Skip to main content

חדשות

העמותה השתתפה בדיון בכנסת בנושא יחס נהגי אוטובוס לאנשים עם מוגבלות

קטגוריה: חדשות העמותה

ועדת הכלכלה של הכנסת התכנסה היום (14.6) לדיון ביחס של נהגי אוטובוס לאנשים עם מוגבלות, ובכללם חיילים במדים. הישיבה התקיימה לבקשת ח"כ ענת ברקו, שסיפרה כי ראתה סרטון שבו נהג אוטובוס מסרב לסייע לחיילת המרותקת לכסא גלגלים

ברקו הוסיפה כי לאחר המקרה התברר לה שרק אוטובוסים עירוניים מחויבים בהנגשה, וקראה להנגיש גם את האוטובוסים הבין עירוניים.

היועצת המשפטית של עמותת נגישות ישראל, עו"ד מיכל שיק הרטוב, אמרה כי ישנה טיוטת הצעה לתיקון חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות שתחייב הנגשת אוטובוסים בינעירוניים. היא הוסיפה שכדי למנוע הישנות של מקרים עגומים כמו זה הנראה בסרטון, יש לקדם מודעות בקרב נהגים ולקיים הדרכות והתנסויות חווייתיות עם אנשים עם מוגבלות ושגם משרד התחבורה צריך להשקיע בכך ולהתערב.

עוד ציינה, שגם לנהגים יש אתגרים רבים ופעמים רבות אינם יודעים כיצד עליהם לנהוג. כך, למשל, האם מותר להם להרים אדם עם מוגבלות בניידות?, האם במצב שבו יש תפוסה מלאה באוטובוס מחויבים הם לפנות מקום עבור אדם עם מוגבלות וכן הלאה ולפיכך חשוב ביותר שמשרד התחבורה בשיתוף עם הנציבות יקבעו הנחיות ברורות לנהגים מה מצופה מהם.

מנכ"ל המרכז לעיוור, נתי ביאליסטוק כהן, סיפר כי אנשים עם עיוורון הם מסורבי עלייה בתחבורה הציבורית, ואמר כי הם גם לא יכולים להתלונן כי התלונות נסגרות בגלל שהם לא מגישים פרטים של האוטובוס שלא עצר להם. גם הוא הצטרף לדברים כי הפתרון צריך להיות בהדרכות וחינוך.

נציג משרד התחבורה, גבי נבון, אמר מנגד כי המשרד מכנס את כל מפעילי התחבורה הציבורית להדרכות אחת לרבעון, וכי חברות הבקרה בודקות וקונסות את החברות. הוא הוסיף כי המשרד מבצע פיילוט להפעלת אפליקציה שתעביר התראה מהסלולרי של אנשים עם צרכים מיוחדים לנהגים עוד לפני שהם מגיעים לתחנה. דובר חברת דן, איתן פיקסמן, התייחס למקרה הספציפי שאירע ואמר כי מדובר בנהג בן 64, שנותן שירות למופת במשך 41 שנה, ובמקרה הזה הוא התנהג מאוד לא בסדר. הוא הוסיף כי עבודתו הופסקה לצורך הדרכה.

ח"כ נורית קורן, יו"ר השדולה לאנשים עם מוגבלות, אמרה כי אם אנחנו לא נחשוב שזה יכול לקרות לכל אחד, ולכן כולנו צריכים לתת לאנשים עם מוגבלות את השירות הטוב ביותר, המצב לא ישתנה. ח"כ נחמן שי מתח ביקורת על כך שתלונות של עיוורים נגנזות בגלל שהם לא מעבירים גם את מספר האוטובוס, ואמר כי האוכלוסיות הללו הן חלק בלתי נפרד מאתנו וצריך להתאים את החיים בישראל גם אליהם.

יו"ר ועדת המשנה לתחבורה ציבורית, ח"כ דב חנין, שמילא את מקומו של היו"ר, אמר כי אי אפשר לעבור על היחס המשפיל לאנשים עם מוגבלות לסדר היום, וצריך להגביר מודעות של הנהגים וכי ועדת המשנה בראשותו תתכנס לדון בכך. הוא הוסיף כי צריך לפעול בשלושה מישורים, האחד הוא לקיים את החוק ולבצע אכיפה נגד מי שמפר אותו. השני הוא ברמת נורמות ההתנהגות כך שהנהגים צריכים להבין שהם משרתי ציבור והקשיים שלהם לא צריכים לבוא על חשבון אנשים עם מוגבלות, והמישור השלישי הוא הגברת המודעות.

ח"כ חנין קרא לדאוג להדרכות והשתלמויות לנהגים, בהשתתפות אנשים וארגונים העוסקים בנושא, כדי שהנהגים יבינו את החוויה של אותו ציבור. במקביל הוסיף ח"כ חנין כי יפעל להשלים את החסר בחקיקה להנגשת אוטובוסים בין עירוניים, וסיפר על אישה מקרית שמונה, המתניידת בכסא גלגלים, שסיפרה לו שאין לה שום דרך להגיע לכנסת באוטובוס. "זה מצב בלתי אפשרי ונפעל לתקנו", אמר.

נהג אוטובוס פותח רמפה עבור אדם בכיסא גלגלים

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן