Skip to main content

חדשות

ברכת "ברוך הבא" ל-2 מיליון גולשים חדשים באינטרנט

קטגוריה: חדשות מתחום הנגישות

מאת: אלון זכאי, מנכ"ל חברת A-2-Z שיווק באינטרנט

בשנים האחרונות חלה אי־בהירות באשר לתקנות הנגישות לאינטרנט בישראל, אך כעת יש מקום לאופטימיות: באחרונה הצטרפה ישראל למדינות העולם בדרישה חוקתית להנגיש את שירות האתרים ברשת לאנשים עם צרכים מיוחדים, ביוזמת עמותת נגישות ישראל ואיגוד האינטרנט הישראלי.

באמצע 2013 עודכן קובץ התקנות של שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, המסיר את הערפל מתחום האינטרנט, וביולי אשתקד נכנס לתוקף התקן הישראלי של מכון התקנים לאתרי אינטרנט נגישים. באחרונה נכנסו לתוקף תקנות המשנה שיאפשרו לגולשים לקויי ראייה, שמיעה, למידה ולבעלי מוגבלויות גופניות או נוירולוגיות ליהנות מרמה שווה של יעילות והנאה בגלישה באתרים ישראליים.

מפליא שלקח לנו כל כך הרבה זמן ליישם את תרבות הגלישה שכבר נהפכה לקוד נורמטיבי ברחבי העולם, ולא רק בגלל הקוד החברתי: יישום של דרישות הנגישות יביא לשיפור תוצאות האתר במנועי החיפוש ולחשיפה מורחבת לכ-2 מיליון גולשים חדשים, שהיו מנועים בעל כורחם משירותיו.

הנגשת אתר האינטרנט היא למעשה התאמתו לחושים הזמינים יותר של בעל המוגבלות. לדוגמה, כדי לפצות על ליקוי ראייה אפשר להיעזר במגדילי מסך ובהתאמת צבעים וגוונים; לקויי שמיעה נעזרים בכתוביות כתמלול לסאונד או בווידאו, שבו אפשר לשלב גם ליווי בשפת הסימנים; המתקשים במוטוריקה, ובהם גם שיעור לא מבוטל של קשישים, נזקקים להתאמת האתר לשימוש במקלדת בלבד – ללא סיוע העכבר. זו כמובן רק רשימה חלקית.

דרישות אלה, שאולי נראות כרגע יוצאות דופן, צפויות להיות מוטמעות בכל מערכות המידע ברשת הישראלית. מועד הסיום להשלמת ההתאמה הוא אוקטובר 2016, כאשר אתרים חדשים שיעלו לרשת אחרי אוקטובר 2015, נדרשים לנגישות כבר בעת העלייה לאוויר. החורגים מדרישות אלה יהיו חשופים לקנסות בסך 50 אלף שקל.

ומה עם הנגשת הרשת אלינו? מתברר שהטמעת העקרונות החדשים היא אבן היסוד בקידום נכון של אתר במנועי החיפוש. יש לזכור כי הסורק של גוגל (האחראי לבדיקת האתרים ולדירוג תוצאות החיפוש) מתנהג בדומה לגולש חירש או עיוור. אותם תכנים שאינם נגישים לאוכלוסייה זו נמצאים גם מתחת לרדאר שלו. תכנים כמו תמונות, אנימציות או סרטוני וידאו ללא גיבוי טקסטואלי נחשבים כשטח ריק.

התוצאה של מהלך ההנגשה היא חד־משמעית: קידום מאסיבי יותר בגוגל והנגשה רחבה יותר של התכנים ביחס לאפשרויות החיפוש השונות. המהלך יאפשר לכ–2 מיליון גולשים "חדשים", 25% מהאוכלוסייה בישראל, ליהנות מחוויית גלישה נוחה יותר ותפקודית הרבה יותר.

אם נוסיף לרשימה את מי שסובל באופן זמני מפגיעה בציוד המחשב (כמו קלקול בעכבר או שריטה על מסך הלפטופ), הנגשת האתר תשדרג את החלון העסקי שלכם לקהל גדול אף יותר.

לקריאת הכתבה כפי שהתפרסמה לראשונה ב TheMarker – לחצו כאן

דמות אדם זעירה ותחילת כתובת של אתר אינטרנט

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן