Skip to main content

חדשות

ב-3.12 צוין ברחבי העולם היום הבינלאומי לאנשים עם מוגבלות

קטגוריה: חדשות העמותה

בתאריך ה- 3/12, מצוין 'היום הבינלאומי לאנשים עם מוגבלות'. יום זה מובל עולמית ע"י האומות המאוחדות במטרה לקדם את המודעות, הזכויות ואיכות החיים של אנשים עם מוגבלות בכל תחומי החיים.

השנה (2017) הדגש של היום הבינלאומי לאנשים עם מוגבלות היה "המעבר לחברה בת-קיימא עמידה לכולם"

המטרה העולמית הינה שעד שנת 2030 נהיה עולם בו "לא משאירים אף אחד מאחור".

המצב הנוכחי בישראל

 

ישראל חתומה על האמנה הבינלאומית לזכויות לאנשים עם מוגבלות ומחויבת לקדם ולדווח על ההתקדמות בנושאים השונים בתחומי החיים השונים.

ישראל של סוף 2017 נמצאת בנקודה מרתקת, אנו נמצאים בתקופה של הטמעת חקיקת ותקנות הנגישות. נכון לסוף נובמבר 2017 מדינת ישראל אמורה להיות לנגישה במגזר העסקי הפרטי.

עם זאת אנסה לתאר את המצב בו אנו נמצאים בישראל.

המגזר הפרטי

ניתן לומר שהעסקים המובילים, הקמעונאים והגדולים בעיקר, במידה רבה עשו רבות והנגישו את נכסיהם ושרותיהם. בתחום העסקים הפרטיים הקטנים קיים פער גדול של עשייה והדרך עוד ארוכה. בתחום הבנייה, ההישג הגדול ביותר הוא שנכון לעכשיו כל בניין חדש מוקפד ומונגש כבר מהתוכניות המוגשות לאישור. לעניין הנגשת הבניינים הקיימים, רבים שופרו והונגשו לפי תקנות מקום קיים.

משרדי ממשלה ורשויות מקומיות

משרדי הממשלה נדרשים לסיים את הנגשתם באופן מלא עד סוף נובמבר 2018

בתחום הנגשת הנכסים אלה התקדמו רבות אף בתחום הנגשת השרות הפער אדיר ונראה מאתגר לסיום עד סוף 2018. הרשויות המקומיות שנדרשות להנגיש עד סוף 2021 נחלקות בין כאלה שמתקדמות בנושא ועד לכאלה שלא עשו כמעט כלום. הבעיה העיקרית הינה הצורך של הרשויות בתקציב לנושא נושא שנמצא בדיונים בהובלת שר הפנים מול השלטון המקומי ומשרד האוצר ובדחיפת נציבות שוויון זכויות (עמותת נגישות ישראל בעמדת משקיף).

חקיקה

חקיקת הנגישות כולל תקנות הנגישות היית אמורה להסתיים כבר ב 2006, לפני 11 שנה, עם זאת למרות בג"צ שהגישה עמותת נגישות ישראל בדרישה ממשרדי הממשלה והכנסת לזרז ולסיים את תהליך התקנת הנגישות עדיין לא כל התקנות הגיעו לסיום, בין אלה מספר תקנות נגישות מהותיות וחשובות כגון הנגשת השירות במערכת הבריאות, הנגשה פרטנית בחינוך, תקנות לדרכים ותקנות למצבי חרום.

ניתן לראות שיפור נהדר בכל הקשור לפארקים ואתרי טבע נגישים, במוסדות תרבות, במופעים ועוד

כנגד ניתן לראות שיש עוד הרבה נושאים שיש עוד דרך ארוכה להשתפר בהם: כגון מקומות ישיבה לכיסאות גלגלים בבתי קולנוע, זמינות חניות נכים, תמלול ושפת הסימנים להנגשת תרבות לאנשים עם מוגבלות שמיעה, פס קול נגיש בטלוויזיה וקולנוע לאנשים עם מוגבלות ראייה, בחירות נגישות ללקויי ראייה ועיוורים, תחבורה ציבורית בין עירונית ומוניות נגישות בכל הארץ, ואפילו בתחום התעופה הפנים ארצית.

נגישות ישראל מנגישה את העתיד

העמותה תפעל בשנים הקרובות לשיפור הנגישות בתחומים שבהם הפערים ומחסומי הנגישות עדיין גדולים.

  • נפעל לייזום חקיקות שונות, לדוגמא בחירות נגישות ועצמאיות גם לעיוורים.

  • נפעל להנגשת הרשויות המקומיות שם אנחנו חיים ביום יום,
  • נפעל לתחבורה ציבורית נגישה בכלל, ובפריפריה,
  • נפעל לחינוך והשכלה נגישה,
  • נפעל לשרותי בריאות נגישים ושוויוניים,
  • נפעל לנגישות בעת מצבי חרום.
  • ועוד פרויקטים רבים המנוהלים באופן שוטף לחצו כאן לראות את הפרויקטים של העמותה.
  • פרויקט הדגל שלנו בשנים הקרובות הוא בכלל טכנולוגי

    בתקופה בה הכל נעשה דיגיטלי, בכוונתנו לוודא שמדינת ישראל תהיה נגישה דיגיטלית ושכזו מובילה בעולם. אנחנו נפעל לכך שהחיים הדיגיטליים הצפויים לנו מעכשיו קדימה לעתיד, יהיו נגישים לאנשים עם כל סוגי המוגבלויות ולקשישים. כפי שלא יתכן שיהיה בניין עם מדרגות ללא כניסה נגישה כך לא יתכן שיהיה מוצר או שירות הניתן באופן דיגיטלי שלא יהיה נגיש לאנשים עם מוגבלויות וקשישים. אנו נדאג שלא ייווצר פער נגישות דיגיטלי.

    אז כפי שניתן לראות, מחד אנחנו מתקדמים ומשתפרים ברמת הנגישות ועל ידי כך איכות חייהם של אנשים עם מוגבלות משתפרת.

    עם זאת, האתגרים רבים ועוד הרבה עבודה ועשייה לפנינו.

    אנחנו מחויבים לישראל נגישה.

    לוגו היום הבינלאומי לאנשים עם מוגבלות

    מאמרים נוספים בנושא

    הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
    תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן