Skip to main content

חדשות

דיון בכנסת: תקנות הנגישות עדיין לא הושלמו- 15 שנה אחרי המועד הקבוע בחוק

קטגוריה: חדשות מתחום הנגישות

היום הבינלאומי לשוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות בכנסת: תקנות הנגישות עדיין לא הושלמו- 15 שנה אחרי המועד הקבוע בחוק

ח"כ טלי פלוסקוב: "לשים את הנושא בראש סדרי העדיפויות, להפוך את החברה לנגישה ורגישה יותר"


ועדת המשנה לעניין תקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות בראשות ח"כ טלי פלוסקוב פתחה היום את דיוניה, במסגרת ציון היום הבינלאומי לשוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות בכנסת. על פי חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, כלל התקנות שאמורות להסדיר חובת נגישות בתחומי החיים השונים היו אמורות לעבור את אישור הכנסת עד שנת

2006. עם זאת, משרדי ממשלה רבים טרם השלימו את ההליך, בהם בין היתר משרד הבריאות, משרד הפנים, משרד הביטחון ומשרד החינוך.

ח"כ טלי פלוסקוב ומשתתפי הדיון בזום
ח"כ טלי פלוסקוב ומשתתפי הדיון בזום

עו"ד הדס אגמון, נציבות שוויון לאנשים עם מוגבלות, התייחסה לעיכוב בהתקנת התקנות השונות ואמרה: "הרבה תקנות כבר אושרו, לא מעט בזכות לחץ ועבודה קשה של הוועדה, אבל היינו רוצים להיות היום כבר במקום של לתקן תקנות ישנות שכבר אינן רלוונטיות, ולא במקום שבו תקנות רבות כלל עוד לא הותקנו. אנחנו מבקשים לקבל ממשרדי הממשלה לוחות זמנים על קידום התקנות".

עו"ד שרונה עבר דני, הלשכה המשפטית במשרד הבריאות, אמרה: "התהליך של התקנת התקנות להנגשת מערכת הבריאות הציבורית והפרטית התחיל בשנת

2013. טיוטת התקנות אושרה כבר על ידי שני שרי אוצר, הגיע לדיונים בכנסת ה-19 וה-20 אבל ההליך לא הושלם. שר הבריאות החדש נדרש ללמוד דברים רבים ולהתנהל על פי סדרי עדיפויות. מטבע הדברים בתקופה האחרונה זה לא היה הדבר הראשון שהגיע לפתחו אבל מרגע שזה הגיע לשולחנו זה אושר ועבר מיד גם לאישור שר האוצר. אנחנו ממתינים כעת שוב לאישור שר האוצר כדי להגיש אותן שוב לכנסת".

לאחר הדברים נתבקשו נציגי משרד האוצר להציג את סטאטוס הבקשה, אז התברר כי הנציגים כלל לא מכירים את התקנות והתייחסו לסט תקנות אחר שהוגש על ידי שר הביטחון, הנוגעות גם הן לתחום הבריאות.

בתגובה אמרה יו"ר הוועדה, ח"כ טלי פלוסקוב: "תדברו ביניכם ושיהיה ברור מה שייך לאיזה משרד. כרגע נראה שהתקנות של משרד הבריאות בכלל לא על הפרק ובוודאי ששר האוצר לא יקדם את הדברים אם אתם אנשי המקצוע לא תתנו לו את התמונה המלאה. אני רוצה תוך שבועיים את התקנות אצלי על השולחן".

ח"כ משה אבוטבול: "לנגישות יש חשיבות עצומה כדי לעזור לאנשים עם מוגבלות להשתלב בחברה ולחיות חיים מלאים ובעלי משמעות. לצערי המדינה לא עושה מספיק ומשאירה את זה לארגונים שעושים עבודת קודש".

בהמשך הדיון דיווחו משרדי הממשלה השונים לוועדה אודות השלב שבו נמצאות התקנות שאמורות להגיע לאישור הוועדה. על פי הדיווח, תקנות להנגשת שירותי בריאות בעתות חירום שהגיש שר הביטחון, אושרו בימים האחרונים על ידי משרד האוצר ויוגשו בהקדם לאישור הוועדה.

יו"ר הוועדה, ח"כ טלי פלוסקוב, קראה למשרדי השונים לשים את הנושא בראש סדר העדיפויות ולהגיש את כל התקנות לאישור הוועדה בהקדם האפשרי. בנוסף אמרה: "תקנות וחוקים זה חשוב מאוד אבל מעבר לזה, אני כאן גם כדי להפוך את החברה שלנו לרגישה ונגישה יותר, כי אין תחליף ללב. אם המדינה עדיין לא הגיעה לשם אבל האזרחים יהיו שם, כבר עשינו חצי דרך וזה תלוי הרבה בחינוך. האנשים האלה הם בדיוק כמונו".

נתי ביאליסטוק כהן, מנכ"ל המרכז לעיוור: "הגוף שלי מלא צלקות כי הדרכים בישראל לא נגישות והכל בגלל כסף. אם יש רשויות שלא יכולות לעמוס בעומס הכלכלי המדינה צריכה לשאת בזה, אבל גם את מה שהיא כבר מחויבת לו על פי חוק היא לא עושה. אנחנו תמיד בסוף התיעדוף. משרדי הממשלה צריכים לעשות בדק בית".

יובל וגנר, יו"ר עמותת נגישות ישראל: "אנחנו כמעט

15 שנה אחרי המועד בו היו אמורים להשלים את התקנת התקנות, בעיני זה גובל בשערורייה. לא יאומן שבשנת 2020 עדיין אין תקנות שמגדירות דברים פשוטים כמו זה שברשויות המקומיות יסומנו חניות נכים ברחובות. אם התקנות היו מושלמות לפני הקורונה אולי לא היינו צריכים להתחנן עכשיו להסדרים של טיפול שוויוני לתקופה הזאת".

ח"כ טלי פלוסקוב ומשתתפי הדיון בזום

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן