Skip to main content

חדשות

יובל וגנר, מייסד נגישות ישראל, בטור מיוחד נוגע בנושאים חשובים על סדר היום מזווית ההערכות, הנגישות והשליוב

קטגוריה: חדשות העמותה

מיזם Purple Vest

לא יאומן אבל כבר עברה שנה לפרוץ מלחמת רוסיה באוקראינה, מלחמה ארורה, אלפי הרוגים ופצועים, מאות אלפי פליטים וחסרי בית, הרס בלתי נתפס. אסון שלא יאומן מתאפשר בזמננו.

כבר מיומה הראשון של המלחמה עמותת נגישות ישראל החלה לקבל פניות סיוע מאנשים עם מוגבלות מאוקראינה. כמו בכל מצב קשה, החזקים מתפנים ראשונים  והחלשים נשארים מאחור. מיד היה ברור שאנשים עם מוגבלות וקשישים לא יכלו להתפנות משטחי האש כי פשוט לא היו אנשים שיודעים לבצע חילוץ נגיש, לא היו רכבים נגישים לקחת את האנשים, לא היו מתנדבים שהבינו מה זה אומר חילוץ וסיוע נגיש, לא היה לאן לחלץ למקומות נגישים. המשמעות של זה שאנשים עם מוגבלות הושארו מאחור לגורל המלחמה. נשארו באפס מעלות קור ללא חשמל, ללא מעליות, ללא ציוד רפואי, ללא אוכל. דמיינו לרגע את עצמכם במצב.

עמותת נגישות ישראל נרתמה לתת מענה לנושא תוך ימים ע"י הקמת מיזם Purple Vest שמטרתו לסייע בחילוץ פינוי בדגש על נגישות, לסייע לאלה שבחרו להישאר בסיוע בציוד קריטי ולהדריך מתנדבי סיוע שלובשים את הווסט הסגול – אלה עוברים הכשרה של נגישות ישראל איך לזהות אנשים עם מוגבלות ובעיקר לעזור להם באופן מקצועי ויעודי לאנשים עם מוגבלות קשישים. אלה לובשים את הווסט הסגול הבולט. צבע סגול מזוהה עם מאבק אנשים עם מוגבלות ומאפשר לאנשים עם מוגבלות לזהות בקלות את המתנדבים ולחבור אליהם קבלת סיוע וליווי חינמי ונגיש.

מתחילת המיזם ועד היום כבר סייענו והצלנו את חייהם של מעל ל 3,700 איש שסייענו לפינוי נגיש מביתנו ומעל 10,000 איש להם סייענו עם ציוד ישירות לביתם.

 

בסוף פברואר המיזם זכה לפרס הוקרה יוקרטי מטעם ארגון ZeroProject 2023 בסיום הכנס בבנייני האו"ם בווינה אוסטריה, במעמד 1,000 משתתפי הכנס מכל העולם ובהשתתפות מנכ"ל קרן ניפון העולמית  מר אישירו קאבאסאווה וקאתרינה יועצת הנשיא וולינסקי.

בימים אלה אנחנו בודקים כיצד לסייע בטורקיה.

ביחד נציל חיים של אנשים עם מוגבלות.

 

נגישות הפגנות

מאז הקמת הממשלה מקיימות הפגנות של ישראלי רבים מהימין והשמאל נגד ההפיכה הממשלתית, אבל אנחנו בארגוני הנכים לא עוסקים בפוליטקיה, אז למה בכל זאת. מסתבר שאזרחים רבים עם מוגבלות וקשישים מעונינים להגיע להשתתף בהפגנות. 

בבדיקה שעמותת נגישות ישראל ערכה, אכן ההפגנות אינן נגישות.

הבעיה הראשונה שנתקלנו בה הינה חוסר בפרסום הסדרי הנגישות, לאנשים עם מוגבלות בניידות יש את עניין חניות הנכים שאין כאלה בקרבת ליבת ההפגנה. לקשישים יש בעייה של חוסר בכיסא שיאפשר להם לנוח לאחר ההליכה או עמידה ממוששכת. אנשים עם מוגבלות שמיעה ללא תמתלול וללא שפת הסימנים של הדוברים על במת ההפגנה, ואין אזורי ישיבה סגורים לצד הבמה לאנשים עם מוגבלות.

חשוב להכיר שחקיקת הנגישות מחייבת אירועים להיות נגישים, הפגנה הינה בפועל אירוע. אירוע שמאושר ומפוקח על ידי המשטרה.

נגישות ישראל פועלת מול המשטרה להסדרת נגישות הפגנות גדולות ולאישורם מול הבמה.

גם גם לאנשים עם מוגבלות, זכות להפגנות נגישות.

 

מצבי חירום

אם אתם אנשים עם מוגבלות קשה, בעת מלחמה או רעידת אדמה –  לא יהיה איך ולאן לפנות אתכם

בדיון להערכות לשעת חירום שנערך בפברואר בוועדת הרווחה נחשף ע"י משרד הרווחה שהמלונות יידרשו להקצות 10% מהמקומות לאנשים עם מוגבלות.

ועדת העבודה והרווחה, דנה היום (שלישי) בהיערכות שירותי הרווחה למתן שירותים לאזרחים במצבי חירום. לדברי יו"ר הועדה, ישראל אייכלר (יהדות התורה) לצד העימותים הביטחוניים, רעידות האדמה האחרונות – מחייבות היערכות של כל רשויות המדינה. בפרט – לאוכלוסיות החלשות, הנתמכות, שהם פגיעות במיוחד.

עמותת נגישות ישראל אשר הגישה בג"צ בין היתר נגד משרד הביטחון כך שאלה יתקינו תקנות שונות להערכות המדינה לסייעי בטיפול ופינוי באנשים עם מוגבלות. מאז הבג"צ ב 2008 ועד היום משרד הבטחון טרם השלים את התקנת התקנות.

את העמותה ייצגה בוועדה עוד ענת אריאל-זכאי, יועצת משפטית ל"נגישות ישראל", שהדגישה את המחסור במקומות נגישים לאכסון וכלי רכב ייעודיים לפינוי אנשים עם מוגבלות.

צריך להבין שגם ההצהרות על 10% חדרי מלון לא נכונות ואנשים עם מוגבלות קשה לא יוכלו להתנהל בחדרים לא נגישים. כך שנכון להיום לא יהיה לאן לפנות מאות אלפי אנשים עם מוגבלות בעת אסון.

עמותת נגישות ישראל מציעה למלונות שאלו ישדרגו חדרים רגילים לחדרים נגישים ידידותית כך שגם בעת שגרה אלו יהיו זמינים לקבוצות תיירים עם מוגבלות וגם יהיה מענה בחרום.

גם עניין ביפינוי נגישים עם מעלית – המדינה חייבת לחשוב מחוץ לקופסא על מנת שבעת חרום יהיה היצע זמין של רכבים נגישים.

אם לא נערך ונתרגל עכשיו נמצא את עצמנו מאחור וחסרי מחסה.

מלונות – החדרים לא מספיק נגישים

בעמותת נגישות ישראל מגיעות יותר ויותר תלונות על בעיות הנגשת חדר מלון בישראל, שהנגישות היא לא כמו שנדרש בתקנות. כך לדוגמא כתבו לנו על בעיות בגובה המיטה שמקשה מאוד לעבור אל המיטה וממנה חזרה לכיסא הגלגלים, או המרחק בין המיטה לקיר לצידה שהוא קטן מידי לתמרון עם הכיסא גלגלים, שאין גישה נוחה למתלה הבגדים בארון, שלא ניתן לצאת למרפסת למרות שיש, שאין שטח מספיק גדול להסתובב בתוך האמבטיה, שלא ניתן להיכנס עם הברכיים מתחת לכיור, שגובה המאחזים באסלה לא נוח, שהמקלחת קטנה מידי או שלא ניתן הגיע בנוחות לטוש, שאין מאחזים נוחים במקלחת. ועד בעיות באמה שתמיד חדרי הנכים הם בקומות נמוכים ללא נוף, קרוב למעליות, ללא אפשרות לחדר צמוד עם דלת מקשרת, שלא ניתן למצוא בסוויטה נגישה, או חדר נגיש עם נוף לים או לטבע.

זכותם של אנשים עם מוגבלות לצאת לנופש במלונות וליהנות בנוחות. אז אם אתם במלון והמצב לא נוח ונגיש תכתבו לנו – חייבים לשפר ולטפל בנושא שנוגע לכל כך הרבה אנשים

פסח נגיש

פסח זה חג נפלא לארח ולטייל, מזג אוויר מושלם, אז הינה כמה טיפים.

אם אתם מארחים, תזמינו גם את בני המשפחה עם המוגבלות, קצת הערכות והכנות מראש ואתם צרגישו נהדר שהארחתם והאורחים יעריכו את הזימן והחוויה.

כל מה שצריך לארגן זה לתאם איסוף ברכב נגיש או מונית נגישה או הסעה נגישה, את הבית להכין כך שיהיו מעברים, תוודאו מראש האם האורח יכול להסתדר ללא שרותי נכים ו שאתם תאפשרו להשתמש בשרות נכים שלכם. תארגנו שולחן גדול וקצת גבוהה שיאפשר כניסה של כיסא גלגלים מתחתיו, כיסאות גדולים ונוחים עם מאחזי יד וכרית לסבא וסבתא, ולטובת מתקשים בשמיעה פשוט תשתדלו לדבר אחד אחד ללא הסתרת הפנים, ללא  צעקות, מובטח לכם ערב רגיש ונגיש.

בימים צאו לטייל, האפשרויות רבות, הן בערים, בפארקים, טיילות ובמוזיאונים והן במסלולי טיו של קק"ל ורט"ג שמידע עליהם תמצאו בקלות באתר נגישות ישראל.

כי בחג הזה יוצאים לטבע לטייל.

 

 

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן