Skip to main content

חלומות נועדו להתגשם

קטגוריה: חדשות מתחום הנגישות

מאת ארן הרשלג | צילומים באדיבות "קרן ריק הנסן"

פתאום קם אדם בבוקר ומחליט כי הוא יהיה האיש הראשון, שיקיף את העולם על כיסא גלגלים.

עד כאן הכל נשמע יפה ופואטי, אך בפועל היה על ריק הנסן הקנדי לגמוא מרחק של 40 אלף קילומטר, על פני 4 יבשות ובלא פחות מ-34 מדינות.

הפרויקט זכה לשם "האדם בתנועה" והוא התרחש לפני 25 שנה והשנה משחזר הנסן את המסע תחת הכותרת "אנשים בתנועה".

במסגרת המחודשת מבקר הנסן במספר מדינות, כדי לקדם את המודעות לזכויות הנכים.

הנסן הגיע בתחילת החודש לביקור באוניברסיטה העברית וחנך פרויקט מחקר חדש בתחום עמוד השדרה –  פרויקט משותף למכון למחקר רפואי ישראל-קנדה (IMRIC) באוניברסיטה העברית ול"קרן ריק הנסן".

באירוע העניק הנסן פרס מטעמו למחוללי שינוי, לפרופ' אהרון לב-טוב מהפקולטה לרפואה. מחקריו האחרונים של פרופ' לב-טוב מציעים אמצעים חדשים לשיפור התפקודים המוטוריים לאחר פגיעה בעמוד השדרה.

מסע אחר

הסיפור של הנסן, אשר נולד בשנת 1957, החל לאחר שעבר תאונת דרכים בגיל 15, שהותירה אותו עם פגיעה בעמוד השדרה וגרמה לו לשיתוק ממותניו ומטה.

מרגע זה החל הנסן את תהליך ההסתגלות האיטי לחייו החדשים, שכלל גיבוש מטרות וחלומות חדשים ושונים מאלו שהיו לו בעבר. לאחר חודשים רבים של שיקום, הנסן זכה לשוב לתשוקתו הראשונה – ספורט. חמוש בסיסמה "הכל אפשרי", התמיד וזכה לאורך הזמן ב-19 מרתונים בינלאומיים לכיסא גלגלים ושש מדליות באולימפיאדת הנכים.

ההשראה למסע של הנסן נבעה ממסעו של ספורטאי קנדי אחר בשם טרי פוקס, אשר חלה בסרטן והחליט למרות הכל לערוך מרוץ לאורכה של קנדה, על מנת לעורר מודעות ולגייס כספים למחקר. למרות מצבו הבריאותי, פוקס הצליח לעבור חלק ניכר מהמסלול, אך הפסיק בשלב מתקדם מאוד את המרוץ.

הנסן שראה בפוקס סוג של גיבור, החליט כעבור מספר שנים גם כן לצאת למסע, אך הפעם הוא היה נחוש להביא את הבשורה לאורכה של קנדה בפרט ואל העולם בכלל – כך למעשה התגבשה התוכנית שלימים תקרא "אדם בתנועה".

עם היציאה למסע מסביב לעולם במרץ 1985, חלם הנסן על עולם נגיש לכולם. במהלך המסע גייס 26 מיליון דולר לטובת חקר פגיעות בעמוד השדרה ולטובת מגוון תכניות לשיפור איכות חייהם של נכים. משהשלים את מסע "האדם בתנועה", שנמשך כשנתיים עד חודש מאי 1987, הקים את "קרן ריק הנסן" שנועדה לאפשר את המשך מאבקו למען חברה נגישה ומכלילה, וטיפול יעיל בפגיעות בעמוד השדרה.

עד כה, גייסה הקרן כ-245 מיליון דולר. מעבר לתרומות הכספיות, מסעו של הנסן הצליח לחולל מהפכה במודעות לבעיות הנגישות של הנכים, ושינוי תודעתי בקרב הנכים עצמם אודות מימוש הפוטנציאל הגלום בהם משיוסרו המכשולים.

במהלך השנים זכה הנסן בפרסים רבים על פועלו, בהם אות מטעם מסדר קנדה ומסדר קולומביה הבריטת. במסגרת מאמציו הוא כיהן כיושב ראש הוועדה להכללת ספורטאים עם מוגבלויות, ועדה מיוחדת הפועלת בחסות נציבות אולימפיאדת הנכים העולמית.

בתקופתו כיו"ר הוועדה, הצליח להשיג הכרה מלאה במעמד המדליות המוענקות לספורטאים נכים, במסגרת תחרויות  הספורט של חבר העמים הבריטי. נוסף לכך, הוכתר הנסן כ"אתלט המאה" על ידי מגזין "ספורט על גלגלים" המופץ בקולומביה הבריטית. מעבר לקרן אשר הוא עומד בראשה, הספיק הנסן גם להדליק את הלפיד האולימפי באולימפיאדת החורף של ונקובר קנדה בפברואר 2010. 

המסע המחודש

"היו לנו שבוע עמוס מאוד בישראל ובירדן, ואני אסיר תודה לכל המארחים שלנו על התמיכה שלהם היום ולפני 25 שנה", אמר הנסן בביקורו לפני מספר שבועות בישראל. במסגרת מסעו הנוכחי יבקר הנסן גם בירדן, אוסטרליה, ארצות הברית וסין.

המעבר מאדם בודד בתנועה למספר רב של "אנשים בתנועה", נועד לדבריו להניע אנשים ברחבי העולם ליטול חלק במאבק. במהלך ביקורו בישראל, אשר מתקיים בתמיכת השוחרים הקנדיים של האוניברסיטה העברית, מתכוון הנסן לשבח את הצעדים המתקדמים שנקטה המדינה לשיפור חייהם של אנשים עם מוגבלויות, ולפעול למען חיזוק שיתוף הפעולה בין ישראל לקנדה בתחום הגברת הנגישות וחקר פגיעות בעמוד השדרה.

פרויקט המחקר שייחנך עם המכון למחקר רפואי ישראל-קנדה, יפעל לשיפור תוצאות הטיפול הרפואי באנשים שחוו פגיעה בעמוד השדרה. המחקר יתמקד בהפחתת דרגת שיתוק קבוע וחומרתו שנגרם כתוצאה מפגיעה בעמוד השדרה, הגדלת יכולת התפקוד, הפחתת היקף וחומרת סיבוכים שקשורים לפגיעה, ביצוע ניסויים קליניים בין-לאומיים והקמת פלטפורמות לשיתוף נתונים בתחום.

הנסן קיבל באחרונה את הזמנת האוניברסיטה העברית, להעניק לו תואר דוקטור לשם כבוד באירועי חבר הנאמנים ה-74 של האוניברסיטה שיתקיימו ביוני השנה. כמו כן, פרס ריק הנסן למחוללי שינוי, הוענק כאמור באירוע חנוכת פרויקט המחקר לפרופ' אהרון לב-טוב מהפקולטה לרפואה באוניברסיטה העברית בעבור מחקריו על עמוד השדרה, וליובל וגנר, יו"ר עמותת נגישות ישראל.

* הכתבה פורסמה במוסף נגישות+ בעיתון הארץ שהופק בשיתוף עם עמותת נגישות ישראל. כתבות נוספות מתוך המוסף מפורסמות גם הן באתר


ריק הנסן בישראל. אדם עם חזון

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן