Skip to main content

היום הבינלאומי לזכויות אנשים עם מוגבלות – נגישות בימי מלחמה

בתאריך ה- 3/12 מציינים את יום הבינלאומי לזכויות אנשים עם מוגבלות. השנה בחרנו לנצל את היום כדי לספר לכם מה אנשים עם מוגבלות עוברים בתקופה האחרונה. המרואיינים שלנו הם אנשים פרטיים ומייצגים רק את עצמם, אבל ממה שהם חוו אפשר ללמוד מה אנחנו עושים טוב, ומה עוד צריך לשפר

בתאריך ה- 3/12 מציינים את יום הבינלאומי לזכויות אנשים עם מוגבלות. השנה בחרנו לנצל את היום כדי לספר לכם מה אנשים עם מוגבלות עוברים בתקופה האחרונה. המרואיינים שלנו הם אנשים פרטיים ומייצגים רק את עצמם, אבל ממה שהם חוו אפשר ללמוד מה אנחנו עושים טוב, ומה עוד צריך לשפר.

 מי אתם?

רחלי, גרה בראשון לציון שידועה כעיר שטווחה לא מעט ברקטות. אמא של אלון ונועם וכבדת שמיעה (לא שומעת אזעקות).

עדה, תושבת אשקלון שעובדת בעמותת נגישות ישראל שנים, עם מוגבלות פיזית. אישה, אמא ואדם עם מוגבלות.

גידי אהרונוביץ׳, מורה למוזיקה ומרצה. גידי לא מספר, אבל הוא עיוור.

שון, מהרצליה, עובדת בדיגיטל של עמותת נגישות ישראל ובדיגיטל של בית הספר לתקשורת באוניברסיטת רייכמן. יש לה P.C (שיתוק מוחין) מלידה וזה מתבטא אצלה בקושי בהליכה, בידיים ובשמיעה.

עו״ד ספיר כהן, גרה ברחובות, נשואה ואמא מאושרת וטריה לתינוקת. עם מחלת עצמות נדירה בה כל תנועה לא נכונה עלולה להוביל לחבלה במקרה הטוב ולשבר במקרה הרע.

 נועה, המגבלות שלה היא הכוח להצלחה! נועה לא אומרת, אבל יש לה סינדרום אשר שזה חרשות עמוקה המלווה בעיוורון מרחבי, כלומר יש לה ראיה צינורית. 

האם אתם בבית בימים אלו?

נועה הייתה בבית בשבועיים הראשונים של המלחמה ולימדה מרחוק (היא מורה). בתקופה הזו גם אירחה את בנה ומשפחתו מכיוון שאין להם ממ״ד. לאחר שבועיים חזרה לשגרה חלקית.

שון גרה בבית עם אמא שלה. רוב העבודה שלה היא מהבית.

ספיר היא עורכת דין עצמאית, ולכן יכולה לעבוד מהבית צמוד לממ״ד נגיש. במשרד יש ממ״ק, אבל החשש הוא מאזעקה בזמן נהיגה, כי מרכב עם מעלון אין סיכוי לצאת בזמן.

רחלי בבית ובעבודה – בסוג של שגרה תחת איום טילים.

עדה היא תושבת אשקלון, אבל לפני חודשיים עברה לגור עם ביתה בשדרות בזמן שביתה שלה בשיפוץ.

באותה שבת נוראית היא ובעלה היו לבד בבית בשדרות. ב-6:20 הייתה אזעקת צבע אדום, רעשים מסביב ומחבלים שניסו להיכנס. ישנם שני חדרים ממוגנים בבית – עדה ישבה בממ״ד למטה ובעלה למעלה, יצא ונכנס. עדה ישבה על כיסא הגלגלים שלה 36 שעות רצופות, בלי יכולת להסתובב בשל גודל החדר.

מיום שבת עמותת נגישות ישראל הייתה בקשר עם עדה, ונמצא צימר נגיש בדליה אליו תוכל להתפנות. עדה מספרת שבפעמים קודמות הייתה מסרבת, אך הפעם ביום ראשון הבינה שאינה יכולה להישאר. עדה ובעלה נותרו כמעט לבדם בשכונה – רוב התושבים התפנו כבר ביום ראשון בשעה 8:00, אך מכיוון שהם אינם תושבי השכונה לא ידעו שיש פינוי. ב-15:15 ניתן אישור יציאה, והיו לעדה 10 דקות להתפנות.

היא לקחת מעט דברים, תרופות וכרית נגד פצעי לחץ והתפנתה עם בעלה ברכב נגיש ובליווי ג׳יפ צבאי.
לאחר שבועיים בצימר הנגיש עדה ובעלה עברו למלון בנג׳מין בהרצליה ומשם למלון בנתניה. עכשיו עדה שוב באשקלון, בתחילה הייתה אצל אחותה אך מכיוון שדירתה לא נגישה עברה למלון. כעת עדה בביתה, שהשיפוץ בו טרם הושלם. 

איך ההתנהלות היומיומית שלכם בימים אלו?

ספיר עושה סידורים מהבית ככל הניתן, ואם לא – בשעות שידועות ככאלו עם פחות אזעקות ונמנעת מאזורים בעייתיים.

נועה רוצה לחזור לשגרה כמה שיותר מהר, אבל היא דואגת לילדיה הגדולים שגויסו בצו 8 וגם לחוצה כי כחירשת היא לא שומעת את האזעקות.

רחלי מספרת שאין בהתנהלות שלה משהו שאינו הכרחי – היא בבית ובעבודה ולא מעבר לכך.
 
 האם יש פעילות יומיומית שהייתם רוצים לעשות ולא מתאפשרת?

נועה התגעגעה מאוד לספורט שהיא נוהגת לעשות. המאמן האישי שלה גויס, ובפילאטיס אין מרחב מוגן. ספורט דרך היוטיוב זו חוויה שונה – אבל במצב חירום צריך להיות יצירתיים.

שון פחות יוצאת מהבית בימים אלו, מכיוון שהיא לא נוסעת באוטובוסים כמו שהייתה רגילה.


ספיר מתגעגעת להידרותרפיה שאינה יכולה לעשות בימים אלו כי בזמן אזעקה לא תצליח לצאת בבטחה מהבריכה. 

מה קורה לכם באזעקות?

אם הטלפון של רחלי מחובר למכשירי השמיעה, היא מקבלת הזרמה ישירה של ההתראות מהאפליקציה. בבית, הילדים אומרים לה שיש אזעקה. ברחוב, היא מבינה שיש אזעקה מהתנועה של אנשים. המשפחה ישנה בממ״ד מכיוון שרחלי לא תשמע אזעקות בלילה.

עדה מפחדת להיות לבד. גם יציאה מהמלון או מהבית מפחידה – איך תספיק להתפנות בדקה וחצי?

נועה מספרת שבשבועיים הראשונים בתה או כלתה אמרו לה שיש אזעקה וצריך להיכנס לממ״ד. בהמשך רשויות מקומיות החלו לחלק שעונים חכמים עם רטט לכבדי שמיעה וחרשים. היא פנתה לעירייה שלה בבקשה שגם בעירה יחלקו שעונים. התגובה הראשונית הייתה שאין בכך צורך, כי יש טלפון חכם. נועה הסבירה שלא ישנים עם טלפון, ולפעמים הטלפון בתיק, והעירייה שוכנעה ורכשה שעונים.

הממ״ד בביתה של נועה נמצא במרכז הבית אז היא יכולה לרוץ אליו. פעם כשהייתה אצל חברה, היא לקחה אותה יד ביד לממ״ד. היא מקווה מאוד לא להגיע למצב שבו היא לבד בזמן אזעקה מחשש שתתקשה להגיע לבדה לממ״ד.

ספיר מרגישה בטוחה לחלוטין כל עוד היא בבית – שם היא מגיעה לממ״ד בזמן ואפילו לפני הזמן. מחוץ לבית השאלה הראשונה היא איפה המרחב המוגן.

הממ״ד בבית של שון אינו נגיש ודורש ירידה במדרגות, ולכן מי שאיתה בבית עוזר לה לרדת. בחודש הראשון היא ישנה בסלון כדי להיות קרובה לממ״ד, אבל הספיקה להגיע רק לחדר מדרגות מוגן. את האזעקות היא שומעת היטב. 


האם יש אנשים או ילדים שתלויים בכם?

לספיר יש תינוקת קטנה. הן ישנות יחד בממ״ד כי לקחת אותה באמצע הלילה לממ״ד זו לא אופציה. היא כן נמצאת בגן כל יום, מה שחשוב מאוד לשתיהן, אבל ספיר מאוד מפחדת שיקרה משהו בדרך.
לספיר יש גם עובדת זרה שיודעת שאם שתיהן יהיו לבד ברכב בזמן אזעקה – עליה ללכת להגן על עצמה, כי ניסיון לעזור לספיר לצאת מהרכב בזמן יגרום לחבלות או פציעות.
רחלי תלויה בילדיה או באנשים אחרים כדי להבין שיש אזעקה.
גידי גר עם אימו, ניצולת שואה. היא חווה את האזעקות בפחד, הן מחזירות אותה לחוויות מהשואה ומקטיושות שהיו כשעלתה לארץ. 

האם אתם מרגישים שינוי ביכולת שלכם להיות עצמאים בימים אלו?
גידי כל הזמן מסתובב בארץ, וכעת מוצא את עצמו מפחד לצאת לבד מפחד שאם תהיה אזעקה לא יהיה מי שילווה אותו למרחב המוגן. מלבד נסיעה אחת לאילת לבד להעביר הרצאה, הוא נמנע מיציאה לתל אביב או לאזור המרכז.

הקושי העיקרי של עדה הוא הקושי הנפשי, בפן הפיזי נמצאו פתרונות נגישים, גם אם כרוכים בקושי. המיטות במלון היו נמוכות והיה קשה לעבור לכיסא הגלגלים, אבל עובדי המלון הגביהו את המזרון באמצעות שמיכות עבות.

נועה מספרת שיש שינוי, ולא לטובה. מכיוון שנראה לה שעם כלב נחיה היא תרגיש יותר ביטחון, היא התחילה להתעניין בתהליך אימוץ כלב נחייה.

ספיר הבינה שאין לה דרך להגן על עצמה כשהיא מתניידת ולכן חושבת שלוש פעמים לפני כל יציאה מהבית. היא יוצאת רק כדי לעזור ללקוחות ולקחת את הילדה לגן. 

מי ומה עזר לכם בימים אלו?

לספיר עוזרים העובדת הזרה, בעלה והסביבה שלה.

חברת ילדות שנועה הביעה בפניה את הרצון להיות משמעותית צירפה אותה לחמ״ל אוכל לחיילים. נועה מספרת שמאותו רגע החיוך לא יורד מפניה, ואנחנו בטוחים שגם החיילים שמקבלים את האוכל מחייכים.

עדה מספרת שגם עמותת נגישות ישראל עזרה לה, וגם אנשים בכל מקום אליו הגיעה היו נכונים לסייע. קבוצה של בונות אלטרנטיבה בהרצליה בישלו עבורה, סייעו עם כביסה ובגדים ואף חגגו יום הולדת לילדה עם מוגבלות.

בתחילת הלחימה שון התנדבה דרך עמותת ״בית על הים״ שהיא גולשת ומתנדבת בה. הם ביקרו משפחות של אנשים עם מוגבלות וגם עשו פעילויות עם מפונים בבתי מלון. היא ממשיכה לחפש איפה עוד תוכל לתרום ולעזור.
 

איך הסביבה יכולה לעזור לכם יותר?

נועה מוקפת במשפחה וחברים אוהבים ורגועים כך שאינה לבד.

עדה זקוקה לסיוע והייתה רוצה שהעירייה וגורמים ממשלתיים יהיו אחראים לתת מענה לצרכיה.

גידי היה רוצה שיהיו פרסומות בטלוויזיה של מה שקורה לאנשים עם מוגבלות בזמן אזעקה, כדי להגביר מודעות. אם אנשים ישימו לב לסביבה הם יוכלו לעזור.
 
 מה יגרום לכם להרגיש יותר בטוחים ועצמאים?

נועה מקווה לאמץ כלב נחייה, אך התהליך ארוך ולא פשוט. יש גם חשש של השתלבות עם הכלב. אנחנו מקווים שהתהליך יהיה קצר ונועה תמצא שותף או שותפה כלביים.


ספיר תרגיש בטוחה יותר עם התאמת מקומות ציבוריים על ידי מרחבים מוגנים נגישים.
מהן נקודות האור שלכם בימים אלו?

נקודות האור של נועה הן התרומה שלה למאמץ המלחמתי והחבר של בתה שהציע נישואים. מזל טוב!

עדה מונה כנקודות אור את עמותת נגישות ישראל שכל הזמן דאגו, סייעו ושמרו על קשר, ואת עם ישראל היפה שהיה שם בשבילה.

ספיר מספרת שהתקופה לא קלה לה, אבל היא יודעת להיות שמחה בחלקה שיש לה ממ״ד נגיש בבית והיא יודעת איך להתנהל עם זה.

נקודת האור של רחלי היא השגרה.

גידי מתנדב הרבה עם מפונים, בערבי שירה והרצאות. הוא גם חזר ללמד כי בתי הספר נפתחו.

נקודות האור של שון הן ההתנדבות, מוזיקה ומפגש עם אנשים שהיא אוהבת. 
 
לסיכום

נועה: אוקטובר-נובמבר יזכרו כתקופה קשה ועצובה. אני חווה מנעד רגשות מקצה לקצה. לקחתי את המאורעות באופן אישי וזה השפיע עלי קשות, גם בגלל המוגבלות. היה לי קשה להפגין חוסן וחוזק כאמא, כמורה וכרעיה. היום אני הרבה יותר רגועה – קיבלתי אביזר עזר וחזרתי לשגרה, מה שמחזק אותי.

גידי: כל שיר עברי מקבל נקודת מפנה לגמרי. אני צובר ביטחון וחוזר להסתובב בארץ להרצאות וקונצרטים.

 רחלי: אני עייפה, אבל מה, אני מי אני לעומת המשפחות השכולות והחטופות.

ספיר: אני עורכת דין שעוסקת בביטוח לאומי וגם מטפלת בפעולות איבה. זאת אומרת שביום יום שלי אני מתעסקת הרבה בכאב, גם פיזי וגם נפשי. אבל השכול והחרדה לחברים שנמצאים בעוטף לא פסחו עלי. גם אני לא ישנה בלילות כי אני חושבת על האנשים שנמצאים בשבי, גם אני לא מצליחה להתרכז במשימות בזמן שחברים שלי מסכנים את עצמם או נעקרו מהבית שלהם.

שון: אני מקווה שכל החטופים, הנעדרים והחיילים יחזרו הביתה בריאים בגוף ובנפש!

עדה: רואים את עם ישראל היפה. רואים את כל הטוב. המדינה לא הייתה שם בשבילי.
 
 אז מה אפשר לעשות?

יחד עם הקושי שאי אפשר להכחיש שאנשים עם מוגבלות חווים בימים אלו, יש גם הרבה עשיה.
מיזם "האפוד הסגול" של עמותת נגישות ישראל פועל בימים אלו בכל הארץ כדי לדאוג שאנשים עם מוגבלות ובני משפחתם לא ישארו מאחור על ידי מתן סיוע בפינוי נגיש, שיכון במקומות אירוח נגישים וסיוע בצרכים השוטפים. נשמח אם תצטרפו אלינו כמתנדבים בתפקידים שונים – הגעה למלונות בהם מרוכזים מפונים כדי לתת מענה בשטח, איתור ואיסוף ציוד ומצרכים לאנשים עם מוגבלות ומבוגרים בחמ״לים, ליווי וחונכות וכן הפעלות לילדים במלונות, שינוע ציוד למפונים, עזרה במטה העמותה ועוד. המתנדבים יעברו הדרכה מקוונת בנושא נגישות לאנשים עם מוגבלות בזמן חירום לפני תחילת ההתנדבות.

חברת "Bettear" שעוסקת בהנגשת שמע בשגרה מפתחת צמיד התראה לכבדי שמיעה, חרשים וקשישים כדי לוודא שכולם מודעים לאזעקות. הצמיד מפותח בשיתוף אנשים עם מוגבלות בשמיעה, עמותת נגישות ישראל, בקול וחברת הכנסת לשעבר שירלי פינטו.

קרן שלם וגופים נוספים מפרסמים מידע בפישוט לשוני והנחיות לשיחות עם אנשים עם מוגבלות שכלית לתקופה הזו.

גם אתם יכולים לעזור. באזעקה הביטו סביבכם וראו אם יש מי שזקוק לסיוע. אם יש כאלו שאלו – האם אתם זקוקים לעזרה? איך אוכל לעזור לכם? במקומות העבודה הכירו את העובדים שזקוקים לסיוע, הכינו נהלים מסודרים ווודאו שכל העובדים מכירים את ההתנהלות בזמן חירום וכיצד מסייעים לעובדים או לקוחות עם מוגבלות.

  קישורים:


גידי אהרונוביץ׳ – רואה דרך המוזיקה. קישור לאתר של גידי – לחצו כאן

הרשמה להתנדבות במיזם האפוד הסגול – קישור לטופס – לחצו כאן, לפרטים נוספים ניתן ליצור קשר איתנו בדואל: pvm@aisrael.org

צמיד ההתראה של Bettear – קישור לפייסבוק – לחצו כאן

"TA'AL" מבית האקוטיזם, אפליקציה שנועדה לסייע בהתמצאות גם במצבים חדשים – קישור לאתר החברה – לחצו כאן

"Be My Eyes", אפליקציה שמאפשרת לסייע לאנשים עם עיוורון להתקשר עם מתנדבים שרואים דרך המצלמה – קישור להורדה באתר החברה – לחצו כאן

קרן שלם, חדשות ועידכונים –  לאתר הקרן – לחצו כאן

פיקוד העורף, מידע לאנשים עם מוגבלות בשעת חירום – קישור לאתר – לחצו כאן
 
 
עמותת נגישות ישראל תשמח לסייע לארגונכם גם כעת וגם בימים שקטים יותר שאנו מקווים שיגיעו בקרוב.

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן