Skip to main content

חדשות

מהפכה בהנגשת ספרים: ועדת השרים לענייני חקיקה תמכה בהצעת החוק לנגישות יצירה ספרותית

קטגוריה: חדשות מתחום הנגישות

 

ועדת השרים לענייני חקיקה תמכה בהצעת החוק לנגישות יצירה ספרותית, שיזם יו"ר ועדת נגישות בכנסת, ח"כ אילן גילאון (מרצ). ח"כ גילאון הסביר כי החוק מיועד לתקן עוול שנעשה לציבור שלם: "כיום נדרשת הסכמת בעלי זכויות היוצרים לצורך הנגשה, ובפעמים רבות היא אינה ניתנת. אף הפנייה לבעלי זכויות היוצרים מסרבלת מאוד את התהליך".

 

מדובר בתיקון לחוק זכויות יוצרים שעלה לקריאה טרומית ביום ג' (6.3). ההצעה קובעת כי העתקה ועיבוד של יצירה ספרותית מותרים לצורך הנגשתה. התקנות יגדירו אילו פעולות מותרות לצורך נגישות ויסמיכו את הגופים שרשאים לבצע זאת.

 

לדברי ח"כ גילאון, בישראל חיים יותר מ- 150 אלף איש בעלי מוגבלות בקריאה הזקוקים להנגשת חומר כתוב. אך רק כ-5 אחוזים בלבד מהספרים, העיתונים והירחונים מונגשים, ופרסומים אחרים כמעט שאינם מונגשים בכלל. זאת, למרות שהטכנולוגיה הדיגיטלית מאפשרת להנגיש חומר כתוב בעלויות נמוכות ביותר.

 

"המחסור החמור בחומרי קריאה נגישים פוגע ביכולתם של אנשים עיוורים, לקויי ראייה, דיסלקטים ובעלי מוגבלויות אחרות להתפתח ולהשתלב בחברה כשווים. המחסור האמור אף פוגע בחופש המידע שלהם, מגביל את התעסוקה שלהם, ובכך שולל מהם זכויות יסוד", הוסיף ח"כ גילאון.

 

הוא סיכם כי בתיקון החוק תכיר ישראל בזכותם של בעלי מוגבלות לקרוא ככולם, ותצעד בעקבות ארה"ב, שחוקקה חוק דומה כבר בשנת 1996.

ספר פתוח

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן