוקד הרכבת מראש על מועדי נסיעותיהם, מבלי שיחויבו לשוב ולהודיע 12 שעות לפני כל נסיעה, והרכבת תפעיל עבורם את מתקן ההרמה במועדי הנסיעה בתחנת המוצא ובתחנת היעד, ותשמור עבורם מקום ישיבה אם התבקשה לעשות כן בעת ההודעה על מועדי הנסיעות הצפויים.

יחד עם זאת, נוסע אשר הודיע על נסיעה מתוכננת ומכל סיבה שהיא אינו יכול להוציאה אל הפועל, מתבקש להודיע למוקד הרכבת על אודות ביטול הנסיעה כאמור, בהקדם האפשרי.

  1. במקרים של תקלה פתאומית ברכבת שהתרחשה במועד הנסיעה המתוכננת, עליה הודיע אדם עם מוגבלות הנוסע באופן אקראי או בקביעות, ושכתוצאה ממנה מושבתת הרכבת הנגישה, תודיע הרכבת למודיע באופן מיידי כמה זמן ייאלץ להמתין עד לתיקון התקלה, ותעמיד לרשותו רכבת נגישה אחרת עם סיום התיקון ובמועד המוקדם ביותר האפשרי. במקרה זה לא תידרש מחדש הודעה מוקדמת של 12 שעות .

הרכבת אחראית להודיע לתחנת היעד על השינוי במועד הגעת הנוסע בשל תקלה כאמור, ותפעיל עבורו את מתקן ההרמה, ו/או תסייע לו לעלות לרכבת בתחנת המוצא ו/או לרדת מן הרכבת בתחנת היעד, במועד החדש.

  1. בשעה שאדם עם מוגבלות, שלא הודיע על נסיעתו למוקד הרכבת 12 שעות מראש, או לא הודיע כלל על נסיעה צפויה אלא הגיע לתחנת הרכבת, מבקש לנסוע בכל זאת מתחנה נגישה אחת לרעותה, וברכבת נגישה, חלות על בקשתו ההוראות הכלליות של חוק השוויון, המחייבות שלא להפלותו במתן השירות.

על כן תעשה הרכבת מאמץ בהקדם האפשרי ובסבירות לספק לו את השירותים הניתנים בתחנות המוצא והיעד בעת פעילותן, וביניהן הפעלת מתקן הרמה אל קרון נגיש, ו/או סיוע בעליה ובירידה אל הרכבת בידי עובד התחנה.  

הרכבת תודיע לאדם כאמור על מועד הגעתה הצפוי של הרכבת הנגישה הקרובה ביותר למועד הגעתו לתחנה, ועל המועד הקרוב ביותר בו תוכל להפעיל עבורו את מתקן ההרמה בתחנת המוצא ובתחנת היעד. הרכבת תודיע לתחנת היעד על עלייתו של נוסע עם מוגבלות כאמור לרכבת, ותפעיל עבורו את מתקן ההרמה בתחנת היעד עם הגיעו.

  1. בעת תקלות פתאומיות בקווי הרכבת, הדורשות החלפת רכבות במהלך הנסיעה, תסייע הרכבת לנוסעים עם מוגבלות להחליף רכבות באופן מיידי ובצורה הולמת, תוודא כי תחנת היעד החלופית תהיה נגישה וכי יופעל בה מתקן ההרמה לצורך הורדתם מן הרכבת.

  2. אם, בשל תקלות בקווי הרכבת, הדורשות החלפת רכבות במהלך הנסיעה, נדרש נוסע עם מוגבלות להגיע לתחנה שאינה נגישה, תדאג לו הרכבת להסעה חלופית הולמת לתחנה נגישה קרובה, תעשה כל מאמץ כדי להפעיל עבורו את מתקן ההרמה במועד המוקדם ביותר האפשרי, תודיע לנוסע על מועד זה, ותפעיל עבורו את מתקן ההרמה בתחנת המוצא החדשה ובתחנת היעד המקורית מיד עם הגעתו.

  3. אם ידוע מראש על תקלה צפויה בקו הרכבת כולו, או ברכבת מסוימת היוצאת במועד עליו הודיע אדם עם מוגבלות, על הרכבת להודיע לו על כך באופן מיידי, לעדכנו במועד הגעתה הצפוי של הרכבת הנגישה החלופית, ולהפעיל עבורו את מתקן ההרמה לרכבת זו. במקרה זה לא תידרש מחדש הודעה מוקדמת של 12 שעות.

הרכבת אחראית להודיע לתחנת היעד על השינוי במועד הגעת הנוסע בשל תקלה כאמור, ולהפעיל עבורו את מתקן ההרמה בתחנת היעד.

 

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן