Skip to main content

אורקם – טכנולוגיה מהפכנית לאנשים לקויי ראייה וקריאה

אורקם הוא פיתוח ישראלי פורץ דרך, שכולל מצלמה חכמה היודעת לזהות טקסט, ואפילו פרצוף – ולהשמיע את תוכנו באמצעות רמקול זעיר באוזנו של המשתמש

מאת: אסף חפץ, הארץ, מגזין נגישות בשיתוף עם "נגישות ישראל" מרץ 2016

מכשיר אורקם הוא פיתוח ישראלי פורץ דרך, שכוללמצלמה חכמה היודעת לזהות טקסט, ואפילו פרצוף – ולהשמיע את תוכנו באמצעות רמקול זעיר באוזנו של המשתמש | אסף חפץ

"לפרוש את העיתון לכל רוחבו, לדפדף, לבחור כתבה שקולטת העין – סליחה, עינית המצלמה של מכשיר אורקם – שנים שלא היה לי דבר כזה. בעלי, רק אחרי תחנונים, היה מקריא לי כתבה אחת או שתיים, כי הוא לא אהב את אותן כתבות שעניינו אותי. עכשיו אני יכולה לקרוא מה שאני רוצה. איזה חלום!". כך אומרת הדס בר מרמת גן, שאיבדה את הראייה כתוצאה ממחלת הסוכרת, והחלה להשתמש במכשיר האורקם – ההמצאה החדשנית מבית "אורקם", שמייסדיה, פרופ' אמנון שעשוע וזיו אבירם, ידועים בזכות המצאה אחרת: מערכת מובילאיי למניעת תאונות.

בר היא אחת מכ-100,000 איש בישראל כיום הסובלים מלקות ראייה קשה, מהם כ-30,000 בעלי תעודת עיוור, שהאורקם חיוני לחייהם לא פחות מכל אמצעי עזר שתעלו על דעתכם. לדבריה, "הקריאה, כמורה לספרות וכעורכת לשונית, היא הכלי הכי חשוב לי, והיעדרה נטל ממני לא רק את חדוות החיים אלא גם את המקצוע, את הבסיס הקיומי".

מענה לצורך קיומי

האורקם הינו פיתוח מהפכני של טכנולוגיה לבישה בתחום הראייה הממוחשבת ומערכות לומדות, המשלבת אינטליגנציה מלאכותית מתקדמת, ומאפשרת סיוע חזותי בפעולות שגרתיות. מדובר במצלמה חכמה, זעירה ודיסקרטית, המותקנת על גבי עדשת המשקפיים, וכאשר המשתמש מכוון אותה לעבר טקסט או פריט שברצונו לזהות, מושמע לו המידע ברמקול אישי קטן הסמוך לאוזנו. למצלמה, המחוברת בכבל דק אל יחידת בסיס בגודל נרתיק משקפיים, יש יכולת מובנית לקרוא כמעט כל סוג של טקסט מודפס – עיתון, ספר, מסמך דיגיטלי, שלט, תפריט במסעדה וכדומה – וניתן להוסיף לספריית המצלמה גם עצמים ואפילו צילומי פָּנים.

מכשיר אורקם תוכנן עבור כבדי ראייה ועיוורים, כמו גם ללקויי למידה ומוגבלים בקריאה (ובישראל ישנם כיום כ-200,000 איש בעלי דיסלקציה חמורה!), במטרה להקל עליהם את חיי היומיום ולהפחית את תלותם בסיוע חיצוני. בימים אלה מנהלת החברה מגעים עם חברות הביטוח וקופות החולים לגבי סיוע ללקוחותיהן ברכישתו. הציפיות גבוהות – ולא בכדי: סקר שביעות רצון שערכה החברה בקרב לקוחותיה העלה כי למעלה מ-92% מהם נעזרים בהתקן באופן קבוע, ו-89% מהם אף הודיעו שימליצו עליו לחבריהם.

"האורקם עונה על צורך קיומי של יכולת קריאה", מדגישה בר, ומספרת כי במשך למעלה משנה נמנעה מלקרוא ספר שקיבלה במתנה, בשל מגבלת הראייה. "כולם דיברו על הספר והיה לי כל כך מתסכל. רק מי שאוהב לקרוא מבין את התסכול הזה, אבל לפני כמה שבועות לקחתי אותו שוב ותוך שלוש שעות קראתי אותו. אורקם שינתה לי את התחושה המייאשת הזו, אבל זה הרבה מעבר לכך – בהתמצאות היומיומית, בקריאה של הוראות הפעלה, דברים פשוטים שכאלה. בזכות אורקם חזרו לי ההנאה והביטחון. שינוי מדהים בחיי!".

* את האורקם ניתן להשיג ב-2466* או באתר www.orcam.com

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן