Skip to main content

סדרת המדריכים: כל מה שרציתם לדעת על התיקון לתקן ישראלי 1918

גיליונות תיקון לתקן ישראלי 1918
לחקיקת הנגישות יש מספר רמות. חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות נותן את "הלמה", את העקרונות. תקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות נותנות את "המה". התקנים נותנים את "האיך". הם הרמה הכי מעשית של חקיקת הנגישות.
השנה פורסמו גיליונות תיקון לתקן ישראלי 1918 חלקים 2 ו-4. הכנו לכם סיכום של התיקונים. חשוב שתכירו היטב את החלקים שרלוונטיים עבורכם – קישור לגיליונות התיקון המלאים נמצא בתחתית הדיוור.
התיקונים בתוקף לכל מה שסומן/נבנה לאחר פרסומם – חלק 2 ממרץ 2023 וחלק 4 באוגוסט 2023. כל מה שהיה קיים לפני כן מחויב על פי התקן ללא התיקונים.

כל התמונות בדיוור נלקחו מתוך גיליונות התיקון.

תקן ישראלי 1918 חלק 2 – נגישות הסביבה הבנויה: הסביבה שמחוץ לבניין

הנמכת מדרכה
בהנמכת מדרכה לפני מעבר חציה, עם או בלי אי תנועה, יש סימן אזהרה שנועד לוודא שאנשים עם מוגבלות בראיה יבינו שלפניהם סכנה. עם זאת, סימן האזהרה מקשה על אנשים בכיסאות גלגלים, ולכן משאירים חלק מרוחב המעבר ללא סימן אזהרה. התיקון מעדכן את רוחב האזור שיושאר חלק ואת גונו שנדרש להיות זהה לגוון סימן האזהרה.

מקומות חניה נגישים
בין מקומות חניה נגישים ישנו מעבר משותף שנועד לאפשר שימוש ברמפה או אמצעי אחר ליציאה מהרכב וכן עליה בטוחה למדרכה. עם זאת, בפועל הרבה פעמים אנשים שלא מבינים את מהות המעבר חונים בו. לאור זאת נדרש כעת אמצעי למניעת חניה שיוצב במעבר באופן ימנע חניה אך לא יפריע לשימוש במעבר, וכמובן יסומן כמכשול בדרך.

תחנת אוטובוס
לצד תחנת אוטובוס מסומנת רחבת היערכות. מטרתה היא לאפשר לאדם בכיסא גלגלים להתמקם במקום שבו צפויה להיות הדלת האחורית של האוטובוס בעת העצירה. התיקון מחייב הוספת תמרור שמונע חניה על רחבת ההיערכות ומעדכן את אופן הסימון שלה.

מתקן שתיה
מדובר על מתקן שתיה שנמצא בחוץ, לא למתקן שתיה בתוך הבניין. למתקני שתיה מהסוג הזה יש צורך להתקרב ועל כן התיקון מסדיר את הגישה למתקן בכיסא גלגלים מבחינת משטח תפקוד (לסיבוב) ומרווח לברכיים שיאפשר גישה צידית למתקן.

כניסה למים בחוף רחצה
בחופי רחצה ישנה דרך נגישה למים. כעת נדרשת העמדת כיסאות גלגלים ייעודיים לדרך זו לצידה, כאשר לפחות אחד מהם נועד לשימוש קצר, כלומר רק לכניסה למים ויציאה מהם ולא לשהות ממושכת עליו.

תקן ישראלי 1918 חלק 4 – נגישות הסביבה הבנויה: תקשורת

תקן תאורה
תקן התאורה החדש למקומות עבודה הוא תקן ישראלי 12464.
שילוט בתי שימוש, מקלחות ומלתחות
התקן לשילוט בתי שימוש, שכולל זיהוי על ידי צורה, סמלול, כיתוב ומישוש, הורחב גם למקלחות ומלתחות. נוספו סמלים חדשים לציון מקלחת ומלתחה:

כאשר מדובר במקומות בהם רוב האוכלוסייה היא ילדים (למשל בתי ספר) הכיתוב יכול להיות "בנים" ו"בנות" ולא רק "גברים" ו"נשים".


ניגודיות בשילוט
ישנה נוסחה חדשה לחישוב ניגוד חזותי בשילוט חדש. בשילוט קיים המדידה תהיה באמצעות מכשיר.
מחשבון ניגוד חזותי לפי הנוסחה החדשה אמור לעלות בהמשך לאתר נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, הקישור יהיה בגיליון התיקון.

שילוט
ישנה התייחסות חדשה לגובה אותיות וספרות בשלטי אזהרה, איסור והוריה.
ישנה נוסחה חדשה לחישוב גודל אותיות וספרות, מחשבון אמור  לעלות בהמשך לאתר נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, הקישור יהיה בגיליון התיקון. 

דלתות שקופות
בעבר הדרישה לסימון קצה דלת שקופה חלה רק על דלתות שנמצאות במצב רגיל פתוח לתוך מעבר. מכיוון שטבען של דלתות הוא להיפתח ולהיסגר, הדרישה הורחבה לכל הדלתות השקופות.

מכונות נגישות למתן שירות אוטומטי
הקידמה הטכנולוגית והניסיון בשטח הביאו למספר גדול של שינויים בסעיף זה של התקן.
אמצעי ההפעלה חולקו בעבר לאופקיים ואנכיים. עם זאת, בפועל הרבה פעמים אמצעי ההפעלה מוטים בזווית. כעת הגובה הנדרש מחושב על פי זווית אמצעי ההפעלה.
גם גובה פתחי הקלט והפלט קיבל טווח רחב יותר שמאפשר גמישות גדולה יותר.
במכונות שבהן יש צורך להצמיד חפץ (למשל תעודה) או איבר (למשל אצבע) למכונה האוטומטית, ישנה דרישה למתן הנחיות ברורות ככל האפשר לשימוש.

ישנו פירוט לגבי ההנחיות לשימוש במכונה שיש לתת באופן חזותי וקולי.
ישנה נוסחה לחישוב גודל הגופן על צג, מחשבון אמור  לעלות בהמשך לאתר נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, הקישור יהיה בגיליון התיקון.
במכונות שבהן יש אפשרות ליצור קשר עם מוקד בקרה שנותן סיוע אנושי מקוון, הדרך לפניה למוקד חייבת להיות מסומנת בבירור, כולל אפשרות לתקשורת כתובה עם המוקד.

סמלים
נוספו סמלים חדשים, למשל לתקשורת בכתב באמצעות יישומון, עמדת החתלה ותרגום לשפת הסימנים.

לקריאה נוספת
תקן ישראלי 1918 חלק 2 גיליון תיקון 1 – קישור לאתר נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות – כאן
תקן ישראלי 1918 חלק 4 גיליון תיקון 1 – קישור לאתר נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות – כאן

מחלקות הייעוץ וההדרכה של נגישות ישראל לרשותכם לייעוץ והדרכה להנגשת השרות בארגונכם.

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן