Skip to main content

מידע למנגיש

ב-20.5 צוין יום המודעות הבינלאומי להנגשת אתרי אינטרנט לאנשים עם מוגבלות – מה מצבנו בישראל?

מאת: יובל וגנר, יו"ר עמותת נגישות ישראל
20/05/2021

ב-20.5 צוין יום המודעות הבינלאומי להנגשת אתרי אינטרנט לאנשים עם מוגבלות – מה מצבנו בישראל?
ביום חמישי ה 20/5 מצוין בעולם יום המודעות הבינלאומי להנגשת אתרי אינטרנט לאנשים עם מוגבלות (GAAD – Global Accessibility Awareness Day).

עמותת נגישות ישראל מקדמת את נושא נגישות אתרי אינטרנט לטובת שימושיות ונוחות גלישה גם לאנשים עם מוגבלות וקשישים, אין ספק שקריטי שתחום האינטרנט יהיה זמין לשימוש ע"י כולם.

מספר האנשים עם מוגבלות בעולם מוערך בכמיליארד איש, כ 18% מהאוכלוסייה, המיעוט הגדול בעולם – מדובר ב-WIN-WIN מחד עבור המשתמשים עם מוגבלות ומאידך עבור בעלי האתרים.

מדינת ישראל הינה מהמובילות בעולם בנושא הנגשה של אתרי אינטרנט.

כל העולם מנגיש אתרים לפי תקן בינ"ל של הארגון האינטרנט הבינלאומי W3C שמנהל מיזם עולמי שנקרא WAI – Web Accessibility initiative . בתוך מיזם זה ישנה מדריכים ותקנים איך לעצב, לפתח, לערוך ולבדוק נגישות אתרי אינטרנט wcag 2.0 – Web content Accessibility guide .

במדינת ישראל במסגרת תקנות חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות עברו תקנות נגישות אינטרנט בשנת 2013, לראשונה בעולם תקנות המחייבות הנגשה של אתרי ממשל, ציבוריים, פרטיים, עסקיים, אקדמיים ובכלל. זאת לעומת העולם שם התמקדו רק באתרי ממשל.

התקנות בישראל גם מחייבות כל אתר אינטרנט ואפליקציה חדשים להיות נגישים, ואתרים קיימים לבצע הנגשה רטרואקטיבית עד סוף 2017.

נכון ל-2021 כל האתרים ואפליקציות לשימוש הציבור הרחב בישראל היו אמורים להיות נגישים למעט אתרים של אנשים פרטיים, עסקים זעירים, ועסקים שמוכיחים אי יכולת כלכלית לממן את ההנגשה.

עוד מיוחד בישראל בשונה מכל העולם זה שכבר בתקנות ניתן לתבוע משפטית אתרים שלא פועלים בהתאם לתקנות, גם זה נעשה בסבירות ורק לאחר שמתריעים בפני בעלי האתר על בעיית הנגישות ונותנים לזה 60 יום לטפל ולתקן.

בישראל יש עוד שתי דרישות מעוררות קנאה בעולם – האחת, חובת פרסום כל הסדרי נגישות האתר, והשירותים הניתנים על ידי הארגון שאתר האינטרנט שלו וזאת על מנת שאדם עם מוגבלות יידע איזה התאמות נגישות נעשו עבורו ויקלו עליו להיות לקוח של אותו ארגון. והדרישה השנייה, פרסום פרטי רכז נגישות של הארגון עם טלפון ומייל על מנת לאפשר ללקוח עם מוגבלות לפנות לעזרה ו/או הצעות שיפור באם נדרש.

לצד זה שיש בישראל חקיקה מתקדמת בתחום הנגשת אתרי אינטרנט, עמותת נגישות ישראל אבחנה את הפערים העיקריים הקיימים בדרך לישראל נגישה אינטרנטית:

  1. הרמה המקצועית של ההנגשה בפועל אינה מספיק טובה – מומלץ להכשיר את המפתחים, מעצבים, עורכים ובודקים, מומלץ לבדוק שהאתרים נגישים מבחינה שימושית על ידי אנשים עם מוגבלות – עיוורים, לקויי ראייה ומוגבלויות ידיים.
  2. מסמכים, ברושורים באתרים לא מונגשים – חשוב למפות מה לא נגיש מאז 2017 ולטפל בהנגשה – ניתן לפנות למרכז להנגשת מסמכים של עמותת נגישות ישראל. 
  3. אוריינות דיגיטלית לנגישות – ללמד אנשים עם מוגבלות וקשישים להכיר ולהשתמש בפונקציות המאפשרות הנגשה באתרי האינטרנט.  

עמותת נגישות ישראל מייצגת בישראל את ארגון אנשי המקצוע להנגשת אתרי אינטרנט –  (IAAP – the International Association of Accessibility Professionals ) ארגון זה מאפשר ללמוד ולבצע מבחני הסמכה לאנשי מקצוע בתחום.

למי שעוסק בתחום חשוב ביותר שילמד ויעבור את ההסמכה הפורמלית – ראו באתר את מסלולי ההסמכה – https://www.accessibilityassociation.org
המטרה לעודד מפתחים עורכים ובודקים ללמוד באופן מקצועי, לעבור מבחן הסמכה שיקנה להם מעמד פורמלי של מקצוענות ויכולת עבודה בשוק הגלובלי.

לסיכום אתר אינטרנט נגיש הוא מאוד משמעותי לשימושיות ולשילובם של אנשים עם מוגבלות בחברה – אתר אינטרנט נגיש זמין לכל 100% מהלקוחות שלכם ובכלל זה המתקשים. 

בואו תסייעו ותהיו שותפים פעילים לוודא שהאינטרנט נגיש לכולם


הכותב: יובל וגנר, יו"ר נגישות ישראל, בוגר ממר"מ, טייס חיל האוויר שנפצע קשה בתאונת טיסה וכתוצאה מכך משותק מהצוואר ומטה ובכיסא גלגלים.

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן