Skip to main content

חדשות

גיורא פורדס, דובר הכנסת – נגישות בכנסת לנכים, גם לאולם המליאה, לח"כ מטלון שהוא נכה (רשת א')

קטגוריה: חדשות מתחום הנגישות

מקור: הכל-צפוי, רשת א' של קול-ישראל

ריקי הראל : כנסת חדשה עם גיורא פורדס, דובר הכנסת. אנחנו נרצה לדבר איתך ראשון היום. שלום לך.
גיורא פורדס – דובר הכנסת : שלום, בוקר טוב.
ריקי הראל : אז מה בעצם יש לכם נגישות? אנחנו רוצים ככה לדבר על נגישות בכנסת. ויש חבר כנסת לפחות אחד עם כסא גלגלים, זאת אומרת נכה. יש עוד נכה, אני יודעת, אבל כסא גלגלים יש לכם לפחות אחד. אז איך מתפקדים שם?
גיורא פורדס : כן, זה נכון. הכנסת מגישה לאנשים עם מוגבלויות תנועה לא רק בגלל שיש חבר כנסת, היא היתה נגישה גם הרבה מאוד לפני זה, לפני שחבר כנסת מטלון הושבע אתמול כחבר כנסת. הכנסת מחולקת לשני חלקים. יש את החלק החדש, הבנין החדש, המשכן החדש והמשכן הישן. המשכן החדש הוא באמת רחב, מודרני, נלקחו בזמן התכנון כבר כל הצרכים והדרישות בנגישות. החלק היותר ישן, הותיק נקרא לזה, משנת 67", הוא בהחלט גם הוא נגיש, כולל מעליות נגישות. לא רק למוגבלי תנועה אלא גם למשל הציבורים. המעליות מדברות – קומה ראשונה, קומה שניה, חמישית.
ריקי הראל : מצוין.
גיורא פורדס : כפתורי המעלית הם למשל נמוכים, יש אנשים שיושבים בעגלות ויוכלו ללחוץ ולהגיע בקלות ולא יצטרכו להתרומם או לעשות איזו פעולה מיוחדת.
ריקי הראל : כן.
גיורא פורדס : כמו שציינתי בחלק הישן שהוא החלק המרכזי, זה אולם שאגאל למשל, אז יש לנו מעליות כאלה שמורידות את ה, מאפשרות עם עגלות להגיע ל, כמעט לכל המקומות שקיימים.
ריקי הראל : מצוין. אז אפשר לומר שכמעט הכל נגיש. יש לכם עוד תוכניות לביצוע?
גיורא פורדס : כן. יש לנו עכשיו חבר כנסת שהוא על עגלה, והוא חייב לשבת במליאה. והמליאה לא היתה נגישה, כי במבנה כפי שבנו אותה היא טיפה מוגבהת, המליאה עצמה מוגבהת מרמת הקומה, הרצפה. מי שתכנן אותה אמר – אוקי, נבחרי העם טיפה צריכים להיות מורמים מהעם. זה ארכיטקטורה כזאת. אנחנו יחד עם ח"כ מטלון שהגיע לפני ההשבעות כמה ימים, ניסינו לפתור את הבעיות, את הצירים, איך הוא יכול להכנס לתוך המליאה, איך הוא יכול לנוע בתוך המליאה. ניסינו לתת פתרונות, חלקם ישנם כבר, חלקם יבואו בעתיד. למשל כמו מעלית קטנה שתוכל להעלות אותו לאזור דוכן הנואמים,
ריקי הראל : כן.
גיורא פורדס : המיוחד שישנו שם, כי יקל…
ריקי הראל : זאת אומרת, הוא ירד… איך בעצם, נתחיל מאיך הוא ישב באזור המליאה?
גיורא פורדס : א- הוא יושב במקומו הוא. אנחנו נשתדל בקבוצת חברי כנסת של סיעתו, הוא ישב ביחד. אבל הוא יכול לשבת קיצוני, ואז אנחנו מוציאים את הכסא שקיים שם כמו שהוא ישב אתמול, הוצאנו את הכסא והוא ישב שם בכסאו הוא. הנקודה המרכזית היא, שח"כ מטלון בהחלט רוצה לעשות ללא שום עזרה של סדרנים, ובצדק. הוא אדם פעיל, עצמאי לחלוטין, ואנחנו צריכים להציע לו ולהראות לו ולהנגיש לו את צירי הגישה, במיוחד לתוך האולם ובתוך האולם, למשל לדוכן הנואמים. זה לא היה מוכן, אנחנו עובדים כרגע. יש רמפה שכבר הכנו, היא די תלולה, יכול להיות שבמקרה הזה הוא יצטרך טיפה עזרה, למרות שהוא איש ספורטיבי בלתי רגיל דרך אגב.
ריקי הראל : כן.
גיורא פורדס : צריך איזו דחיפה קצרה של סדרן, עד שנביא מעלית קטנה שתוכל להעלות אותו עד לדוכן הנואמים.
ריקי הראל : יפה. מה עם עוד אזורים בכנסת שעדיין ככה צריכים עוד דחיפה, מבחינת נגישות? מה עם הספריה למשל?
גיורא פורדס : כן, זו שאלה טובה. אבל שם אנחנו גם צריכים להעלות, לקבוע מין מעלות קטן כזה, מעלית קטנה כזאת שתוריד את האנשים לספריה 3 מדרגות. ניתן להגיע אליה מדרך אחרת, אבל היא טיפה יותר ארוכה.
ריקי הראל : אתם מיודעים מהציבור לגבי סוגיות של הנגשה בכנסת?
גיורא פורדס : כן. הציבור הזה הוא א- מקובל בכנסת, הוא מסתובב הרבה מאוד בין בעיקר הפעילים שלהם, ראשי הוועדים שלהם מסתובבים בכנסת בכל ימי פעילות הכנסת. את יכולה לבוא, הרבה מאוד עגלות מסתובבות בכנסת, מכירים את הכנסת. הם גם מעירים לנו, ואנחנו בהחלט מקבלים את זה ומשתדלים לתקן מה שצריך.
ריקי הראל : כן. מה לגבי באמת כל הנושא הוירטואלי – גלישה באתר של האינטרנט?
גיורא פורדס : אה, זו שאלה מצוינת ותודה על השאלה. האתר שלנו נגיש, אתר הכנסת דבליו דבליו דבליו כנסת גוב איי אל. הוא אתר נגיש, במיוחד לעיוורים, כן. זהו אתר נחמד ואני ממליץ לכולם לגלוש בו.
ריקי הראל : איך הוא נגיד לעיוורים?
גיורא פורדס : יש שיטה מסוימת, אני לא מומחה גדול בזה, אבל יש שיטה מסוימת שצריך לבצע אותה באתר ואז הוא נגיש, ואני יודע שהוא נגיש.
ריקי הראל : יפה.
גיורא פורדס : גם אתר ועדת הבחירות המרכזית למשל, אם מישהו ירצה לדעת, לראות את התוצאות או דברים כאלה, הוא גם נגיש, כי אני משמש בתפקידי גם כדובר ועדת הבחירות המרכזית. עשינו אותו נגיש לעיוורים.
ריקי הראל : מצוין. וכל נושא המוגבלויות שם, אמרנו הנגשה, יש גם אם כך לעיוורים, גם לחרשים, ולנכים. אתם עובדים על זה.
גיורא פורדס : חרשים קצת קשה לי להבין, כלומר המעלית שמדברת החרש לא ישמע, אבל אנחנו עושים את כל המאמצים ואנחנו נקבל כל עצה גם לשיפור.
ריקי הראל : כן. טוב, אז במעלית הרבה פעמים רואים לפחות את ה, זה כמובן, זה מובן מאליו.
גיורא פורדס : כן, יש.
ריקי הראל : רואים את הקומה שהיא רשומה.
גיורא פורדס : נכון.
ריקי הראל : מצוין. אני בטוחה שגם אתה חושב כמונו, שבית המחוקקים צריך להיות דוגמה לקיום של חוק הנגישות, נכון?
גיורא פורדס : נכון.
ריקי הראל : הם עצמם חוקקו את זה.
גיורא פורדס : כן. אנחנו אמורים להיות חוד החנית, או דגל לנושא הזה.
ריקי הראל : וטוב לשמוע שזה כמעט עשוי במאה אחוז. נקוה שאלה יהיו השיפורים האחרונים ותיכנסו לפעולה בברכה מאיתנו.
גיורא פורדס : כן. תודה לכולם.
ריקי הראל : תודה לך לגיורא פורדס, דובר הכנסת. ושתהיה להם עבודה נעימה ומוצלחת, נאחל להם גם מכאן, אתמול הושבעו כל החברים.

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן