Skip to main content

חדשות

החכ"ים המיועדים מדברים על נגישות ושילוב בכנסת הבאה בפאנל מיוחד שאורגן ע"י "נגישות ישראל" ו"שווים"

קטגוריה: חדשות העמותה

נגישות ישראל" ואתר "שווים" קיימו ב-9.3.21 מפגש בחירות בהשתתפות נציגים מהמפלגות המתמודדות לכנסת ה-24, בנושא מחויבות המפלגות לנושא נגישות ושילוב אנשים עם מוגבלויות. בפאנל, שהתקיים בזום, צפו כ-300 אנשים, והוא שודר גם בפייסבוק לייב בדפים של "נגישות ישראל" ו"שווים".

 

נציגי המפלגות שהשתתפו היו: שירלי פינטו, מקום 9 ברשימת ימינה ואישה חירשת בעצמה, ח"כ לשעבר מוסי רז, מקום 6 ברשימת מרצ, ח"כ משה אבוטבול מש"ס, מאיה נורי שקד, מקום 14 במפלגת העבודה, ח"כ להב הרצנו מיש עתיד, רחל צינקין, מקום 7 בציונות הדתית, ויהודית אוליאל, מקום 12 בכחול לבן. מנחי הערב היו יובל וגנר, יו"ר ומייסד "נגישות ישראל", ואביחי חיים ואורן גנור, כתבי "שווים". יש לציין כי כל המפלגות קיבלו הזמנות להגיע לאירוע.

על מה הם דיברו?

שירלי פינטו בחרה לתת מקום נרחב לקשיים של אנשים לקויי שמיעה. "אני חירשת בעצמי, זה משהו שאני בו מגיל אפס", אמרה. "עד היום הייתה מעט מאוד התייחסות לנושא הזה, וזה צריך להשתנות. צריך לחוקק את חוק שפת הסימנים ולהנגיש את מערכת הבריאות לחירשים. היום, כשאדם חירש מגיע לבית חולים, הוא לא מבין את הרופא, והרופא לא מבין אותו. אותה בעיה גם כשלקויי שמיעה רוצים לצרוך תרבות תיאטרון, קולנוע וכו'".

כשוגנר שאל אותה מה היא הולכת לעשות בכנסת, שהוא בשורה לכלל האנשים עם מוגבלות, ענתה פינטו: "שני דברים לסיים את תקנות הנגישות בתחבורה הציבורית, שהיא לצערנו לא נגישה, וכנ"ל לגבי מערכת הבריאות הציבורית. דבר נוסף, שהוא אולי הכי חשוב, זה ההשתלבות של אנשים עם מוגבלות בתעסוקה. האנשים האלה יכולים להוות תועלת עצומה לכלכלה, ולממש את היכולות שלהם עצמם".

צילום מסך מהפאנל שהתקיים בזום


את מוסי רז
ראיין אורן גנור, הפרשן הפוליטי (העיוור) של "שווים". גנור: חרתם על דגלכם את האדם במרכז. מה החזון שלך לחברה משותפת של אנשים עם וללא מוגבלות?

רז: "החזון שלי הוא לשוויון מלא בין כולם, זה יותר רחב מאנשים עם מוגבלות. הבנה של שוויון הולכת ומתפתחת עם השנים. כשהציעו את חוק מגילת העצמאות כמעט כל המפלגות הצביעו נגד. אנחנו הצבענו בעד. אדם נכה בלי הנגשה של מעלית בבניין זה לא שוויון. ברור שהדבר הזה מחייב המון מאמץ. נושא הנגישות התפתח מאוד, ורק כשמתקדמים רואים מה צריך עוד".

ח"כ משה אבוטבול מש"ס – כשנשאל מדוע המפלגה חילקה תלושי מזון בעיקר למשפחות מרובות ילדים, והרבה פחות לאנשים נזקקים עם מוגבלות, ענה אבוטבול שגם אנשים עם מוגבלות ייהנו מזה. "קנה המידה לתלושים היה זכאות בארונה, וזה כולל גם אנשים עם מוגבלות.

וגנר: ח"כ אבוטבול, למה בתי כנסת במדינת ישראל אינם נגישים?

אבוטבול: "אני הגשתי הצעת חוק שעירייה שנותנת מבני ציבור תצטרך לממן את הנגישות באותו מקום".

מאיה נורי שקד ייצגה בפאנל את מפלגת העבודה. היא אמנם לא במקום ריאלי, אבל לדבריה נושא הנגישות נמצא בראש מעייניה. "מדינת ישראל צריכה לקדם את הנושא ולהקצות תקציבים. התחבורה הציבורית היא קטסטרופה. דבר ראשון צריך לחשוב איך הופכים אותה לנגישה לחלוטין".

ח"כ להב הרצנו מיש עתיד, דיבר עם אביחי חיים על הצורך לקדם חקיקה קונקרטית עבור אנשים עם מוגבלות. לדבריו, "המפלגה מתחייבת להעביר חוק שישווה את קצבאות הנכות לשכר המינימום, וכן לבטל את חוק לרון". מדובר בחוק שקובע כי אדם עם קצבת נכות שיוצא לעבודה, קצבתו תקוזז בהתאם לגובה השכר שהוא מרוויח.

עוד הבטיח להב הרצנו כי יש עתיד תבטל את החוק הקובע כי אדם נכה המגיע לגיל פרישה מעבודה צריך להחליט איזו קצבה הוא מקבל קצבת נכות או קצבת זקנה.

את יהודית אוליאל מכחול לבן שאל אביחי חיים איך זה שיו"ר המפלגה בני גנץ הצביע נגד השוואת קצבאות הנכים לשכר המינימום. אוליאל לא ענתה ישירות לשאלה, אך ציינה כי לגנץ אכפת מאוד מציבור האנשים עם מוגבלויות, והמפלגה מתכוונת להקדיש לנושא הרבה מחשבה ועבודה.

בהמשך הדיון וגנר ביקש מהנוכחים לבחור נושא אחד שהם יקדמו בכנסת הקרובה, שיכולה להיות לו תמיכה מכל סיעות הבית.

פינטו אמרה , "אנשים עם מוגבלויות שנמצאים במוסדות פסיכיאטריים במצבים קשים ביותר.

מוסי רז בחר בנושא הדיור בקהילה. "במוסדות הסגורים יש הפרה שיטתית של זכויות אדם של אלפי אנשים", אמר הח"כ לשעבר, "כמעט את כולם ניתן, צריך וחובה להעביר לדיור בקהילה".

ח"כ אבוטבול התחייב לקחת על עצמו לפעול בכנסת הבאה למען נגישות בתי תפילה ובתי כנסת ברחבי ישראל.

מאיה נורי בחרה בהעלאת הקצבאות לרמת שכר מינימום והנגשה של מקומות ציבוריים,

 

להב הרצנו אמר שהחוק הראשון שהוא יעביר הוא ביטול החובה של נכים מבוגרים להכריע בין קצבת הנכות לקצבת הזקנה.

רחלי צינקין דיברה על הצעת הציונות הדתית לאגם את כל השירותים הקשורים לאנשים עם מוגבלויות במשרד ממשלתי אחד.

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן