Skip to main content

דוח מיגון פיזי נגיש

‏מפרסום של דוח בנושא מיגון פיזי נגיש לנכים בישראל עולה כי הבטחת מיגון נגיש לנכים צריכה להיות בעדיפות לאומית בגלל מיעוט החלופות העומדות בפני הנכים בחירום, וכן כי חשיבה חדשה יכולה לייצר פתרונות מעשיים וזולים יחסית דוגמת העמל"ן – ערכת שירותים ניידת לנכים במרחב מוגן.

המסקנה העיקרית שעולה מן הדו"ח: המיגון הפיזי הנגיש לנכים בישראל הוא קריטי בזמן חירום ויש להציבו במקום גבוה בסדר היום הלאומי. בשעה שהמערכות הממשלתיות, העירוניות והוולונטריות התארגנו למתן מידע לנכים בחירום, חלוקת מזון ותרופות במידת הצורך ועוד – לנושא המיגון הפיזי לצורך שהות ממושכת אין עדיין פתרונות מספקים. נושא זה חיוני לנכים משום שאין להם חלופות גמישות כפי שיש לאדם ללא מוגבלות.

לקריאת הדוח המלא

הדו"ח, שנעשה ביזמת היחידה לנכויות ושיקום בג'וינט ישראל מכיל שלושה סקרים, אשר בוצעו בשנתיים האחרונות בשיתוף עם שקל-המרכז הישראלי לנגישות ומילבת ובתיאום עם פיקוד העורף, משרד הרווחה והשירותים החברתיים, משרד הבריאות, נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות במשרד המשפטים, רשויות מקומיות ונציגי ארגוני נכים. הסקרים התאפשרו בזכות הסיוע של איחוד הקהילות היהודיות בצפון אמריקה (UJC) והמגבית המאוחדת לישראל בקנדה (UIAC).

שאלת המיגון הפיזי הנגיש לנכים מתמקדת בצורך של נכים להישאר בבתיהם בקהילה בעת חירום לפרק זמן ממושך. הסוגיה עלתה לסדר היום הציבורי בעוצמה בזמן מלחמת לבנון השנייה, ועדיין מצריכה המשך חשיבה ופיתוח.

הסקרים המפורטים בדו"ח: סקר המיגון הפיזי הנגיש, שנערך בקרב נכים הגרים בקהילה בצפון הארץ, מאגר המידע של תכנית "קהילות תומכות לנכים" ו מחקר העמל"ן – ערכת שירותים ניידת לאנשים מוגבלים בניידות, במרחב מוגן.

תמרה ברנע, מנהלת היחידה לנכויות ושיקום בג'וינט ישראל אמרה עם פרסום הדו"ח: "שיתוף הפעולה הבין-ארגוני ובין-משרדי במחקר ובפיתוח העמל"ן מוכיח כי הצבת הנושא על סדר היום והעמקה בו מאפשרת להגיע בזמן קצר לפתרונות מעשיים וישימים ברמה ארצית".

פירוט המסקנות העולות מן הדו"ח:

  • התחומים המרכזיים שבהם זקוקים הנכים לעזרה כדי להישאר בחירום בדירותיהם בקהילה הם: הבאת מזון ותרופות, מידע והסברים על המתרחש, סיוע אישי וליווי, הסעות, ציוד חירום (כגון תאורה, טלוויזיה או רדיו), מקום מוגן ונגיש להימצא בו, שירותים ורחצה.

  • ל-70% מ – 200 הנכים שנסקרו בצפון היה מיגון פיזי נגיש בטווח של חמש דקות (מרחב מוגן דירתי, קומתי, מקלט בבניין, חדר ביטחון, מקלט סמוך). מחציתם יכלו להגיע למרחב מוגן בתוך חצי דקה.

  • ל-30% המיגון לא היה נגיש. הגורמים שמנעו נגישות היו: מדרגות, שיפועים חדים, סף דלת כניסה למרחב מוגן בעל זווית ישרה במקום שיפוע, דלת כניסה צרה מדי, מרחק הליכה גדול עד המרחב המוגן ועוד.

  • שירותים (Toilet) מותאמים לנכים הם רכיב חיוני במרחב מוגן. בהעדרם גם המרחב המוגן הנגיש לא יכול למלא את ייעודו.

המסקנות העולות ממחקר אב הטיפוס של העמל"ן (ערכת שירותים ניידת למרחב מוגן לנכים מוגבלים בניידות שפותחה לאחר מלחמת לבנון השנייה)

  • העמל"ן נותן מענה לצורך של הנכים בשירותים נגישים בעת שהות ממושכת במרחב מוגן בבית או במקלט.

  • העמל"ן מודולרי, קל להתקנה ולהובלה, ואפשר להשתמש בו לאחר הדרכה קצרה.

המלצותיהם של עורכי הסקרים לגבי הנגשת המיגון הפיזי

  • לכלול בשיטתיות במחקרים על מצבם של הנכים שאלות על זמינות המיגון הפיזי הנגיש בדירותיהם, במטרה למפות את הנזקקים לסיוע ואת סוג הסיוע הנדרש וכך להעמיק את ההבנה בנושא.

  • להציב יחידות עמל"ן במרכזי השאלת עזרים לצורך השימוש בהם בעת שגרה, תוך כדי המשך מעקב מחקרי אחר השימוש בהם.

  • בעת חירום לשקול הצבה של יחידות עמל"ן במרחבים מוגנים ובמקלטים ציבוריים (בתנאי שהם נגישים) ולערוך מעקב מחקרי אחר השימוש בהם.

מהיחידה לנכויות ושיקום בג'וינט נמסר כי חלק מההמלצות של הדו"ח כבר יושמו. בסיוע תורמים 40 ערכות עמל"ן ראשונות הוצבו בסניפי מילבת ברחבי הארץ לצורך הדגמה והשאלה בחירום. 40 ערכות נוספות מוכנות בימים אלה.

העמל"ן - ערכת שירותיים ניידת למרחב מוגן לנכים מוגבלים בניידותחומר רקע על העמל"ן

העמל"ן – ערכת שירותיים ניידת למרחב מוגן לנכים מוגבלים בניידות, פותח על מנת לתת מענה לצורך בשירותים (Toilet) מותאמים לנכים במרחבים המוגנים. הערכה שפותחה על ידי עמותת מילב"ת, ביוזמה ובליווי של היחידה לנכויות ושיקום בג'וינט ישראל ובסיוע מגבית קנדה. עלות כל ערכה 1,200₪. ערכת העמל"ן תוכננה ונבנתה כתוצאה מסקר צרכים שנערך לאחר מלחמת לבנון השנייה בקרב נכים בישובי הצפון בשתוף פעולה של היחידה לנכויות ושיקום בג'וינט והמרכז הישראלי לנגישות – שקל. בסקר נמצא, כי נכים המוגבלים פיזית מתקשים לגשת לשירותיים במקלטים ואזורים אחרים בשל חוסר נגישות לנכים וחוסר בנוחות ופרטיות, דבר שמונע מהם לשהות במרחב המוגן זמן ממושך. דבר זה גרם לעיתים אפילו לסיכון חייהם של נכים שנאלצו להישאר בדירותיהם הלא ממוגנות כדי שיכולו להשתמש בשירותים מותאמים.

העמל"ן יכול לשמש נכים בשהות בבית, במקלט, במרכזי פינוי או אצל בני משפחה וחברים, למקום בו השירותים לנכים אינם נגישים. הערכה קלה להתקנה ולהובלה וניתן להשתמש בה לאחר הדרכה קצרה. העמל"ן מורכב מפריטי ציוד קיימים והוא כולל: פרגוד להבטחת אינטימיות המשתמש, כיסא שירותים (קומוד), ערכה לספיגת שתן, צואה וחומרי ניקוי, מארז לכל המרכיבים ודפי הדרכה על אופן השימוש.

בשונה מצרכים אחרים (כגון תרופות ומזון) שניתן להסדיר את המענה עבורם באמצעות תיאום בין ארגוני וניתן לספקם בחלופות שונות (גורמי חירום, קופות חולים, רשויות מקומיות, עמותות מתנדבים), בתחום המיגון הפיזי והנגיש, כולל שירותים (Toilet), לא היה לנכים מענה משביע רצון וחלופה הולמת, למעט פינוי למקומות נגישים, שמספרם מוגבל ביותר. את סקר הצרכים ואת תהליך הפיתוח של העמל"ן ליוו נציגי אנשים עם מוגבלות כולל מאזורי העימות, פיקוד העורף, משרד הרווחה, משרד הבריאות ונציבות השוויון לאנשים עם מוגבלות במשרד המשפטים.

 

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן