Skip to main content

חדשות

טיפים ועדכונים חשובים בנושא הטמעת הנגישות

קטגוריה: חדשות לאנשי מקצוע

רכזי ונאמני נגישות, בהמשך לכנס הרכזים שהתקיים ב-28.6.18, בו הצגנו מידע וידע מגוון לשימוש רכזי ונאמני הנגישות במהלך מילוי תפקידם, אנחנו שמחים להמשיך ולעדכן אתכם בעדכונים ונושאים רלוונטיים להטמעת חובות הנגישות בארגונים שלכם:

הפעם ברצוננו לחדד מספר נושאים אשר חשוב לזכור ולעדכן במהלך העבודה השוטפת בארגון:

פרסום פטורים באתר האינטרנט

הדרכות עובדים וחשיבותן

החלטה חדשה בנושא כלבי נחייה

ובנוסף:

מאגר משרד התחבורה

פורום רכזים חדש

ערכת ערים חכמות לכולם

 

פרסום פטורים מהצורך בהתאמות בהסדרי הנגישות

תקנה 34 לתקנות נגישות השירות דנה בחובת פרסום התאמות הנגישות שבוצעו בשירות ובמקומות הציבוריים שניתן בהם השירות.

ארגונים רבים שוכחים כי גם כאשר מקום או שירות פטורים מביצוע התאמת נגישות כלשהי, נדרש לפרסם את עצם קיום הפטור. במקביל יש לפרסם את ההתאמות החלופיות הקיימות.

במסגרת פרסום הפטור לא נדרש להציג את טפסי הפטור/הוכחה לפטור. כל שנדרש הוא לציין את הפטורים שניתנו. בנושא זה יש החרגה לגבי פטורים בנכסים הדיגיטליים (תקנה 35), אשר לגביהם לבקשת אדם הפונה בנושא-יש למסור לו את טופס הפטור.

לכן, אנו ממליצים לכם לוודא כי גם בארגון שלכם במידה וקיים פטור כזה או אחר, כי הוא מפורסם במסגרת פרסום הסדרי הנגישות כנדרש.

 

חשיבות הדרכות עובדים

בתאריך ה- 13/6/2018 התקיים דיון בוועדת הכלכלה בכנסת על יחסם של נהגי אוטובוס בארץ אל אנשים עם מוגבלות.

את הדיון יזמה חברת הכנסת ענת ברקו לאור תקרית בה נהג אוטובוס סירב להפעיל רמפה לחיילת המתניידת בכיסא גלגלים שביקשה לרדת מהאוטובוס.

עמותת נגישות ישראל, אשר לקחה חלק בדיון, הדגישה שכדי למנוע הישנות של מקרים עגומים אלו יש לקדם מודעות בקרב נהגים ולקיים הדרכות והתנסויות חווייתיות בהשתתפות אנשים עם מוגבלות ותוך הכרות ישירה עם האנשים עצמם אשר מתמודדים עם הקשיים באופן יומיומי. עמדה זו אומצה והובעה גם על ידי חברי כנסת שהשתתפו בדיון.

ואכן, מניסיוננו בעבודה עם ארגונים רבים, הדרכות חווייתיות רלוונטיות ובעלות חשיבת רבה בקרב כל נותני השירותים ולא רק נהגי אוטובוסים. עובדים במקומות שונים כגון: סופרמרקט, בתי מלון, מוקדי מידע של חברות ביטוח ובנקים, מלצרים בבית הקפה ועוד רבים אחרים, מתקשים להבין ולתת שירות מותאם לאדם עם מוגבלות מבלי להבין לעומק את הצרכים והקושי של לקוחות אלה.

הקניית ידע, הגברת מודעות, הדרכה, היכרות עם האדם מאחורי המוגבלות ומתן טיפים וכלים מותאמים לסוג השירות הרלוונטי, כל אלה מאפשרים שינוי משמעותי והבנה עמוקה, אשר משיגים 3 יעדים לפחות:

מתן שירות נגיש, מכיל ושוויוני לאדם עם מוגבלות.

עמידה בדרישות החוק ותקנות השירות.

וכמובן גם שירות טוב ורגיש יותר לכלל הלקוחות.

אנחנו מאד ממליצים ליישם הדרכות כאלה כדי להשיג את המטרות!

כלבי נחייה

מפניות שונות שהגיעו לעמותה הבנו כי חשוב לחדד ולרענן את העובדה שחוק איסור הפליית אנשים עם עיוורון המלווים בכלבי נחייה קובע כי מלבד האנשים עם העיוורון עצמם, גם אדם המגדל ו/או מאמן כלב המיועד לשמש ככלב נחייה זכאי להיכנס למקום ציבורי, להשתמש בכל מתקן המצוי וכן להשתמש בתחבורה ציבורית ללא תשלום בשל העובדה שהוא מלווה בכלב נחייה.

התנאים לאי התשלום הם:

הימצאותה ברשותו של תעודה של מרכז הכשרה והדרכה לכלבי נחיה.

הכלב המובל מסומן באמצעות רתמה שאליה מחוברת ידית אחיזה ובאמצעות אפודה המזהה את ייעודו לנחייה ואת מרכז ההכשרה וההדרכה שאליו הוא משתייך.

כמובן שאם יש איסור על פי דין אחר להכניס את הכלב אז אין להכניסו על אף האמור. כדאי לחדד את הנושא בפני גורמים רלוונטיים בארגון שלכם למניעת אי נעימויות וכמובן לצורך עמידה בכללי התקנות.

מאגר משרד התחבורה

עדכון חשוב נוסף – משרד התחבורה פרסם מאגר המכיל את מספרי הרכבים המורשים לשאת תג חניה לנכה ומתעדכן על בסיס יומי. זוהי ההפניה למאגר זה:

https://www.gov.il/he/Departments/publications/reports/vehicles_with_disabled_badge

מאגר זה יכול לשמש ולסייע לכם ע"י הזנת רשימת הרכבים המופיעים בו למערכת המחשוב של החניונים שברשותכם. על ידי כך תוכלו לאפשר לרכב נכה כניסה ויציאה אוטומטית- ללא צורך להוציא פתק מהמכונה (לא נגישה לאנשים עם מוגבלות בידיים), ללא תשלום, ללא צורך בבירוקרטיה מיותרת, עיכובים ואי נעימויות.

פורום רכזים-

לאחרונה הקימה העמותה פורום לרכזי ונאמני נגישות במטרה לקדם את פיתוח המקצועיות של העוסקים בתחום ולתת ארגז כלים משמעותי ליישום התפקיד החשוב.

ההשתתפות בפורום הינה ללא עלות וכוללת: יום עיון חינמי בשנה לחברי הפורום, השתתפות במפגשים מקצועיים והשתלמויות, השתתפות בסיורי נגישות מקצועיים, הזדמנות להציף הצעות שיפור לתקנות ותקני נגישות, חברות בקבוצות ווטסאפ ופייסבוק סגורות, הנחות בכנסים וקבלת עדכונים מגוונים- אנחנו מזמינים אתכם להצטרף!

 ערכת ערים חכמות לכולם

ארגון

G3ict וארגון World Enabled

חברו במטרה לוודא שתהליכים המתקיימים בעולם בתחומים שונים, הנוגעים לאנשים עם מוגבלות ולקשישים יהיו נגישים וכי התכנון שלהם יכלול כבר מראש חשיבה ויישום של פתרונות נגישים.

במסגרת זו הופקה ופורסמה ערכת כלים, הכוללת ארבעה מדריכים מקצועיים שנועדו לסייע למתכנני ומובילי ערים חכמות ברחבי העולם לכלול דגש על נגישות לטכנולוגיית המידע והתקשורת ודגש על הכללה דיגיטלית של אנשים עם מוגבלויות וקשישים.

בנושא זה ובכל נושא כתמיד, נשמע לסייע ולענות על שאלות וגם כמובן לקבל רעיונות ומחשבות על עוד צרכים, נושאים מהותיים לקידום בתחום הנגישות ועוד.

נאחל לכם בינתיים קיץ נפלא ועבודה פורייה.

עמותת נגישות ישראל.

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן