Skip to main content

חדשות

הכרה בזכותו של אדם לתקשורת – הצלחה חסרת תקדים בבי"המ

קטגוריה: חדשות מתחום הנגישות

עמותת אייזקמאת: יונית הגואל-קרניאלי וקרן יניב, עמותת אייזק ישראל

ביום 24.1.08 זכה פעוט בן 3.5 ממזרח ירושלים בעתירה בעניין זכותו לתקשורת. מדובר בילד עם שיתוק מוחין שאינו מדבר אך התפתחותו השכלית תקינה. צוות אלי"ן, שם למד הילד בשנת הלימודים הקודמת, המליץ על שליחתו לגן השיקומי שבמערב העיר, כדי שיוכל להמשיך ולרכוש כלים לתקשורת באמצעות תקשורת תומכת וחליפית (תת"ח). ועדת ההשמה קבעה שיבוצו בבי"ס לפיגור בינוני במזרח ירושלים, מסגרת אשר אין בה כלל תשתית להקניית מיומנויות שימוש בתת"ח לילדים עם מוגבלות חמורה בתקשורת. כתוצאה מכך שהה הפעוט בביתו למעלה מחמישה חודשים ללא מענה חינוכי-טיפולי.

הילד והוריו פנו ל"בזכות", אשר בשיתוף עם המכללה האקדמית ברמת גן הגישה עתירה מנהלית לבית המשפט, כנגד עיריית ירושלים ומשרד החינוך. עמותת "אייזק ישראל" הוזמנה להשתתף בהכנת העתירה, הואיל וליבת העתירה הייתה הזכות לתקשורת.  בכתב העתירה הוסבר כי הקניית אמצעים חלופיים לתקשורת אינה רק טיפול אלא היא מאפשרת לאדם לתקשר עם סביבתו בכל מקום, בכל מצב ובכל עת. הודגש כי תקשורת תומכת וחליפית הנה דרך חיים המאפשרת שילובו של האדם עם מוגבלות חמורה בתקשורת בחברה ובקהילה תוך מימוש זכותו הבסיסית לתקשורת.

לכתב העתירה צורפה חוות דעת מקצועית מפורטת לגבי המשמעות החמורה וההשלכות ארוכות הטווח של מניעת רכישת דרכי תקשורת חלופיות מאדם כמו העותר. בית המשפט פסק כי יש לשבץ את הילד באופן מיידי בגן השיקומי ויהיה מקום להעבירו למזרח העיר בשנת הלימודים הבאה אם יבשילו התנאים לכך מבחינת הכנת התשתית המתאימה. לפיכך הוסכם כי בית הספר (בו הסתבר כי לומדים עוד 20 ילדים עם צורך בתת"ח שאינם מקבלים מענה טיפולי כלל וכלל ) ייערך להפעלת מערך תת"ח עם קליטת קלינאית מיומנת, הכשרת צוות ורכישת מערכות תת"ח מתאימות. תהליך זה ילווה בפיקוח מדריכה ארצית לקלינאיות תקשורת במשרד החינוך.

פסק דין זה מהווה הצלחה עצומה מבחינת ההכרה בצורך לאפשר לאדם, במקרה זה ילד, לממש את זכותו הבסיסית לתקשורת. בנוסף, פסק דין זה אמור להתניע מהלך שיאפשר לילדים אחרים עם מוגבלויות דומות לקבל את השירותים המגיעים להם ולקדם את מיומנויות התקשורת שלהם.

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן