Skip to main content

חדשות

ועדת הכלכלה אישרה – רכבי נכים המוגבלים בהליכתם וזקוקים לכיסאות גלגלים יורשו לנסוע בנתיב תח"צ

קטגוריה: חדשות מתחום הנגישות

הודעה לעיתונות מטעם ועדת הכלכלה

ועדת הכלכלה אישרה היום לקריאה ראשונה את הצעת החוק של חבר
הכנסת יורם מרציאנו המאפשרת לרכב נכה נסיעה בנתיב תחבורה ציבורית .

מדובר בבעלי תו נכה בצבע כחול (מוגבלי הליכה הזקוקים לכיסא גלגלים, או נכה הזקוק לרכב כאמצעי תנועה בגלל רגליו הנכות) אשר רשאי יהיה לנסוע בנתיבים ציבוריים במרכזי ערים שלצידם אין נתיב המיועד לתנועת רכב רגיל .
יוזם הצעת החוק,ח”כ יורם מרציאנו:”מדובר בחוק חשוב לציבור הנכים ומהווה המשך למגמה הקיימת של מתן שוויון הזדמנויות לנכים, לצערי עד כה לא ניתן מענה לבעיית חופש תנועה בכבישים לנכים. בשנים האחרונות אנו עדים לתופעה של סגירת מרכזי ערים לנסיעת רכב פרטי והנגשתם לתחבורה ציבורית בלבד. לציבור הנכים זה מהווה מכה אנושה ונוגד את חוק שוויון זכיות שיון לבעלי מוגבלות.”
יו”ר הועדה, ח”כ גלעד ארדן:” מדובר בהצעה חשובה שבאה לתת פתרון לקשיי התנהלות יומיומית מולם ניצבת אוכלוסיית הנכים. מנתונים שעלו בדיון עולה כי גם בקרב 82,000 בעלי תו נכה ירוק ישנם נכים עם בעיית הליכה ונגישות.לצערי, דרך חוק זה לא נוכל לתקן את הבעיה של כלל הנכים, הפתרון הרחב צריך להינתן ברפורמה של משרד התחבורה שתסדיר את תווי החנייה ואני מאמין כי חוק זה יאיץ את הרפורמה כדי שגם אנשים אלו יזכו להקלה בנגישות.אך חוק זה הוא פתח חשוב.”

בדיון הוצג בפני הועדה מספר בעלי תווי הנכה וההבחנה הקיימת בניהם :
תו כחול –אדם שהציג מסמכים רפואיים המעידים על בעיית גפיים ואי יכולת ללכת (לרוב אלו נכים בכיסא גלגלים) כ 5000 בעלי תו בישראל.
תו ירוק – כל סוג נכה אחר, קיימים כ 82,000 בעלי תו ירוק.
עו”ד חווה ראובני, משרד התחבורה:”הרציונל הוא נגישות. ישנם נתיבי תחבורה ציבורית לצידם התנועה הפרטית חסומה ומנגד ישנם נתיבים ציבוריים שלצידם נתיבים לתנועה כללית – כאן היתרון הוא של זרימת תנועה ולכן עמדת המשרד היא לפצל ולהבחין בינהים.במקומות בהם הנתיב הציבורי מונע נגישות אנו תומכים לאשר נסיעת רכב נכה, לגבי נתיבים המיועדים להזרים תנועת רכב ציבורי מהר יותר מנסיעת רכב פרטי- אנו מתנגדים לאפשר נסיעת רכב נכה. ”
שמואל חיימוביץ-משרד המשפטים,ממונה נגישות ארצית- יש לאפשר לכל בעל תו נכה נסיעה רק בנתיבי תחבורה ציבורית שאין לצידם נתיב לרכב רגיל.
אודי אדירי, משרד האוצר – המגמה היא לאפשר רמת שירות גבוהה בנתיבי תחבורה ציבורית, הכוונה היא אף לצמצם את מספר האוטובוסים שיורשו לנסוע בנתיבים ציבוריים מסויימים. שימוש רכבי נכים בנתיבים אלו יפגע ברמת השירות של הנתיב הציבורי.ההקלות לאוטובוסים הם חלק מניסיון להחזיר את הציבור לשימוש בתחבורה ציבורית.”
דורון יהודה- ארגון הנכים – אני נהג מונית של עצמי. אני לא יכול ליסוע במונית או אוטובוס, הרכב שלי הוא המונית שלי ואני צריך לנוע בנתיב כמו אוטובוס. תו כיסא גלגלים זה מי שהמדינה קבעה שלא מסוגל ללכת מוגבלות מוטורית .רק הרכב שלי מותאם לנסיעה עם הכיסא שלי .”

בדיון עלתה הצעת פשרה ע”י יו”ר הועדה, ח”כ ארדן על פיה לבעלי כל סוגי תג נכה תותר נסיעה בנתיבים ציבוריים לצידם אין חלופה של נתיב תחבורה רגיל ואילו לבעלי תו נכה כחול תותר נסיעה בכל נתיב ציבורי.

נציגי אגד ודן הודיעו כי הם תומכים בהצעה לאפשר לבעלי תו נכה כחול ליסוע בנתיב הציבורי , וציינו כי הרחבת האישור לכ82,000 בעלי התווים בכלל תגרום חסימה של הנתיבים . אישור ל5,000 בעלי תו כחול מהווה איזון בין הצורך הציבורי לעידוד תחבור הציבורית לבין צרכי הנכים.
ח”כ גלעד ארדן- ” בדיון להכנת החוק לקריאה השנייה יתקיים דיון מעמיק בדבר אישור נסיעת רכבים בעלי תו נכה באשר הוא בנתיבים ציבוריים.משרד התחבורה ימציא נתונים בדבר מספר הנתיבים הציבוריים הקיימים והשלכות פתיחתם לכלל הנכים על גודש התנועה.” .

———————————————————————————————–

כתבות נוספות בנושא:

נכים יוכלו לנסוע בחלק מנתיבי תחבורה ציבורית (אומדיה) מאת: רן פרחי, אומדיה

אושר לקריאה ראשונה: נכה יוכל לנסוע בנת"צ (YNET)

ועדת הכלכלה אישרה לקריאה ראשונה הצעת חוק המאפשרת לרכב נכה נסיעה בנתיב תחבורה ציבורית (גלובס)

נכים יוכלו לנסוע בנתיבי תחבורה ציבורית (דתי לי)

הצעת חוק: רכבי נכים יורשו לנוע בנתיבי תחבורה ציבורית (הגה)

 

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן