Skip to main content

יש ממי ללמוד – תרופות נגישות בארה"ב

קטגוריה: חדשות מהעולם

אנשים עם ליקויי ראייה שאינם יכול לקרוא את מרשמי התרופות, לעתים קרובות מדי לוקחים בטעות את התרופה הלא נכונה, את הכמות הלא נכונה, בזמן הלא נכון, ותחת ההוראות הלא נכונות, ובכך מסכנים את הבריאות והבטיחות שלהם ושל בני משפחה שמטופלים על ידם.

מבלי גישה נוחה למידע, אנשים עם ליקויי ראייה נמצאים בסיכון של נטילת תרופות שפג תוקפם, לא מחדשים את המלאי בזמן, ולא מסוגלים לזהות טעויות של בתי מרקחת.

רוב האנשים הופכים לעיוורים או לקויי ראיה לאחר גיל 60, שזה גיל שבו לעיתים קרובות נוטלים מספר רב של תרופות, דבר שרק מגביר את הצורך בגישה בטוחה, עקבית, אמינה ובלתי תלויה למידע הרשום על מיכלי התרופות.

ב -9 ביולי, 2012, הנשיא אובמה חתם על החוק לבטיחות וחדשנות של המזון והתרופות.

סעיף 904 בחוק מסמיך את המועצה לכנס קבוצת עבודה של בעלי עניין לצורך פיתוח שיטות להפיכת תוויות המרשם והמידע שעל מיכלי התרופות לנגישות לאנשים עיוורים, לקויי ראייה או קשישים.

החוק קורא לקבוצת העבודה לפתח, לא יאוחר משנה אחת לאחר מועד חקיקתו של חוק זה, את השיטות המומלצות עבור בתי המרקחת שיבטיחו כי לאנשים עיוורים ולקויי ראייה תהיה גישה בטוחה, עקבית, אמינה ובלתי תלויה למרשם ולמידע שעל מיכלי התרופות.

ישנו מגוון רחב של שיטות לייצור תוויות מרשם נגישות למיכלי תרופות בפורמטים קוליים, כתב ברייל, והדפסה גדולה. שיטות אלו כוללות:

עותק קשיח של כתב ברייל ואותיות גדולות: הרוקח הממלא מרשם ייצר עותק קשיח בכתב ברייל ובאותיות גדולות, על פי בקשה, ויחבר את התוויות הנגישות למיכל התרופות.

ציוד אלקטרוני ייעודי: קיים ציוד שתוכנן במיוחד כדי לספק תוויות מרשם נגישות למיכלי תרופות. ישנן מספר שיטות אלקטרוניות ייעודיות אשר ניתן להשתמש במיכלים בגדלים , צורות וחומרים שונים. דוגמאות לשיטות אלקטרוניות ייעודיות כוללות:

קול דיגיטלי או מתרגם טקסט לדיבור: זהו מכשיר אלקטרוני קטן שהרוקח מצמיד למרשם שעל מיכל התרופה. כאשר המכשיר מופעל ע"י לחיצה על כפתור , המטופל שומע את המידע המודפס על תווית המרשם. מכשיר אחד מוצמד לכל מרשם . לחלק מההתקנים יש גם כונן USB.

התקן זיהוי בתדר רדיו (

RFID): הרוקח מצמיד תג RFID למרשם שעל מיכל התרופה. מטופל שהוא עיוור או לקויי ראיה מצויד במכשיר קטן ויעודי, וכאשר הוא מעביר את התרופה עם תג RFI מעל למכשיר, המכשיר מקריא בקול את הטקסט שעל תווית מרשם . טכנולוגיה זו יכולה גם לספק את המידע של תווית המרשם באותיות גדולות, וכוללת כונן USB.

מכשירים חכמים ומחשבים: מטופלים רבים עם ליקויי ראייה משתמשים במחשבים שלהם ובמכשירים חכמים המצוידים בברייל אלקטרוני , אותיות גדולות, וטכנולוגיית אודיו על מנת לגשת לטקסט אלקטרוני. משתמשי מחשב כבדים ראייה, במיוחד אלה שהם חירשים-עיוורים, יכולים לגשת למרשמי התרופות שעל מיכלי התרופות באמצעות המחשבים שלהם וההתקנים חכמים, באמצעות יישומי אינטרנט או בשילוב עם ציוד ייעודי שמצויד בכונן

USB.

בשיטות אלו הרוקחים מצמידים למיכל התרופה קוד

, RFI תג QR, או יחידה אלקטרונית קטנה, מקודדת עם תווית המרשם בטקסט אלקטרוני, שמטופלים לקויים ראייה יכולים לקבל על מכשירים או מחשבים חכמים בכתב ברייל אלקטרוני, אותיות מוגדלות, או בפורמט קולי.

קבוצת העבודה שהוקמה קבעה לא רק את שיטות העבודה המומלצות אלא אף פירטה דרכי יישום. לדוגמה, כאשר מטביעים תווית מרשם בכתב ברייל על תרופה : השתמש בכתב ברייל מכווץ (דרגה 2), הבלט את תוויות הברייל על חומר שקוף כדי לשמר את הקריאות של התוויות המודפסות, הצמד את תווית הברייל למיכל התרופה עם דבק חזק, אל תקפל תוויות בכתב ברייל.

 

אכן יש מה וממי ללמוד…

 

תודה מקרב לב לאילן אלרון וליניב בן ישי, מתנדבינו היקרים, על התרגום המקצועי של האייטם והמסמך הנלווה.

מיכלי תרופות וכדורים מפוזרים

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן