Skip to main content

כדור רגל נגיש

באיחוד האירופי יש ארגון מעניין בשם CAFE – Center for Access to Football in Europe שמטרתו לאפשר לאנשים עם מוגבלות ליהנות מלצפות במשחקי כדור רגל. ארגון CAFE חבר ל UEFA – Union of European Football Associations.

ביחד אלה פועלים בכל אירופה להנגשת אצטדיונים. ותופתעו לדעת שיש לנו עוד הרבה מה ללמוד וכמובן שהדרך ארוכה. מה שמעניין הוא שרמת הדרישות לאצטדיון נגישות באירופה הינה רמה הרבה יותר גבוהה ממה שנדרש בתקנות התכנון והבנייה לעניין נגישות בישראל – הן למבנים חדשים והן למבנים קיימים.

בארץ כרגע במימון המועצה להסדרי אימונים בונים כ 11 אצטדיונים ואלה מבחינת נגישות כנראה בסטנדרט נמוך ביחס לאירופה. חשוב להבין – הסדרי הנגשה באצטדיון חדש חייבים להיעשות כבר מהתכנון ובהקמה הראשונה, בסוף הבניה לשנות יהיה בלתי אפשרי.

אצטדיון נגיש הינו כזה המאפשר לכל אדם ולא משנה מה וסוג מוגבלותו או מה צרכיו המיוחדים להגיע ולהשתתף בנוחות, בהנאה, בשוויון, בכבוד ועצמאות מרבית. החל מתחבורה ציבורית, חניות נכים, דרכי גישה, שרותי נכים, מזנונים וחנויות נגישות, קופות נגישות, מעליות, מגוון אזורי צפייה נגישים , בצורה שהעומדים לא יסתירו ליושבים, מידע נגיש  בצורה קולית, כתובה, מושמעת, שפת סימנים ועוד, צוות מיוחד לסיוע, אתר אינטרנט נגיש וכמובן ל המתקנים לספורטאים נגישים ועוד ועוד. והעיקר שזה יתאים למוגבלויות פיזיות, ראייה, שמיעה, קונטיביות, נפשיות ואחרות.

ידוע של UEFA קובעת סטנדרטים גבוהים כתנאי לקיום משחקים בינלאומיים, סביר להניח שיעשו שימוש בכוחם להשפיע על רמת האצטדיונים בעולם בכלל ובפרט על ישראל.
מעניין מה יהיו התירוצים – "לא הבנו", "הקפדנו על חוקי מדינת ישראל בלבד", "לא ידענו", "לא הינו רגישים חברתית", ולבטח יהיו תשובות גם בסגנון "אנחנו בסדר, אנחנו נגישים".

 

עמותת נגישות ישראל פנתה למועצה להימורים כבר לפני שנים, ואלה טוענים להגנתם – "אנחנו רק ממנים זה באחריות הרשויות המקומיות", והרשויות המקומיות  מקפידים רק על עמידה בחקיקת הנגישות המינימאלית הישראלית ומשרד הספורט לא בLOOP.

הכתובת על הקיר – שמישהו יתעורר, ניתן עוד להציל את המצב.

אז אם אתם רוצים לוודא שרמת הנגישות לצופים עם מוגבלות תהיה כמקובל באיחוד האירופי, ארה"ב, קנדה, ואפילו אפריקה – ארגון CAFE פרסם מדריך חדש להנגשת אצטדיונים. בואו נוודא שיאמצו אותו.

דרך אגב ישראל חברה ב CAFE – אחת מתוך 53 מדינות חברות.
אז מה לדעתכם יקרה?

 

קישורים


ארגון CAFE – לחצו כאן

ארגון UEFA – לחצו כאן

המדריך של CAFE לנגישות אצטדיוני כדור רגל – לחצו כאן

סקר נגישות אצטדיוני כדור רגל של עמותת נגישות ישראל – לחצו כאן

המדריך של עמותת נגישות ישראל לנגישות אצטדיונים – לחצו כאן

כדור-רגל

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן