Skip to main content

איך להמנע מתביעות בנושא נגישות אתרים

נכון לנובמבר 2017, כל אתר אינטרנט בישראל אמור להיות נגיש/שימושי לאנשים עם מוגבלות, לפי חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות משנת 2005, ולפי תקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות מ-2013 – סעיף 35- להנגשת אתר אינטרנט.
אתר אינטרנט נגיש הוא אתר שבו אנשים עם מוגבלויות יוכלו לגלוש ולהשתמש בו

מזה אתר נגיש?

אתר אינטרנט נגיש הוא אתר שמותאם להנחיות נגישות של ארגון האינטרנט הבין-לאומי W3C, למיזם הנגישות WAI ולמדריך הנקרא WCAG2.0 רמה AA. משמעות ההנגשה היא שאנשים עיוורים ולקויי ראייה, אנשים עם מוגבלויות בידיים, אנשים עם מוגבלות בשמיעה, אנשים שאינם יודעים לקרוא ואחרים יוכלו להשתמש באתר האינטרנט ולגלוש בו.

למה כדאי להנגיש את האתר אינטרנט?

כי זו החלטה עסקית חברתית נכונה. הנגשת האתר תביא להגדלת מספר הגולשים באתר, תגדיל את הרווחיות ותשפר את חשיפת האתר במנועי החיפוש באינטרנט. זה גם  חלק מהאחריות החברתית, ולאלה שמקדמים את מדדי הקיימות ESG. סיבה נוספת היא עמידה בדרישות החוק ועל ידי כך הימנעות מתביעות ותלונות.

אילו אתרים חייבים להיות נגישים?

תקנות השירות קובעות שעל כל אתר הנותן שירות ציבורי או מידע על אודות השירות לציבור, להיות נגיש.

לאילו אתרים יש פטור מהנגשה – בדקו אם אתם זכאים

פטור טכנולוגי – ניתן על ידי מורשה נגישות שירות לאחר שהתייעץ עם איש מקצוע באמצעות טופס ייעודי. הפטור יהיה תקף לשלוש שנים, ניתן להארכה לשלוש שנים נוספות. כאשר מעבר לכך נדרש אישור מידי נציב שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות.


פטור לאתר עם עד 500 משתתפים – אתר עם כניסה מוגבלת ל- 500 משתתפים לכל היותר שנרשמו מראש והם רשומים בו זמנית לשירות.  הפטור ניתן להנגשה של תכני האינטרנט (התשתית נדרשת להיות נגישה),  אלא אם כן, אדם עם מוגבלות מבקש התאמה.

פטור לעסק שהמחזור הממוצע שלו אינו עולה על 1,000,000 ₪ – רק אתרים קיימים שפותחו לפני 26/10/2017 יהיו פטורים מנגישות. אבל דרכי ההתקשרות עימם יהיו נגישות. הפטור תקף לשלוש שנים, לאחר שלוש שנים נדרש העסק לבצע בדיקה נוספת כדי לראות אם הוא עומד בתנאי הפטור. אתרים חדשים לעומת זאת יידרשו להיות נגישים באופן מיידי. עסק יהיה פטור מביצוע התאמת נגישות מסוימת בשירותי אינטרנט שהוא מעביר על גבי תשתית של רשת חברתית, אם תשתית זו לא מאפשרת את ביצועה.
פטור עקב נטל כלכלי כבד מדיי – תמיד אפשר לפנות לנציבות בעניין זה.

כמה עולה הנגשת אתר אינטרנט?

תלוי בגודל האתר ובמורכבות שלו – ממאות ועד כמה אלפי ₪ בשנה. שימו לב נדרש תחזוקה שוטפת.

איך מנגישים?

על ידי מפתחי אתר האינטרנט שלך או על ידי חברות חיצוניות שנותנות פתרונות הנגשה. הנגשה על ידי תוסף אוטומטי היא גם אפשרות – חשוב לדעת שהתוספים אינם מנגישים באופן מלא ויש חובה לדרוש הנגשה מלאה של האתר ולהקפיד על כך.

מה מנגישים באתר?

חובה להנגיש את העיצוב, את התוכנה עצמה, את התמונות, המסמכים, הסרטונים, את הצהרת הנגישות, ואת פרסום הסדרי הנגישות. אם יש לכם אתר בשפות שונות, חייבים להנגיש את כל השפות.

הצהרת נגישות/פרסום הסדרי נגישות – מה זה ואיך לעשות זאת נכון?

מדובר בנושא חשוב ביותר עבור מקבלי השירות עם מוגבלות וחובה לפי התקנות. מידע זה חיוני  כדי לדעת איך הם יכולים לצרוך שירותים מונגשים. מידע זה חוסך מהלקוח את אי הוודאות והחשש מהאכזבה הכרוכה בהגעה למקום לא נגיש, רק מפני שלא פורסם המידע המסייע בשימוש נגיש בנכס הדיגיטלי.

1)    להצהרת הנגישות באתר האינטרנט כמה מטרות:

א) לאפשר לגולשים עם מוגבלויות לדעת פרטים על נגישות האתר – רמת הנגישות, לאילו סביבות הפעלה האתר הותאם ונבדק ועוד.

ב)    לאפשר לגולשים להכיר את אופן תפעול פונקציות ההנגשה

ג)     לאפשר לגולשים לדעת מה לא הונגש עקב פטורים טכנולוגיים ואיך ניתן לקבל חלופות נגישות

ד)     לאפשר לגולשים לפנות לארגון ולדווח על תקלות נגישות באתר

2)    פרסום הסדרי הנגישות של העסק או הארגון מאפשר

א)    להכיר את הסדרי הנגישות של העסק/ארגון

ב)    להכיר את רכז הנגישות של העסק/ארגון ודרכי הפנייה אליו

למדריך המלא – ראו באתר האינטרנט  – "המדריך לכתיבת הצהרת נגישות ופרסום הסדרי נגישות של נגישות ישראל"

תביעות ייצוגיות

בשנים האחרונות יש מאות תביעות ייצוגיות נגד עסקים וארגונים אחרים, בדרך כלל בשני הנושאים הבאים:

אי פרסום הסדרי נגישות/הצהרת נגישות בכלל או חלקית.
אי הנגשת אתר האינטרנט.

אם קיבלתם התראה לתביעה ייצוגית – סימן שלא קראתם כתבה זו ותיאלצו להתמודד בהליך הנגשה ופשרה מול עורך דין התובע – חבל, מיותר ויקר.

אז איך תוכלו להגן על הארגון שלכם?

כמה פעולות פשוטות יכולות לעזור לכם ולארגון שלכם לוודא שאתם עושים מה שניתן כדי להימנע מתביעות/חשיפה בנושא נגישות האינטרנט

1. צרו נוהל כתוב ושיטתי לתחזוקת אתר האינטרנט שלכם.

2. הקפידו לעבוד עם חברה מקצועית להנגשה – ודאו שיש לה תעודת מומחה להנגשה מטעם – International Association of Accessibility Professionals – IAAP.

3. הקפידו על הנגשה שוטפת – הקפידו שכל פיתוח חדש יהיה מונגש מראש, שכל תוכן חדש שיועלה לאתר יהיה נגיש מראש, הקפידו על הנגשת מסמכים, מצגות וסרטונים, הקפידו על עריכת תוכן נגיש, ועל עדכון פרסום הסדרי הנגישות ופרטי רכז הנגישות.

4. בדקו את אתר האינטרנט – הקפידו לבדוק באופן קבוע את אתר האינטרנט על ידי אנשי מקצוע בתחום, בקשו לקבל אישור חתום שהאתר נבדק ונגיש לפי התקנות.

5. ודאו שתלונות יגיעו אליכם, ועברו על פרטי "צור קשר" בכל המקומות באתר שלכם, כולל "הצהרת הנגישות והסדרי הנגישות" שנכתבה על ידי מי שהנגיש לכם את האתר. חשוב שכל הפניות יגיעו אליכם, לתיבת מייל ו/או מספר טלפון שנבדקים בתדירות גבוהה. בכל יום שבו פספסתם הודעה, פספסתם אפשרות לתיקון. 

6. הגיבו מיידית ובאופן שירותי לפניות ותלונות – לא כל הודעה היא שלב מקדים לתביעה ורבים מהאנשים ישמחו שתקלה שהפריעה להם פשוט תתוקן. אם לא ברור לכם מה לא תקין, שאלו. אם הלקוח שפנה אליכם נתקל בקושי שמנע ממנו לבצע פעולה – הציעו עזרה. הקפידו לתעד את הקשר עם הלקוח ולתקן בתוך 60 יום.


7. חיבור למשתמשי הקצה – שלבו אנשים עם מוגבלות (מוגבלויות שונות) בתהליכי בדיקת הנכסים הדיגיטליים, באופן פעיל ויזום, וכך תוכלו לשמוע את קולם הרבה לפני התלונה. המידע המקצועי שקל לקבל ממומחי נגישות אינטרנט לא מספיק כדי להבין את חוויית היום-יום של אדם עם מוגבלות.

8. גורמים שחשוב שיהיו מעורבים בתהליך – מנהלי האתר והנכסים הדיגיטליים, מפתחים, מעצבים ועורכי תוכן, רכזי הנגישות, היועצים המשפטיים שלכם, מורשה נגישות השירות המלווה והחברה המנגישה.

**המידע הכתוב לעיל רלוונטי לכל ערוצי השירות בדיגיטל (אפליקציות, רשתות חברתיות וכו')

לסיכום:

הנגישו את אתר האינטרנט שלכם מייד (אלא אם אתם פטורים).

עדיף להנגיש ולהרוויח עסקית וחברתית מאשר להיקלע להליך משפטי יקר ומיותר.

למידע, התייעצויות, הנגשת מסמכים – צרו איתנו קשר

 

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן