Skip to main content

חדשות

הנגישות לאנשים עם מוגבלויות במטוסים (רשת א')

קטגוריה: חדשות מתחום הנגישות

ריקי הראל מראיינת את ד"ר אבי רמות, מנהל המרכז הישראלי לנגישות בעמותת שק"ל – שירותים קהילתיים לאנשים עם צרכים מיוחדים ומורשה לנגישות השירות, בנושא הנגישות לאנשים עם מוגבלויות במטוסים.

מקור: הכל-צפוי, רשת א' של קול-ישראל

להלן תמליל הראיון:

ריקי הראל : ואנחנו ממשיכים בנושא הבא שלנו, אנחנו רוצים לדבר עם ד"ר אבי רמות שלום לך

ד"ר אבי רמות : שלום שלום.

ריקי הראל : מנהל המרכיז הישראלי לנגישות בעמותת שק"ל – שירותים קהילתיים לאנשים עם צרכים מיוחדים ומורשה לנגישות השירות. ואנחנו מדברים על נגישות במטוסים נכון.

ד"ר אבי רמות : בהחלט,

ריקי הראל : היום נתרכז בזה.

ד"ר אבי רמות : אוקיי.

ריקי הראל : מה התחומים שצריך להנגיש את המטוסים לאנשים עם צרכים מיוחדים?

ד"ר אבי רמות : האדם עם מוגבלות שנוסע במטוס, שמשתמש במטוס, זה תלוי כמובן במוגבלות שלו, יש לו מספר דברים שמגבילים אותו בתוך המתחם הזה של המטוס, בעיקר אנחנו צריכים לשים דגש על אנשים לקויי ראייה מאוד עיוורים, ועל אנשים עם מוגבלות פיזית. מוגבלי תנועה. לגבי אנשים עם מוגבלות בראייה, הדגש הוא על השירות, כלומר אנחנו צריכים ללמד את צוותי האוויר לתת את השירות הנכון לאדם שאיננו רואה, וזה אומר החל מכל ההנחיות שנותנים, היום יש כבר סרטים למשל של בטיחות, במקום הסדרים. צריך לוודא שהאדם מבין את הסרט, של הבטיחות, הוא מקבל את כל המידע ובעיקר כשמגישים לו משקאות ואוכל הוא צריך לדעת להסתדר עם המגש הסטנדרטי הזה של המטוסים.

הבעיה היא יותר גדולה לגבי אנשים מוגבלי תנועה, היות והם מוכנסים למטוס על ידי צוות מיוחד שמיומן לזה והם יושבים במקומם,אבל יש להם מוגבלות בלנוע. כיום במטוסים חייב להיות מה שנקרא אייל צ"אר, כיסא מעבר שהוא כיסא צר, מתקפל, נמצא בתוך כל מטוס שצורת מושביו מעל שישים אנשים, מעל שישים יושבים וצריך לדעת , הצוות צריך לדעת לפתוח את הכיסא הזה ולהוביל את האדם למשל לשירותים כאשר היוםם בכל המטוסים כמעט ואין פתרון טוב בשירותים לאדם עם מוגבלות בתנועה, אם כי יש שיפורים מסויימים ועכשיו נפתח לנו חלון הזדמנויות אם מותר לי לומר, עם חברת איירבאס שהוא חברה אירופאית גדולה, שהיא מוכנה להקשיב לכמה רעיונות שאנחנו מגבשים עכשיו, לגבי אפשרות של נגישות נוספת בתוך מטוס כאשר את יכולה לתאר לעצמך שהדבר הוא די מורכב עקב כל המרכיבים שישנם בתוך מטוס וכל השיקולים ההנדסיים והאוירונאוטיים והכלכליים שקיימים בתוך צורת מטוס.

ריקי הראל : נכון אז באמת, אגב החוק מחייב הנגשה של מטוסים?

ד"ר אבי רמות : לא החוק מחייב בעצם הנגשת השירות. השירות בתוך המטוס. והחוק אומר שבמטוס שבו יהיה שירותים נגישים חייב להיות אל"ף בי"ת גימ"ל. עכשיו כמעט ואין שירותים נגישים במטוסים ממש, אם כי כבר יש כמה מטוסים, כמה סוגי מטוסים ואני לא אכנס לכל מפרט של בואינג כזה או בואינג אחר, שבו יש סידורים שמאפשרים בכל זאת לאדם עם מוגבלות פיזית ומוגבלות בתנועה להיכנס עם האייל צ"אר לתוך השירותים בפרטיות יחסית סבירה.

ריקי הראל : אני שואלת את עצמי מה עשו לפני ה..

ד"ר אבי רמות : אה פשוט מאוד , לפני זה האנשים עם מוגבלות לא השתמשו בשירותים, הם השתמשו בהתקנים שונים כמו קטטרים למיניהם , לתוך שקיות מיוחדות עם חומר סופג נוזלים

ריקי הראל : וואהו….

ד"ר אבי רמות : כאשר כמובן לגברים זה היה קל יותר , לנשים זה היה מורכב יותר, היה צריך להשתיל את הקטטר הזה, וזה לא פעם לווה בדלקות ובעיות. מה שהיה יותר דרמטי בנושא הזה ויצא לי כבר לטוס בזמנים עברו עם אנשים עם מוגבלותבתנועה, הם ייבשו את עצמם,הם פשוט לא שתו 24 שעות לפני טיסה, עכשיו קל לנו לתאר לעצמנו מה קורה לאדם שלא שותה 24 שעות לפני טיסה והוא נמצא במטוס שהוא מייבש מאוד

ריקי הראל :נורא ואיום

ד"ר אבי רמות : בעיקר כשהוא אדם שיושב על כיסא גלגלים, עם סכנה לכליות ולכל הדבסרים האלה,

ריקי הראל : בודאי

ד"ר אבי רמות : והוא צריך להגיע אחרי טיסה של 11 שעות לארצות הברית במצב כזה של כמעט 40 שעות בלי שתייה, עוד עם הרגישויות שיש לו באופן טיבעי, כאדם שיושב על כיסא גלגלים.

ריקי הראל : נכון אז רגע היום אתה יכול לבשר לנו שבכל המטוסים כבר יש מצב שזה לא קורה שהם צריכים לייבש את עצמם כמו שאתה אומר?

ד"ר אבי רמות : תראי החוק אומר שבכל המטוסים חייב להיות האייל צ"אר. הצוות צריך להיות מיומן, אני יכול להעיד שוב מהעבודה שלנו שהצוות של אל-על עובר את ההדרכה הזאת בצורה אינטנסיבית ומסודרת. אני מניח שגם חברות תעופה אחרות ישראליות עוברות את זה. אני לא יודע. אני יודע שלגבי חברות אחרות הן בעיקר לא מספקות את השירות הזה בעצמן אלא הן יותר משתמשות בחברות מיוחדות לנושא הזה בשדה התעופה, והן מדריכות את צוות האוויר לעשות את הדברים הבסיסיים. יש היום חברות שידועות, יש להן שם טוב מוניטין טובים בשירותי נכים, ויש חברות שיש להן מוניטין פחות טוב, כמו בכל דבר אחר.

ריקי הראל : כמובן. מה לגבי מוגבלים מסוג אחר, פיגור שכלי, אוטיזם , עיוורים, כבדי ראייה.

ד"ר אבי רמות : לגבי כבדי ראייה ועיוורים אמרנו שהצוות עובר באמת הדרכה מיוחדת לגבי אנשים עם מוגבלויות אחרות נפשיות קוגניטיביות וכו" חשוב ביותר להדריך את הצוות, לא רק לתת את השירות הנכון אבל גם לתת את השירות המכובד כי זה קל מאוד לבוא לנוסע למשל עם פיגור שכלי קל נניח שנוסע עם אימא שלו או נוסע עם אבא שלו או נוסע עם חבר, כדי לפנות לחבר ולשאול אותו מה הוא רוצה לאכול, כאילו שהוא לא יודע להבדיל בין שניצל לבין אני יודע מה בטטה ולכן כל הנושא הזה של שירות מקצועי הייתי אומר לו הוא גם נכון וגם מכובד, שירות מקצועיהוא נושא חשוב ביותר שחייבים להמשיך ולהדריך את הצוותם כל הזמן ולנתחי אירועים ואנחנו משתדלים תמיד לנתח אירועים שקרו במטוסים. כדי ללמוד מהם

ריקי הראל :בהחלט, לאחרונה השתתפת בכינוס שהתקיים באוני" ת"א בשיתוף נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות

ד"ר אבי רמות :נכון

ריקי הראל :הכותרת הייתה מחסר לזכות, מוגבלות שוויון ופרפסיות ככה זה נקרא?

ד"ר אבי רמות : נכון,

ריקי הראל : אתה מוכן להסביר אולי מה כוונת הכותרת הזאת?

ד"ר אבי רמות : כן בהחלט. במסגרת חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות הוגדרו שני תפקידים בתוך החוק, כבעלי סמכות לגבי נושא הנגישות. אחד נקרא מורשה נגישות מטוס, מבנים תשתיות וסביבה, והשני הוא מורשה נגישות שירות שלהבדיל מהראשון שעוסק בעיקר בדברים פיזיים מאוד, השני עוסק בנושא של שירות שזה גם טכנולוגיות מסויימות וזה גם שירות אנושי שצריך לתת לאנשים כדי שהוא יוכל להשתמש בסביבה מסוימת. עכשיו מכיוון שהחוק הגדיר תפקידים חדשים הכנס הזה התמקד בעובדה שהחוק מתערב או נכנס לנושא של פרופסיות של התפתחות פרופסיות שזו תורה בפני עצמה איך מקצועות מתפתחים במשך השנים וכו" וכו". ופה החוק בעצם יצר פתאום איזשהו עיסוק, אני לא יודע אם לקרוא לו עדיין מקצוע, בודאי לא פרופסיה, אז החוק פשוט קבע איזשהו עיסוק שעדיין לא יודעים איך לאכול אותו ובאמת הכנס הזה התייחס לעובדה שבעצם חוק קבע עיסוק חדש, כשיש מעט מורשי נגישות במטוס עוד פעם מורשי נגישות שירות יש בסך הכל שלושה כרגע, שאת מדברת עם שליש מהם ועדיין צריכים לעקל המערכת בכלל צריכה לעכל, המערכת המקצועית צריכה לעכל וגם החוקית איך בעל התפקיד הזה משתלב בכל התהליכים של האישור של מה בדיוק הסמכות שלו או מה גבולות הסמכות, לאן זה מתפתח , מי יכול להיות מורשה נגישות שירות. יש סביב זה דרך אגב ויכוחים בין ארגונים שרוצים להכשיר אנשי עם.. להיות מרשי נגישות שירות לבין משרדה המסחר והתעשייה ו….והתעסוקה שבעצם אמון על הדברים האלה, על באמת תנאי קבלה וכו" וכו".

ריקי הראל : אז רגע אתם אמורים לפתוח כל קורס.

ד"ר אבי רמות : כן אנחנו אמורים לפתוח קורס, אנחנו מקווים בתחילת חודש יוני, זה לא רק אנחנו לא רק המרכז לנגישות בשיתוף מכללת הדסה אלא גם יש נדמה לי ארבעה גופים בארץ שיפתחו , לפי אזורים שונים בארץ קורסים כאלה. וכאמור כל הגופים האלה שמתכננים לפתוח את הקורסים עדיין בדיונים עם התמ"ת לגבי אנשים שלא תואמים בדיוק, שההשכלה הבסיסית שלהם לא תואמת בדיוק את ההשכלה הדרושה בחוק ואנחנו טוענים שצריכה להיות איזשהי ועדת חריגים או איך נקרא לזה כדי לאפשר לאנשים עם ניסיון וידע רב בתחומי השירות שיוכלו להשתלב להיות אנשי נגישות השירות כי אנחנו מאוד רוצים שהאנשים האלה יהיו איכותיים, שיזמים ירצו אותם, שבעלי עסקים ירצו להשתמש בהם שלמשל כמו שאת שאלת קודם שחברות תעופה ירצו להשתמש בהם, כדי לשפר את השירות שלה.

ריקי הראל : אז קורס למורשי נגישות וזה יהיה

ד"ר אבי רמות : מורשי נגישות השירות, נכון

ריקי הראל : ואיך באמת אפשר יהיה להתעניין בזה יותר?

ד"ר אבי רמות : אנחנו ברגע שנגמור את הויכוח הזה או את הדיון הזה עם התמ"ת אנחנו נפרסם, אני מניח שזה יהיה בשבועיים הקרובים, נפרסם בעיתונות, כך שכל אחד יוכל, במספר עיתונים וכל אחד .. וגם באינטרנט כמובן, כל אחד יוכל להירשם, לבדוק אם הוא מתאים לפנות אלינו, ניתן לו גם ייעוץ

ריקי הראל :איך פונים בכל מקרה?

ד"ר אבי רמות : קודם כל בכל קמרה אפשר לפנות אלי אם רוצים לשאול שאלות, כמובן, אפשר לפנות אלי, לאבי רמות אני ב-02-6720157 שלוחה 122 במשרד . אני אשמח לענות באמת לכל מי שיש לו שאלה בנושא הזה או באינטרנט, [email protected] ואני אשמח לענות על כל המידע שיש לי

ריקי הראל : אני בטוחה הכינוס הזה יצאה ממנו בסופו של דבר קריאה בסוגייה של שיתוף פעולה בין אנשי המקצועות השונים שעוסקים בנגישות ושוויון לאנשים עם מוגבלות

ד"ר אבי רמות : זה נכון כי יש מספר מקצועות, כפי שאת בודאי יודעת יש מספר מקצועות שנוגעים בנושא הזה של נגישות, בין אם זה אדריכלות ופיזיותרפיה וריפוי בעיסוק ורפואה ועבודה סוציאלית וחינוך כלומר יש מספר מקצועות שנוגעים בסוגיות האלה, כל אחד מהזווית שלו, ולכן שיתוף הפעולה פה הוא מאוד מאוד חשוב, רק תנסי לחשוב על למשל סטודנט באוניברסיטה שלא מספיק שהמבנה שהוא נכנס אליו ללמוד הוא נגיש אלא הוא צריך לשמוע את ההרצאות, הוא צריך לרשום אותן אולי הוא צריך לקרוא עוד חומר ואם הוא מוגבל.. כלומר כל זה מערב בעלי מקצוע שונים, עם בואי נאמר בסיסי ידע שונים, שיכולים לעזור לאותו סטודנט באמת ללמוד, לא רק להיכנס לבניין.

ריקי הראל : כן אז נזכיר שוב שאפשר, מי שירצה לדעת יותר על מה שדיברת עד עכשיו ובעיקר גם על קורס לאנשי נגישות השירות אז אפשר לפנות אליך ואתה מאפשר את זה ד"ר אבי רמון

ד"ר אבי רמות : בהחלט

ריקי הראל : אז מספר הטלפון 02-6720157 והשלוחה היא 122.

ד"ר אבי רמות : תודה ריקי

ריקי הראל : ד"ר רמות הוא מנהל המרכז הישראלי לנגישות בעמותת שק"ל – שירותים קהילתיים לאנשים עם צרכים מיוחדים, מורשה לנגישות השירות ושוב ספר הטלפוןם 02-6720157 שלוחה 122.

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן