Skip to main content

סדרת המדריכים: כל מה שרציתם לדעת על אוטיזם ונגישות

אוטיזם הוא שם ישן למה שהיום ידוע כספקטרום שלם של מצבים. הספקטרום האוטיסטי נובע משינויים במוח. אנשים על הספקטרום שונים מאחרים בדרכי הלמידה, ההקשבה, התקשורת החברתית ועוד. גם השוני הוא שונה מאדם לאדם – לכל אדם על הספקטרום יש ביטויים שונים של השוני הזה

תיאור של התמונה שנמצאת בצד שמאל למעלה: כיתוב: #סדרת_המדריכים כל מה שרציתם לדעת על אוטיזם ונגישות. מצד שמאל תמונה – פרופיל של אדם, המוח מורכב מחתיכות פאזל צבעוניות.

אוטיזם ונגישות

מהו אוטיזם?
אוטיזם הוא שם ישן למה שהיום ידוע כספקטרום שלם של מצבים. הספקטרום האוטיסטי נובע משינויים במוח. אנשים על הספקטרום שונים מאחרים בדרכי הלמידה, ההקשבה, התקשורת החברתית ועוד. גם השוני הוא שונה מאדם לאדם – לכל אדם על הספקטרום יש ביטויים שונים של השוני הזה.
אם חשבתם שהמילה ספקטרום חוזרת הרבה בפסקה הקודמת, זה כי היא מאוד חשובה. בכל מוגבלות יש ספקטרום, אבל באוטיזם הוא מאוד רחב.

באנגלית נפוץ המונח נוירודיברג'נט – מגוון נוירולוגית, בניגוד לאנשים ללא אוטיזם המכונים נוירוטיפיקלים – טיפוסיים נוירולוגית. אנשים עם אוטיזם רואים בעצמם אנשים שונים, שמתרגמים סיטואציות חברתיות באופן שונה (או מגוון) – הם לא בהכרח תופסים את עצמם כאנשים עם מוגבלות.


שירות לאנשים עם אוטיזם
שונות יכולה לגרום לקשיים בחברה. אחד המאפיינים של אנשים על הספקטרום הוא קושי ביצירת קשר עין – אבל זה לא נכון לכולם (וגם לא כל מי שלא מסתכל בעיניים נמצא על הספקטרום האוטיסטי). להרבה אנשים יש גם נטיה לחזרתיות וצורך גדול מאוד בסדר וארגון. כרבע מהאנשים עם אוטיזם לא מדברים – אבל מתקשרים בדרכים אחרות. דרכי התקשורת יכולות להיות מגוונות – מוזיקה, מחוות, תקשורת כתובה ועוד.

כל אלו יכולים ליצור קושי בבואם לקבל שירות – נותני שירות עלולים להירתע מהיעדר קשר עין, לאבד סבלנות אל מול חזרה ולהתקשות לשתף פעולה עם הסדר הספציפי שנוח לאותו אדם. כשאדם מתקשר בצורה שאנחנו לא רגילים אליה – זה קשה לנו ובצדק – בדיוק כמו שלאותו אדם קשה שאנחנו לא מתקשרים בדרך שלו.
הכלי הכי חשוב שלנו בבואנו לתת שירות לאדם על הספקטרום האוטיסטי הוא סבלנות. אם נהיה סבלנים, נשתף פעולה עם האדם ונישאר רגועים – נוכל לתת שירות טוב ונגיש.

רחלי, אמא של אלון, מספרת:
חדשה בסיפור

באוגוסט האחרון אלוני בני המתוק קיבל את תוצאות האבחון שהוא אוטיסט. נלחמתי על האבחון הזה כי ידעתי שזו הדרך היחידה לתת לו חיים טובים יותר.
הוא לא מוזר, הוא לא מעוכב הוא פשוט… אוטיסט. 
מהיום שהוא אובחן נכנסנו לתוך מסע עם מטפלות וגננות מדהימות שמלמדות אותו איך קודים חברתיים. תקשורת עם ילדים, רגשות, מגע ועוד. 
אלון סטודנט נהדר, כל יום מ 7:00-16:30 הקטנצ'יק הזה לומד ולומד כדי להבין את העולם הזה של הנוירוטיפקלים (הלא אוטיסטים).

אבל לפעמים ביום יום נוצרים מצבים חברתיים חדשים שלא נלמדו עדיין ואז… נוצר מתח והתנגשות.
תור בסופר הוא לא תור בחנות בגדים – זו חנות אחרת.
מגרש משחקים מתחת לבית הוא לא מגרש משחקים בשכונה ליד – זה מגרש אחר.
אמא של אורי היא לא אמא של איתמר – זו אמא אחרת.
כל מצב הוא שונה וצריך ללמוד אותו מחדש.

אז איך אתם נכנסים לתמונה? מה אתם יכולים לעשות?
להיות קשובים, להיות רגישים, להיות גמישים.
אם אלון בן ה 30 ייגש אליכם בארגון ויבקש שירות "קצת בדרך אחרת", בבקשה תקשיבו לו ותראו איך אתם יכולים לתת לו תחושת שירות טובה ובעיקר תחושת הצלחה – שהוא עבר בצורה טובה את היום הזה, ומי יודע – אולי אפילו נהנה!!

אנשים עם אוטיזם
דריל האנה, שחקנית ידועה מסוף המאה שעברה, אובחנה בילדותה עם אוטיזם. סוזן בויל, זמרת שהתפרסמה בזכות תוכנית כשרונות בריטית, אובחנה עם תסמונת אספרגר (שהיא על הרצף האוטיסטי).
בתחום העסקי, האדם הכי מפורסם עם אוטיזם בימינו הוא אילן מאסק – יזם מיליארדר שמאובחן גם הוא עם תסמונת אספרגר.
אצלנו בישראל התגלתה לאחרונה גפן קמינר, שחקנית מוכשרת עם אוטיזם. גפן מגלם בסדרה איסט סייד את בתו של לא אחר מאשר יהודה לוי.
בתחום המדע, ישנה חוקרת בתחום התנהגות בעלי חיים ששמה טמפל גרנדין. מלבד מחקריה היא גם פעילה מאוד בתחום האוטיזם.

מחלקות הייעוץ וההדרכה של נגישות ישראל לרשותכם לייעוץ והדרכה להנגשת השרות בארגונכם.


קריאה נוספת:
אותי, עמותה ישראלית לאוטיזם – קישור לאתר העמותה – כאן
אס"י – פעילי הקהילה האוטיסטית בישראל – קישור לאתר העמותה – כאן
האתר של טמפל גרנדין – קישור לאתר (באנגלית) – כאן
איסט סייד – קישור לכל פרקי הסדרה באתר "כאן" – כאן
סליחה על השאלה אוטיזם – קישור לפרק באתר יוטיוב – כאן

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן