Skip to main content

חדשות

כתבה ב"ידיעות אחרונות" בשיתוף העמותה: מקלות בגלגלים

קטגוריה: חדשות העמותה

בכל יום נתפסים בממוצע לפחות 20 נהגים ישראלים כשהם חונים שלא כחוק במקום המיועד לנכים. אחרים עולים על המדרכה ומונעים מכיסאות הגלגלים לעבור. הצעת חוק חדשה אמורה להחמיר את הענישה ולהביא לקנסות כבדים ולגרירה אוטומטית של הרכב. עד שזה יקרה, אולי השיימינג יועיל.

שלומי, נכה צה״ל, כבר למד לזהות את כל סוגי המכשולים שמעמידים בפניו כוכבי הביטוי ״כל ישראל ערבים זה לזה״. ״יש את השלומיאלים, שמתכננים חניית נכים שאין ממנה גישה למדרכה״, הוא מסביר. ״יש את חסרי ההתחשבות, שעולים על המדרכה וחוסמים את המעבר עם כלי התחבורה שלהם רכב או אופנוע. יש גם את חסרי הלב, הציניים, שמשיגים תווי נכה במרמה; ויש את הרשעים, כולכם יודעים מי אלה, שתופסים את החניות המיועדות לרכבים עם תו נכה ומשתמשים בשלל תירוצים״.

לדברי יובל וגנר, שעומד בראש עמותת ״נגישות ישראל״, אלפי אנשים ממשיכים לחנות מדי שנה במקומות חניה המיועדים לנכים בניגוד לחוק. גם הקנס, אלף שקל, כנראה לא מרתיע אותם. מתברר שאינספור קמפיינים או ימי מודעות בנושא, שזוכים לחשיפה גדולה, לא עוזרים. התופעה, לדברי העמותה, קיימת באופן בולט גם בקרב בני משפחה של אנשים עם מוגבלות, שמשתמשים בתו הנכה שלו כדי לחנות למרות שהתו תקף אך ורק לו. ״לצערנו יש תופעה של דיווח שקרי למשרד הרישוי על אובדן תו, ואז מנפיקים שם תו נוסף ובן המשפחה עושה שימוש לרעה בתו בהיעדר בן המשפחה עםהמוגבלות״, טוענים ב״נגישות ישראל״.

מנתוני אגף התנועה עולה כי בשנים האחרונות דווקא נרשמה ירידה קלה במספר הדוחות שניתנו על חניה בחניית נכים. בשנת 2013 ניתנו 7300 דוחות על חניה בחניית נכים שלא כחוק. בשנה שעברה הגיע המספר ל־ 7000 דוחות, ובמחצית הראשונה של 2015 כבר ניתנו 3150 דוחות. באגף התנועה טוענים כי אין ירידה באכיפה אלא בכמות העבירות, שמרביתן מבוצעות במרכזי קניות ובמרכזי בילוי גדולים.

לאחרונה הגישו חברי הכנסת קארין אלהרר, דב חנין ותמר זנדברג הצעת חוק לחייב הטלת קנם יחד עם גרירת רכבו של כל אדם שחונה בחניית נכים. במקביל, בעמותת נגישות ישראל, יחד עם ארגוני נכים נוספים, מבקשים לקדם רפורמה בחוק כך שתו נכה יינתן רק לאנשים שמוגבלים באופן ממשי בניידות שלהם. בכך הם מקווים לצמצם באופן משמעותי את מספר הזכאים לתווי חניה מיוחדים.

כחלק מהמלחמה, מעודדים באתר האינטרנט של העמותה גולשים לשלוח להם תמונות ״מפלילות״ שכאלה, והן מתפרסמות כאן עם טשטוש של מספר הרכב. לרבים מהם יש תירוץ מוכן מראש: ״אין כאן אף אחד״, ״עצרתי רק לרגע״ ו״כשמישהו יגיע ויזדקק לחניה אפנה לו״.

הבעיה, אגב, לא מסתכמת רק בחניות הנכים. "על חניות הנכים מדברים לא מעט, אבל גם כשחונים על המדרכה ׳רק לרגע׳ ולא משאירים מקום לעבור בו עם כיסא גלגלים, זה מאוד מתסכל והופך אותך לחסר אונים״, מספר גיל גרינברג, שמרותק לכיסא גלגלים. ״חברים, אל תחשבו שאתם לבד. התחושות האלה הולכות ומצטברות וזה לא פשוט״.

 

הכתבה שהתפרסמה בעיתון "ידיעות אחרונות"

 

 

 

רכב חונה על שתי חניות נכים

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן