Skip to main content

חדשות

"כלכליסט": ננגיש, נרוויח- נגישות ישראל הקימה את "המרכז להנגשת מידע"

קטגוריה: חדשות העמותה

בשבועות האחרונים עוסקת עמותת נגישות ישראל בהקמה של עסק חברתי חדש בשם "המרכז להנגשת מידע". העסק הזה אמור להציע לעסקים מגוון של שירותים להנגשת המידע שלהם ללקוחות בעלי מוגבלויות שונות. בתמורה, כל עסק שצורך את השירותים ישלם דמי תחזוקה חודשיים למרכז, בסכום שיתמוך בפעילות ואף יהפוך אותה לרווחית. הכוונה של העמותה היא שמרבית העובדים במרכז יהיו אנשים עם מוגבלויות, וכך יגשימו מטרה כפולה – הנגשת מידע לאנשים עם מוגבלויות, במקביל לאספקת מקום עבודה מתגמל ואיכותי לאנשים עם מוגבלויות.

התוכנית נשמעת חיובית, אבל מדוע בעצם שבעלי עסקים ישלמו תשלום קבוע עבור הנגשת מידע? התשובה טמונה בחוק נגישות השירות שנכנס לתוקפו באוקטובר 2013. החוק כולל סעיפים ותקנות רבות וסבוכות שמטרתם היא לאפשר הנגשה של שירותים עבור מגוון רחב של אנשים עם מוגבלויות, בין שמדובר במוגבלות פיזית כמו התניידות באמצעות כיסא גלגלים, בעיית ראייה או שמיעה, ובין שמדובר במוגבלות נפשית. המטרה של המחוקק היתה שכל אותם אנשים עם מוגבלויות יוכלו לקבל שירות בכל מקום, בין שמדובר בשירות ציבורי ובין שמדובר בנגישות במגזר הפרטי.

אם מספיק אנשים עם מוגבלויות ייכנסו למספיק עסקים וידרשו מספיק מידע, אז תהיה תקומה למרכז להנגשת מידע, שכיום הוא סוג של סטארט־אפ חברתי שעדיין לא ברור אם יש בו צורך אמיתי.

המודל של עסק חברתי מתאים לעמותה לפעילות זו. עסק חברתי הוא בעל הגדרות רבות ולעתים סותרות, אך ההגדרה המרחיבה ביותר היא עסק ששם מטרה חברתית לפני מטרת הרווח. כלומר, מותר לעסק להרוויח (בניגוד לעמותה או מלכ"ר) וגם לחלק דיבידנד, אבל רק אחרי שמדד, ביצע ודיווח על תועלת חברתית ברורה שהוא השיג.

בראש עמותת נגישות ישראל עומד יובל וגנר, טייס קרב לשעבר שנפצע בפעילות מבצעית ב־1987, והפך למשותק בפלג גופו התחתון. בשנים שלאחר מכן עבר לפתח מערכות תעופה ביחידת המחשוב של חיל האוויר וייסד את העמותה שהפכה לפרויקט חייו. גם בנוגע לעסק החדש הוא מדגיש כי השאיפה היא לקדם את מטרות העמותה, ולא להתעשר על חשבון עסקים שמקבלים דרישה מכבידה מהרגולטור: "המטרה שלנו כאן היא לא לעשות כסף בשביל לעשות כסף, אלא לקדם את הנגישות בישראל". שיטת הריטיינר, הוא אומר, נועדה לצמצם את העלויות לעסקים ולא כדי לכבול אותם להוצאה חודשית קבועה. "מבחינתנו זה טוב כי זה מייצר לעסק הכנסה קבועה כל חודש, אבל גם ללקוחות זה טוב כי זה מגלם הנחה לעומת פרויקט חד־פעמי".

אבל לא כל הלקוחות של המרכז צריכים להיכנס למסלול של תשלום חודשי קבוע – קיים גם מחירון על פי פרויקט, אף על פי שבמרכז דואגים להעניק הנחה לכל עסק שיבחר במודל של תשלום חודשי.

צרו קשר לתאום פגישה והתקשרות

אבי אדר, מנהל פרויקט המרכז להנגשת המידע, עמותת נגישות ישראל

מייל: [email protected]  נייד: 050-6818988

או עם

מיכל שדה [email protected] טלפון: 09-7640406

 

לכתבה המלאה שהתפרסמה ב"כלכליסט" – לחצו כאן

המרכז להנגשת מידע - כל הפורמטים במקום אחד

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן