Skip to main content

חדשות

כל המידע על מערכת עזר שולחנית לשמיעה מסוג לולאת השראה

קטגוריה: חדשות לאנשי מקצוע

מה זה?

מערכת עזר שולחנית לשמיעה נקראת לרוב בשם המוטעה "לולאת השראה". היא אכן משתמשת בטכנולוגיה של לולאת השראה, אבל היא לא המכשיר היחיד שעושה זאת.

מערכת עזר שולחנית לשמיעה מוצבת בעמדות שירות ומטרתה לסייע ללקוחות כבדי שמיעה לקבל שירות נגיש – היא מגבירה את דברי הנציג ומעמעמת את רעשי הסביבה.

על פי תקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (התאמות נגישות לשירות), תשע"ג-2013, תקנה 18 (ג), יש חובה להתקין מערכת עזר שולחנית לשמיעה בעמדות שירות.

קהל המטרה

אנשים עם מוגבלות בשמיעה, הנעזרים במכשיר שמיעה, שיש לו יכולת שימוש במערכת עזר לשמיעה מסוג לולאת השראה – קהל מטרה זה מוערך בכ-200,000 איש בישראל.

מה היא עמדת שירות?

בכל מקום בו יש נותן שירות (כגון: מוכר, נציג שירות או כל אדם אחר) ולקוח, שהנו אדם שמגיע לעשות פעולה כלשהיא.

שימו לב! עמדה שיש בה עובד, שולחן וניתן לגשת אליו גם לשאול שאלה קטנה – היא עמדת שירות. אין אפשרות לטעון ש"הוא סתם נמצא שם".

מה היא עמדת שירות סגורה?

עמדת שירות שיש בה מחיצה מלאה בין נותן השירות ללקוח והקול עובר דרך מערכת שמע או דרך חור או חורים קטנים (לדוגמא: בקופות בתחנה המרכזית או הרכבת). מדובר בעמדת שירות לכל דבר ועל כן, גם בה חובה להתקין מערכת עזר שולחנית לשמיעה.

ממש קצת על הטכנולוגיה

המערכת מורכבת ממיקרופון, מגבר, לולאה ומקלט. המיקרופון קולט קול וממיר אותו לזרם חשמלי. המגבר מזין את הזרם לכבל מעגלי, המייצר שדה מגנטי תואם לקול – "לולאת השראה". כשנמצאים באזור הלולאה ניתן לקלוט את הקול בעזרת מקלט – אזניה או מכשיר שמיעה במצב T.

מערכת עזר לשמיעה 
בתמונה: מערכת עזר לשמיעה עם כיתוב וחיצים לכל אחד מחלקיה: מיקרופון, גוף המכשיר, נורה, אזניה וחשמל.

חיבור המערכת

חיבור המערכת קל – צריך לוודא שבגב המכשיר מחוברים שלושה רכיבים – מיקרופון, אזניות וחשמל. יש ציורים ליד כל שקע, כך שקל לחבר את הרכיבים נכון. את נקודת החשמל בגב המכשיר יש לחבר כמובן לנקודת שקע חשמל – המערכת צריכה להיות מחוברת ודולקת כל הזמן.

כאשר המערכת מחוברת לחשמל ודולקת, הנורה תהבהב בזמן שמדברים למיקרופון וניתן יהיה לשמוע כשמרימים את האזנייה ולוחצים על הכפתור.

הצבת המערכת בעמדת שירות פתוחה

את גוף המערכת יש להציב מול הלקוח לפי העקרונות הבאים:

  1. באם יש פרספקס או חלון מפריד מול הלקוח – יש להציב בצד בו נמצא הלקוח.
  2. יש לקבע לשולחן או מדף את הגוף, כך שתמיד יהיה זמין.
  3. יש להקפיד על מערכת עזר לשמיעה לעמדה אחת בכל סוג שרות, מומלץ אחת לעשר עמדות לפחות.
  4. להקפיד על הצבה מיטבית לשידור- השידור נקלט בטווח שבין זוויות של 45 מעלות משני צידי גוף המערכת, בהתאם לאיור שלהלן:

ריבוע שמשני צדדיו יוצאים קווים בזווית של 45 מעלות  
                            לקוח
בתמונה – ריבוע שמשני צדדיו יוצאים קווים בזווית של 45 מעלות וכיתוב 45. מתחת לריבוע כיתוב "לקוח"

את המיקרופון יש להציב לכיוון נותן השירות. אין חובה שיהיה צמוד אליו אם מדובר במיקרופון עומד. אם מדובר במיקרופון דש חשוב שיהיה מחובר לחולצה של נותן השירות במשך כל זמן מתן השירות.
את האזנייה יש להציב במקום נגיש ללקוח – אם גוף המערכת נמצא מאחורי פרספקס/ חלון (במיוחד עכשיו בתקופת הקורונה), חשוב לוודא שיש גישה לאזניה.

שילוט

על גוף המערכת או בסמוך לו חייב להיות מוצב שלט עם הסמל הבינלאומי למוגבלות בשמיעה והאות T עם הכיתוב: "לשימוש במערכת עזר לשמיעה יש להעביר את מכשיר השמיעה למצב T". להלן דוגמא לשלט מתוך תקין ישראלי 1918 חלק 4 (2015):

שלט כמתואר קודם 
בתמונה: שלט כמתואר קודם.


הצבת מערכת בעמדת שירות סגורה

  1. יש להציב בעמדה אחת לפחות, ובאחת מכל עשר עמדות, מערכת הגברה דו כיוונית (כלומר רמקול ומיקרופון בצד נותן השירות ורמקול ומיקרופון בצד הלקוח).
  2. מומלץ לבחור מערכת הגברה איכותית, כך שהסאונד ישמע טוב ולא "צורח" או מלווה ברעשים.
  3. מערכת עזר שולחנית לשמיעה יכולה להיות אחת משני סוגים:
    א. מערכת הגברה דו כיוונית הכוללת מערכת עזר לשמיעה בתוספת אוזניה בצד הלקוח (תלויה במקום בולט ויציב על המחיצה).
    ב. מערכת עזר לשמיעה שולחנית רגילה עם פתח לאזניה שיוצא לכיוון הלקוח. שימו לב שברגע שיש שני מיקרופונים עלולים להיווצר שיבושים בסאונד ועל כן, מומלץ שתהיה יציאת קול ממיקרופון אחד משותף.

הכי חשוב לזכור!

  1. עמדת שירות שיש בה מערכת עזר לשמיעה חייבת להיות מאוישת תמיד.
    מומלץ להציב אותה במקום בו תמיד יש נותן שירות ובמידה ואין מקום כזה, יש להציב מערכות עזר לשמיעה כמספר העמדות המאוישות.
  2. כל סוג שירות צריך מערכת עזר לשמיעה, כך שאם יש עשרים עמדות וכל אחת נותנת שירות לקהל אחר או שירות מסוג אחר – יש להציב מערכות בכל העמדות. אין לטעון שאדם עם מוגבלות יקבל שירות "מיוחד" בעמדה הנגישה בשמיעה (זו עלולה להיות אפליה).
  3. אין אפשרות לדעת מתי לקוח שיש לו מכשיר שמיעה משתמש במכשיר – השימוש הוא על ידי לחיצה על כפתור במכשיר השמיעה. לכן לא כנותני שירות – לא תראו והלקוחות גם לא יאמרו שהם משתמשים במכשיר. עליכם להניח שישנו שימוש במכשיר ולכן להקפיד שיהיה תקין תמיד!

תחזוקת המערכת

מניסיוננו, רוב הבעיות עם מערכות עזר שולחניות לשמיעה נובעות מהזזה של גוף המערכת ומניתוק המערכת מהחשמל.

אנו ממליצים על בדיקת המערכת באופן פשוט מדי יום ע"י נותן השירות בעמדה – הסתכלות על הצבת גוף המערכת, הרמת האזנייה ובדיקה שאכן שומעים. פעם בשנה מומלץ להזמין בדיקה רחבה יותר של המערכת על ידי מתקין המערכת שיבדוק את איכות השמע עם מכשיר שמיעה מכוון למצב T.

הדרכה

שימוש במערכת מחייב הדרכה – וודאו שהספק מדריך אתכם, וודאו שההדרכה הינה כחלק מתוכנית הדרכת נגישות השרות בארגון.

שיבושי סאונד

כאשר יש תלונה מצד לקוח, שמערכת עזר שולחנית לא עובדת או שיש בה רעשי לוואי, כנראה שיש מערכת חשמלית נוספת (אפילו בלתי נראית) בסביבה אשר משבשת את האפקטיביות של מערכת עזר שולחנית. במקרה כזה יש להזמין את הספק שיסייע בפתרון הבעיה. אין להתעלם מהתלונות.

מחלקות הייעוץ וההדרכה של נגישות ישראל לרשותכם לייעוץ והדרכה להנגשת השרות בארגונכם.

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן