Skip to main content

חדשות

בסקר מיוחד של עמותת נגישות ישראל בנושא "אנשים עם מוגבלות בזמן מלחמה" התגלה שכ-42% מאנשים עם מוגבלות לא מוגנים בזמן מלחמה

קטגוריה: Access Israel News
בחודש נובמבר פרסמה עמותת נגישות ישראל יחד עם ארגונים של אנשים עם מוגבלות נוספים, סקר בנושא "אנשים עם מוגבלות בזמן מלחמה".
מטרת הסקר הינה ללמוד ממצאיו, לתחקר ולשפר את המענה למצבי חירום עתידיים, הן מבחינת נהלים והן תקנות בכל המערכות המסייעות – משרדי ממשלה, רשויות וארגונים

בחודש נובמבר פרסמה עמותת נגישות ישראל יחד עם ארגונים של אנשים עם מוגבלות נוספים, סקר בנושא "אנשים עם מוגבלות בזמן מלחמה".
 בממצאי הסקר עלה כי המדינה לא הייתה מוכנה למענה לצרכיהם הייחודיים של אנשים עם מוגבלות בזמן לחימה וזאת למרות שנים של ניסיונות לקידום תקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות בשעת חירום, פניות בנושא חוסר המיגון בדגש על אנשים עם מוגבלות וקשישים, חוסר במקומות חלופיים נגישים ממוגנים לפינוי ועוד.

מטרת הסקר הינה ללמוד ממצאיו, לתחקר ולשפר את המענה למצבי חירום עתידיים, הן מבחינת נהלים והן תקנות בכל המערכות המסייעות – משרדי ממשלה, רשויות וארגונים.
לצד הערכתנו הרבה לפעילות משרדי הממשלה השונים בין אלה הרווחה, התיירות והבריאות שנרתמו ועשו רבות יש המון מה ללמוד ולהשתפר.
אנו מצפים שביחד נפעל לשוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות גם במצבי חרום כך שאף אדם לא ישאר מאחור.

ממצאי הסקר הבולטים מהם ניתן ללמוד רבות הם:

• בנושא מיגון – 58% מהמשתתפים יש להם ממ"ד או מקלט, 42% נמצאו לא מוגנים: 18% מיגון לא נגיש, 24% ללא מיגון בכלל.

בנושא פינוי לדיור חלופי – 31% רוצים להתפנות לדיור חלופי נגיש, רק 5% התפנו נכון למועד הסקר, 26% עדיין מעוניינים בפינוי למקום נגיש, 54% מוטרדים מנושא פינוי לדיור מוגן ונגיש במלחמה, 24% מהם באופן מוטרד מאוד.

• בנושא תמיכה וסיוע מרשויות וארגונים – מעל ל-80% מהמשתתפים מצפים לתמיכה ממשרדי הממשלה, העירייה ונציגיה מעמותות, אך בפועל: 69% לא מרוצים מנציגי העירייה. 63% לא מרוצים מהרשויות המקומיות, 80% לא מרוצים ממשרדי הממשלה, 50% לא מרוצים מהעמותות. רק 4% מהנשאלים קיבלו פניה יזומה לסיוע ממשרד ממשלתי ורק 14% מהנשאלים קיבלו פניה יזומה לסיוע מהעירייה.

• שמיעת צפירות – 79% ציינו את נושא הצפירות רלוונטי להם, 62% מוטרדים מבעיות שמיעה של הצפירות.

• אספקת מזון, תרופות וציוד – 61% מוטרדים מנושא אספקת מזון במלחמה, 26% מהם באופן מוטרד מאוד, 65% מוטרדים מנושא אספקת תרופות במלחמה, 29% מהם באופן מוטרד מאוד, 57% מוטרדים מנושא אספקת ציוד רפואי מתכלה במלחמה, 31% מהם באופן מוטרד מאוד.

• תמיכה נפשית – 73% ציינו שנושא התמיכה רלוונטי להם, 40% מוטרדים מחוסר בתמיכה נפשית.

• תחבורה ציבורית – 61% מוטרדים מנושא זמינות תחבורה ציבורית במלחמה – 23% מהם באופן מוטרד מאוד.

 מלווה סיעודי – 21% חיים עם עובד/ת סיעודי, 51% מוטרדים מנושא השארות המלווה הסיעודי במלחמה, 31% מהם באופן מוטרד מאוד.

• מידע – 78% ציינו את נושא המידע רלוונטי להם, 69% מוטרדים מחוסר המידע.

• פינוי ברכב נגיש – 18% צריכים פינוי עם רכב נגיש עם מעלון.
 
הסקר נערך ביוזמת עמותת נגישות ישראל ובשיתוף פעולה של ארגוני אנשים עם מוגבלויות מהמובילים בישראל: איל"ן, נכי ישראל, נכה לא חצי בן אדם, המרכז לעיוור, לינק 20, האקוטיזם, אגודת החרשים בישראל, שק"ל, בית הגלגלים, בקול, קשר, הספרייה לעיוור.

הסקר, שבוצע על ידי ד"ר רקפת שטראוס ממכון "Insight", נעשה במטרה להבין את הצרכים של אנשים עם מוגבלויות שונות מאזורי מגורים שונים בעת המלחמה. הסקר נעשה באופן אנונימי וחסוי והשתתפו בו כ- 540 משתתפים עם מוגבלויות שונות מכל רחבי הארץ, בשבוע הראשון של נובמבר 2023.

בתמונה בצד שמאל למעלה – תמונה של זכוכית מגדלת שמגדילה אייקון של אנשים ומסביב אייקונים קנטים של אנשים שלא מוגדלים 

זכוכית מגדלת שמגדילה אייקון של אנשים ומסביב אייקונים קנטים של אנשים שלא מוגדלים

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן