Skip to main content

המדריך המלא להטמעת נגישות לעיוורי גוונים

כאשר מדברים על מוגבלות בראייה, רובנו חושבים מיידית על עיוורון. כאשר מרחיבים את ההגדרה נחשוב על אנשים שמרכיבים משקפיים. אבל יש סוג נוסף של מוגבלות בראייה – נפוץ, אך כזה שלא מדברים עליו הרבה – עיוורון גוונים

סדסרת המדריכים - המדריך המלא להטמעת נגישות לעיוורי גוונים


כאשר מדברים על מוגבלות בראייה, רובנו חושבים מיידית על עיוורון. כאשר מרחיבים את ההגדרה נחשוב על אנשים שמרכיבים משקפיים. אבל יש סוג נוסף של מוגבלות בראייה – נפוץ, אך כזה שלא מדברים עליו הרבה – עיוורון גוונים.

עיוורון גוונים משפיע על גברים הרבה יותר מאשר על נשים – באוכלוסייה יש עד 10% גברים ו-1% נשים עם עיוורון גוונים, אך המספרים משתנים באוכלוסיות שונות. עיוורון הגוונים הנפוץ הוא מסוג אדום-ירוק, פחות נפוץ כחול-צהוב ונדיר מאוד עיוורון גוונים מוחלט – ראיית העולם בשחור ולבן בלבד. בישראל רבים מגלים על עיוורון גוונים קל רק בלשכת הגיוס, שם נבדקים כל המועמדים לגיוס בבדיקה שתפקידה לגלות עיוורון גוונים. מה

המשמעות של עוורון גוונים?

אדום וירוק הם צבעים שימושיים מאוד סביבנו, כאשר ירוק לרוב יסמן "טוב", "תקין" או "המשך" ואדום יסמן "רע", "לא תקין" או "עצור". אבל מה עושה אדם ששני הצבעים האלו נראים לו דומים?

כשמדובר על רמזור, המצב עלול להיות מסוכן אבל קל לפתרון – הנורה העליונה היא האדום והתחתונה היא הירוק, ולהולכי רגל נוספת גם התנועה שעושה האיש הירוק.

אבל יש מצבים שבהם הכל פחות ברור – למשל במכשירים אוטומטיים בהם ההסתמכות היא רק על הצבע, לפעמים ללא כל טקסט או עם טקסט בשפה זרה. איך ידע אדם עם עיוורון גוונים על מה ללחוץ כדי למשוך כסף ועל מה ללחוץ כדי לבטל את הפעולה? בחניונים שבהם חניה פנויה מסומנת בירוק ותפוסה באדום ונהג יכול לקבל תמונת מצב ברורה מרחוק – איך ידע אדם עם עיוורון גוונים איפה מסתתרת החניה הפנויה הנכספת?

אז מה אפשר לעשות כדי להקל על אנשים עם עיוורון גוונים לחוות את העולם בצורה ברורה יותר?

בחירת צבעים: כאשר אתם בוחרים צבעים למסמך או מצגת – ותרו על השילוב של ירוק ואדום. ניתן לבחור בכחול ואדום, למשל, כשני צבעים מנוגדים מספיק כדי להיראות בבירור על רקע לבן וגם שונים מספיק עבור אנשים עם עיוורי גוונים.

הסתמכות על צורה: אל תסתמכו על צבע בלבד אלא גם על צורה – למשל עצור אדום יסומן בריבוע והמשך ירוק בעיגול או כל אפשרות אחרת. חשוב מאוד לספק מקרא ברור ולהיות עקביים בבחירה.

תיאור: כאשר ישנם צבעים קרובים שלא ניתן להימנע מהשימוש בהם, תארו אותם.

איך ניתן לבדוק נגישות לעיוורי גוונים?

בדיקה בשחור לבן: אם תעבירו את התמונה, הגרף או השקף שייצרתם למצב שחור-לבן (כמו צילום של תמונה במכונת צילום פשוטה)תקבלו לקבל המחשה מסוימת לתחושת עיוורון גוונים. אם התמונה נראית לכם ברורה ומובנת ייתכן ובחרתם לתמונה צבעים מותאמים גם לעיוורי גוונים.

כשאתם חושבים על נגישות, שימו לב גם לפרטים הקטנים כמו הצבע – כך תעצבו יפה וגם תהיו נגישים.

מחלקות הייעוץ וההדרכה של נגישות ישראל לרשותכם לייעוץ והדרכה להנגשת השרות בארגונכם – לחצו כאן


קריאה נוספת:

על מבחן אישי הארה לזיהוי עיוורון גוונים >

על עיוורון גוונים מאתר מכון דווידסון >  

דוגמאות לראייה של אנשים עם עיוורון גוונים מאתר וויינט > 

על משקפיים שיכולים לסייע לאנשים עם עיוורון גוונים מאתר וויינט > 

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן