Skip to main content

בארה"ב – מכירת כרטיסים לאנשים עם מוגבלות

 

משרד המשפטים האמריקאי פרסם תקנות מחודשות לחוק להגנת בעלי המוגבלויות בקרב שירותי מדינה והרשויות המקומיות, כמו גם בתשתיות ציבוריות ומסחריות, ב-15.9.2010. תקנות אלו מבהירות ומדגישות נושאים שעלו ב-20 שנים האחרונות ומכילים דרישות חדשות, כולל סטנדרטים לעיצוב נגיש.

 

כללי
הענקת אפשרות שווה לאנשים בעלי מוגבלויות היא עקרון יסודי בחוק להגנת בעלי מוגבלויות. פרסום זה מספק ייעוץ לדרישות אשר לא יפלו בין אזרחים בכל הנוגע למכירת כרטיסים למושבים שמורים באירועים כמו הופעות מוזיקה, תיאטרון וספורט. הדרישות, אשר זהות לסעיף השירות הציבורי כמו גם לתשתיות ציבוריות ומסחריות, מתייחסות לכרטיסים אשר נמכרו לאירוע בודד ואילו שנמכרו לכמה אירועים (לדוגמא מנוי, או כרטיסים לכל העונה). הדרישות, שנכנסו לתוקפן במרץ 2011 מתייחסות ל:

 

    • מכירת כרטיסים
    • מחירי הכרטיסים
    • אופן הזיהוי של מושבים נגישים
    • רכישת כרטיסים כפולים
    • העברת כרטיסים
    • מכירת צד-שלישי של כרטיסים
    • שמירה ושחרור כרטיסים נגישים
    • מניעת הונאה ברכישת כרטיסים למושבים נגישים

 

ב-20 שנה האחרונות, בחלק מהאירועים הפרטיים והציבוריים, מוכרי כרטיסים ויחצנים לא סיפקו את אותה אפשרות לרכישת כרטיסים למושבים נגישים לבעלי כסא גלגלים ומושבים רגילים. הציבור הכללי יכול לקנות כרטיסים למושבים רגילים דרך אתר אינטרנט או קופת כרטיסים או דרך משווק חיצוני. אולם דרכי רכישה ישירות אלו לא היו זמינות לרבים מהאזרחים בעלי מוגבלויות משום שהעסקה הרבה פעמים לא הייתה יכולה מושלמת בתנאים הדרושים. במקום זאת, הרוכש הופנה לשלוח אימייל או להתקשר לטלפון נפרד לבקש כרטיסים ולהמתין לתשובה. מדיניות טורדנית זו עדיין נמשכת, ומקשה או הופכת לבלתי אפשרי את הרכישה לאילו שצריכים מושבים נגישים, בייחוד לאירועים המוניים שבהם מלאי הכרטיסים אוזל מהר. נכון ל-15 במרץ 2011, אולמות אשר מוכרים כרטיסים למושבים ייעודים צריכים לשנות את מדיניותם שתעלה בקנה אחד עם התקנות החדשות.

 

מהו מושב נגיש ומי יכול להשתמש בו?
מושבים נגישים הם מושבים אשר מעוצבים לשימוש עם כסא גלגלים וכוללים מאפיינים כמו מעבר נוח יותר, מיקום בגובה מסוים, רצפה נקייה ממכשולים ומרחבים גדולים יותר. למידע על המספרים והממדים של מושבים נגישים, פנה לסעיף הסטנדרטים של חוק ההגנה על בעלי מוגבלויות סעיף 221 ו-802.
מושבי מעבר עם ידיות שנקראים מקומות מעבר ייעודיים יכולים להיות בשימוש לאנשים מסוימים בעלי מוגבלויות, והאולמות לא נדרשים לתקנות האמורות במקרה זה.

 

בעלי מוגבלות של ניידות אשר צריכים מושבים נגישים מורשים לקנות כרטיסים למושבים נגישים. קבוצה זו כוללת בעלי כסאות גלגלים ומכשירי ניידות אחרים, ואנשים שלא יכולים לעלות במדרגות או ללכת מרחק רב בשל אריטריטיס מובחן או תנאים קרדיאליים ונשימתיים חמורים. אנשים אשר בשל מוגבלותם, לא יכולים לשבת בכיסא ישר או שכלבי הנחייה שלהם לא יכולים לשבת מתחת לכיסא רגיל או שיהיה להם מקום במעבר- גם מורשים לקנות כרטיסים למושבים נגישים. כרטיסים למושבים נגישים יכולים להימכר לפרטים אשר דורשים את המושבים לעצמם או למישהו שקונה בשמם. אנשים אשר אינם בעלי מוגבלויות שמעדיפים מושבים נגישים לא מורשים לקנות כרטיסים למושבים אלו.

 

מכירת כרטיסים
בעלי האולמות מחויבים למכור כרטיסים למושבים נגישים באותו אופן ותחת אותם תנאים כמו כל שאר מכירות הכרטיסים. הכרטיסים צריכים להימכר:

 

    • באותם שעות
    • באמצעות אותה דרך רכישה (טלפון, אתר, או צד שלישי)
    • באמצעות אותם שלבים של מכירה (מוקדמת, קידום מכירות, רשימת המתנה,הגרלה) כמושבים רגילים

 

כאשר מספקים כרטיסים לצד שלישי, כולל דרך האינטרנט, המשווק צריך לכלול כרטיסים למושבים נגישים. כל עוד משווקי צד שלישי מוכרים כרטיסים למושבים נגישים, הם מחויבים למכור אתם תחת דרישות החוק. אם בעל האולם לא מספק כרטיסים למושבים נגישים, נעודד משווק צד-שלישי ליצור קשר עם הבעל האולם לאספקת כרטיסים למושבים נגישים, אך הוא למחויב לנהוג כך. בדומה לכך אם בעל האולם מספק כרטיסים אשר עוד לא נמכרו לקופת מכירה של הנחה ברגע האחרון, הוא צריך גם לספק כרטיסים למושבים נגישים, אם הם קיימים.

 

מחירי כרטיסים
ספקים לא יכולים לגבות מכירים גבוהים יותר למושבים נגישים מאשר מושבים רגילים באותו איזור ישיבה. זה נוגע גם לתשלומי שירות נלווים למחיר הכרטיס. בעלי האולמות צריכים להציע מושבים נגישים בכל קטגוריות המחיר הזמינות לציבור. לתשתיות קיימות רבות אין מושבים נגישים בכל קטגוריות המחיר בשל מגבלות ארכיטקטונית. תחת החוק, בעל האולם צריך להסיר מגבלות ארכיטקטוניות אלה במידת בר-השגה. אם זה נחשב בר השגה- זה תלוי במבנה הארכיטקטוני ומשאבים. במצבים בהם לא אפשרי להסיר מגבלות אלו בחלק מאודיטוריום או אולם, בעל האולם צריך להציע מספר יחסי של מושבים במקום נגיש באותו מחיר. היחס של מספר המושבים הרגילים ביחס לכל המושבים נועד להגדיר את המספר של מושבים נגישים שצריכים להיות מסופקים באזור נגיש.

למשל סעיף 221.1, ו-22.2 של הסטנדרטים דורשים שבאולם עם 1,000 מושבים יהיו 10 מושבים לכיסאות גלגלים. לאולם שנבנה ב-1980 יש 200 מושבים במרפסת העליונה שלא נגישה,באזור בו כרטיסים בדרך כלל עולים 50$. מספר המקומות באולם לחלק לכל המושבים במרפסת העליונה (1,000/200) זה 20 אחוז. בעל האולם צריך לספק 20 אחוז מהמושבים הנגישים הדרושים (במקרה זה, שני מושבים) לאזור נגיש ברמת מחיר של 50$ לפרטים בעלי מוגבלויות ומלוויהם). כסאות אלו צריכים להיות בהתאם למחיר במיקום טוב יותר גם. לבעל האולם אסור למכור כרטיסים לבעלי מוגבלויות ב-50$ לאזור עם רמת מחיר נמוכה יותר.

 

זיהוי של מושבים נגישים
בעלי אולם ויחצנים צריכים לספק אותו מידע על מושבים נגישים באותו מידה כמו של מושבים רגילים, בשימוש בייצוג טקסטואלי וויזואלי: מידע על מיקום, מחיר, זווית ראיה לבמה וזמינות המושבים. מושבים נגישים צריכים להיות מתוארים במידה כזו שתאפשר לרוכש להחליט אם זה מתאים לצרכיו. אם בעל האולם מפרסם מפת מקומות ישיבה, עליו לכלול מידע על מושבים נגישים באותה רמת פירוט.

 

רכישת כרטיסים כפולים
אנשים אשר רוכשים כרטיס למושב נגיש יכולים לרכוש עד שלושה מושבים נוספים למלווים באותה שורה ומושבים אלה צריכים להיות סמוכים למושב הנגיש. מושבים נגישים יכולים להיות בשימוש למלווים. אם מושבים סמוכים נמכרו כבר ואינם זמינים, בעל האולם צריך להציע כסאות כמה שיותר קרוב למושב הנגיש. אם כסאות אלו ברמת מחיר אחרת, בעל האולם לא נדרש לשנות את המחיר ויכול לדרוש אותו מחיר שהוא נוהג לדרוש למושבים אלו. במקרים בהם בעל האולם מגביל מכירת כרטיסים לפחות מ-4 כרטיסים, הגבלות אלו חלות גם על כרטיסים למושבים נגישים. בדומה לכך, כאשר ספק מאפשר את רכישה של יותר מ-4 כרטיסים מדיניות זו חלה גם לגבי כרטיסים למושבים נגישים, אבל רק שלושה מושבים למלווים חייבים להיות סמוכים למושב הנגיש.

 

מכירה קבוצתית
רבים מבעלי האולמות מציעים מכירה קבוצתית לקבוצה בגודל מסוים שהוגדר מראש. אם הקבוצה כוללת אדם אחד או יותר שצריכים מושב נגיש, הקבוצה בשלמותה צריכה להיות מושבת יחדיו באזור שכולל מושבים נגישים. אם זה לא אפשרי להושיב את כולם יחד וצריך להפריד, הכרטיסים צריכים להתחלק כך שבעלי המוגבלויות לא יהיו מנודים משאר הקבוצה.

 

שמירה ושחרור כרטיסים למושבים נגישים
באופן כללי, כרטיסים למושבים נגישים לא צריכים להימכר לקהל הכללי שלא צריך את המאפיינים הייחודיים של מושבים נגישים. אולם, בשלושה תנאים מסוימים, כסאות נגישים שלא נמכרו יכולים להשתחרר ולהימכר לקבוצות בקרב הקהל הכללי

 

    • כאשר כל המושבים הרגילים נמכרו (חוץ ממושבי VIP, קבוצות מועדונים, סוויטות, ומושבים שהספק שומר כשמכריז סוף מכירה)
    • כשכל המושבים הרגילים באזור נמכרו, כסאות נגישים באזור זה ישוחררו
    • כאשר כל המושבים הרגילים בקטגוריית מחיר מסוימת נמכרו, מושבים נגישים בקטגורית מחיר זו ישוחררו.

 

אולם,בעלי אולמות יכולים להחליט לשמור את כל הכרטיסים למושבים נגישים או את חלקם. מושבים נגישים למנוי או עונה יכולים להימכר לקהל הרחב באותם שלושה מקרים. אולם, בכדי להימנע מלסגור את הזמינות של מושבים נגישים לשנים הבאות, בעלי האולמות צריכים להציב תהליך כדי למנוע חידוש אוטומטי של מושבים נגישים שנמכרו לקהל הרחב. דרך אחת שהספקים יכולים להשיג זאת היא להמליץ לרוכש כרטיס של מושב נגיש במועד הרכישה, שכשמושבים רגילים לא יחדשו את מינוים, הספק יחליף לרוכש את המושב הנגיש למושב רגיל באותו מחיר. כמובן, אם אין כסאות רגילים באותו מחיר, הספק יכול להמשיך לאפשר לאדם זה לחדש את המנוי במושבים הנגישים עד שהזמינות תפתח.

 

העברות כרטיסים ומכירת צד-שלישי
אם בעלי האולם מאפשרים לתת או למכור כרטיסים לספקים אחרים, אותה זכות צריכה להיות תקפה לגבי בעלי מוגבלויות שרוצים לרכוש כרטיסים דרך צד שלישי. אדם שרכש כרטיס למושב נגיש יכול להעביר זאת לכל אחד, כולל אדם שאינו בעל מוגבלות. הספקים לא יכולים לדרוש שמושבים נגישים יועברו רק לאדם בעל מוגבלות. אדם שרכש כרטיס למושב רגיל דרך צד שלישי אבל צריך מושב נגיש רשאי להחליף כרטיס במידה ויש זמינות.בעל אולם רשאי להזיז לקוח למושב אחר כדי לאפשר נגישות לאדם בעל מוגבלות המבקש זאת, אבל לא מחויב לעשות כן.

 

מניעת הונאה ברכישת כרטיסים למושבים נגישים
בעלי אולם לא מוסמכים לדרוש וידוי של מוגבלות כתנאי לרכישת כרטיסים למושבים נגישים. אולם,בעלי האולמות והספקים האחרים יכולים לנקוט בצעדים למנוע מכירה בהונאה ושימוש במושבים נגישים. לכרטיס לאירוע בודד, הספקים יכולים לבקש מהרוכשים להצהיר שהם צריכים מושבים נגישים. לסדרת אירועים, הספקים יכולים לבקש להעיד בכתב שהם צריכים זאת. צעדים אלו יכולים להיות בשימוש בכל סוגי המכירות, כולל באינטרנט. בעלי האולם יכולים לסמן כרטיסים כדי להבהיר מסר שאם המשתמש לא צריך מאפיינים של מושב נגיש,בעל האולם יכול לדרוש מהרוכש לעבור מושב.

בעלי האולם יכולים לתשאל ולבדוק את השימוש הלא נכון במושבים נגישים איפה שיש מקום להאמין שנעשתה רכישה בהונאה. רוכשים יכולים להיות גם מוזהרים שאם הם קנו בהונאה, הם צפויים לתשאול או הזזה של מושב. מידע נוסף על סוגי מושבים יכולה לעזור לרוכשים להחליט מה הם צריכים.

 

הכשרת הצוות
כדי לעמוד בתנאים אלו צריך צוות המיודע למדיניות. יכול להיות שיש לך מדיניות טובה, אבל הצוות לא מודע אליה או איך לאכוף אותה, ואז בעיות עלולות לצוץ. אנו מעודדים בעלי אולמות וספקים להכשיר את צוות המכירה והעובדים לגבי דרישות החוק.

כרטיסים להופעה

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן