Skip to main content

חדשות

העמותה השתתפה בדיון בכנסת על הצעת חוק ייצוג הולם של עובדים עם מוגבלות משמעותית

קטגוריה: חדשות העמותה

עמותת נגישות ישראל השתתפה ב-27.1 בדיון חשוב שהתקיים בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת, אשר אישרה לקריאה ראשונה את הצעות החוק של חברי הכנסת יואב קיש ואח' ואיציק שמולי ואח' שמוזגו ולפיהן גופים ציבוריים שבהם למעלה מ- 25 עובדים, יידרשו לדאוג לייצוג הולם של אנשים עם מוגבלות משמעותית (שדרגת נכותם מגיעה ל- 40% לפחות, בעלי תעודת עיוור, אנשים עם לקות שמיעה הזכאים לשירותי תמיכה לתקשורת, זכאים לשיקום, מקבלי שכר מינימום מותאם לעובד עם מוגבלות) בשיעור של 5% בתוך חמש שנים. גופי הביטחון ומגן דוד אדום יידרשו לשיעור זה עבור עובדים לא מבצעיים.

נציגי גופים ציבוריים כגון המשטרה, רכבת ישראל והשלטון המקומי ביקשו הקלות בשיעורי העסקת אנשים עם מוגבלות, אולם נתקלו בסירוב של חברי הכנסת.

בדיון התקבלה עמדתה של עמותת נגישות ישראל לעניין הגדרה של "אדם עם מוגבלות משמעותית" באופן שבו דרגת הנכות תיקבע על ידי גורם המוסמך לאשר נכות לפי כל דין (כגון: ביטוח לאומי, משרד הביטחון וכיו"ב).

 

כמו כן נידון מנגנון הדיווח של המעסיק לגבי שיעור אנשים עם מוגבלות המועסקים אצלו. אושר בשלב זה מנגנון שבו הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה תקבל נתונים מגורמים המאשרים נכות ותעבירם למעסיק לפי בקשה בכפוף לשמירה על פרטיות. הובהר שמנגנון זה ייבחן לקראת קריאה שנייה. עמותת נגישות ישראל בירכה על מנגנון זה וביקשה להציע מנגנון נוסף שיועבר לבחינת הוועדה.

העמותה אף קראה להטיל על הגופים הציבוריים חובת פרסום של הדיווח השנתי אותו הם נדרשים להגיש באתרי האינטרנט שלהם. ונמסר לעמותה כי דיווחים אלו יפורסמו במסגרת דוחות של מבקר המדינה.

העמותה אף ביקשה לתקן את הניסוח המטיל אחריות על עובד אחראי אצל המעסיק במידה ולא הוגש דיווח ובמקום זאת להטיל את האחריות וחזקת ההפרה על המעסיק.

סוכם שהדבר ייבחן בחיוב לקראת קריאה שנייה ועם בחינה מחדש של מנגנון האכיפה.

לעניין הסעיפים העוסקים במנגנון האכיפה, הוחלט על ידי הוועדה לדחות את הדיון לקראת קריאה שנייה לאור מורכבות הנושא והצורך בחשיבה מחודשת.

עמותת נגישות ישראל סבורה שקביעת מנגנון אכיפה הינה קריטית, על מנת שיהיה לחוק אחיזה והרתעה משמעותיים ושהוא ייושם בפועל.

עובדת בכיסא גלגלים בחדר ישיבות עם 3 עובדים נוספים

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן