Skip to main content

התקציב והשפעתו על הטמעת הנגישות

קטגוריה: חדשות העמותה

 

קיצוצים, קיצוצים, קיצוצים…אז איך אלה ישפיעו על המשך קידום הנגישות והטמעת הסדרי נגישות בישראל?

חוקי הנגישות כבר בתוקף מבחינה חוקית החל מתקנות הנגישות למבנים חדשים המחייבים כל בניין חדש, כולל בנייני מגורים, להיות נגישים. תקנות הנגישות למקומות קיימים, גם הם בתוקף ולפיהם הרשויות המקומיות נדרשות להנגיש את המבנים שברשותם עד לשנת 2021, משרדי הממשלה עד 2020 ועסקים ובעלי נכסים פרטיים עד 2017 וכל זה בצורה מדורגת. בקיץ הקרוב גם ייכנסו לתוקף תקנות נגישות השרות.

חשוב להכיר ולהבין שביצוע הסדרי הנגישות זהו המעשה הנכון הן חברתית, הן ערכית, הן ציבורית, הן עסקית והן חוקית. אך עם זאת להכיר שלעיתים קרובות זהו עניין יקר, יקר מאוד.

אז איך זה ישפיע?

הרשויות המקומיות, שרובן עניות, לא יבצעו הנגשה אם הן לא יתוקצבו ע"י משרד האוצר דרך משרד הפנים.

בתי ספר וכיתות לימוד לא יונגשו אם משרד האוצר לא יאשר תקציב דרך משרד החינוך.

בתי חולים לא יונגשו אם האוצר לא יאשר תקציב למשרד הבריאות להנגשת בתי החולים, הקופות, מרפאות ומכונים.

בעלי הנכסים והעסקים, שנמצאים בתקופת מיתון, גם הם יחלו לזעוק שאין להם תקציבים לנושא הנגישות וכי עמידה בדרישות תקנות הנגישות עלולה לסכן את קיומן הכלכלי.

אז איך ניתן להנגיש ולהפחית עלויות?

עמותת נגישות ישראל פנתה בהצעה למשרד האוצר להקמת מטה נגישות. ע"י הקמת מנהלת מיוחדת לנושא ניתן יהיה לקדם את הנגישות מחד, ומאידך לחסוך עלויות וכסף רב.

קיים מודל הנגשה נוסף שכמעט אינו דורש תקציב ייעודי להנגשה. המודל מבוסס על עקרון בקמעונאות ונדל"ן – שכל חנות או בניין, מחויב בשיפוץ או שדרוג בערך כל 10 שנים, או שהסכם השכירות מסתיים והשוכרים עוברים מקום. ידוע שכאשר הסדרי ההנגשה מוטמעים מראש כחלק איטגראלי של התכנון – העלויות זניחות. לפי עקרון זה אם נקפיד על הסדרי נגישות בכל מקום חדש, ובכל מקום אשר עובר שיפוץ או שדרוג, העלויות תהיינה זניחות ולא יידרש להקצות סעיפי תקציב ייעודיים להנגשה. שיטה זו של הנגשה אף תמנע התנגדויות של מקבלי ההחלטות.

 

כמי שמלווה את נושא ההנגשה במדינת ישראל, אין לי ספק שכבר היום מצב הנגישות בישראל במגמת שיפור. אך חשוב שדווקא בימים אלה, כשנושא התקציב הכללי של המדינה ותקציבי המשרדים השונים נמצאים על השולחן, נשכיל למצוא את הפתרון שלא יאפשר לתירוצי תקציב למנוע מאנשים עם מוגבלות אשר חיים, תורמים ומהווים חלק בלתי נפרד מהחברה הישראלית, למצוא עצמם שוב נופלים בין הכיסאות בזמן שמשרדי הממשלה ורשויות המדינה מתווכחות על מי ישלם…

 

שטרות של כסף מוחזקים בצורת מניפה

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן