Skip to main content

טלפונים ניידים בשימוש עיוורים ולקויי ראייה – אז והיום

בשנים האחרונות התרחשה קפיצה טכנולוגית בתחום הטלפונים הניידים ש"העיפה" את האנשים לקויי הראייה והעיוורים שנות דור קדימה. הרוב המכריע נגיש וזמין עבורם. האם הגיעה העדנה?

מאת אורן בליצבלאו – לקוי ראייה הנעזר בכלב נחייה

טכנולוגיות קוראות מסך בשוק הסלולאר – תמונת מצב מאי 2010
(כתבה שכתבתי ב- 02/05/2010)

כאשר ארווין טופלר כתב את התאוריה על מהפיכת המידע, אי שם בשנות השישים של המאה הקודמת, הוא לא דמיין עד כמה שוק הסלולאר יהווה רכיב מהותי במהפיכה זו.

שוק הסלולאר עבר תהפוכות רבות בשנים האחרונות, ממכשירים גדולים למכשירים קטנים, למערכות הפעלה מתקדמות – ובשנים האחרונות (לדאבונם הרב של ציבור המשתמשים העיוורים) לטכנולוגיות מסך מגע.

שינויים אלו פסחו על צורכיהם הלגיטימיים של ציבור משתמשי הסלולאר העיוורים. מעבר ללחיצים קטנים שאינם מישושיים והגרוע מכל – מסכי מגע – אינם רלוונטיים לאדם שאינו רואה.

תמונת מצב

בשנים האחרונות (נכון ל- 2010) נכנסו לשוק הסלולאר הישראלי שתי תוכנות קוראי מסך מרכזיות: Mobile Speak ו-Talks.

תוכנות אלו הפכו את מכשירי הסלולאר עם מערכת הפעלה סיביאן למכשירים נגישים (כמעט לחלוטין) עבור ציבור משתמשי הסלולאר העיוורים.

לצערנו תוכנות אלו אינן מפענחות טקסט בעברית וסובלות מבעיות RTL רבות (Right to Left). יחד עם זאת, ייתכן ובשנים הבאות אחת מחברות הסלולאר תירתם לצרכיהם המיוחדים של ציבור המשתמשים העיוורים ותפתח מנוע דיבור עברי נגיש, יציב ואיכותי.

השגיאה השכיחה

רבים מן המשתמשים "הרגילים", מציינים כי במכשירים המתקדמים קיימת טכנולוגיה המפענחת טקסט בעברית. ובכן, אמירה זו חלקית ואיננה מדוייקת. שכן ההגעה לכפתור של הפעלת החיווי הקולי איננה קולית, והמערכת מפענחת רק אזורים מסויימים מהאפליקציות הרבות של מכשירי הסלולאר.

ניידים חכמים – העתיד כבר כאן? לא לעיוור הישראלי

מחשבי כף יד, או בשמם העדכני – סלולאר חכם, סבלו גם הם ממערכות Text to Speech) TTS) חלקיות עד לא מכבר. אולם לאחרונה, שיתוף פעולה בין חברות Human Wear ו- CodeFactory,  הניב קורא מסך חדש העונה לשם Oratio המתאים לטלפון החכם מסוג Blackberry 8520

פיתוח זה מהווה פריצת דרך בשילובם העתידי של מוגבלי ראיה/עיוורים בכל עבודה משרדית, שכן האפליקציה מאפשרת למשתמש העיוור לגלוש ללא מגבלה בתיבת הדואר בכל מקום ובכל זמן עם חיווי קולי מלא.

יתרה מזאת, מעסיקים שיבחרו להעסיק אדם עם מגבלת ראיה/עיוורון – לא יידרשו לפתרונות טכנולוגיים מורכבים. כל זאת במידה ואותו מועסק המוגבל בראייתו יעבוד עם אפליקציה זו.

הפתרונות הטכנולוגיים אליהם נדרש אדם עיוור במשך יום יום, שעה שעה, מסורבלים מאוד ואולם – יש (בזהירות המתבקשת מכל כניסת טכנולוגיה חדישה) בפריצת הדרך הזו יכולת משמעותית לנטרל סירבול זה.

יחד עם זאת, כל האמור לעיל איננו רלוונטי (לדאבוננו הרב) לגבי ציבור המשתמשים הישראלים, שהרי אף תוכנה קוראת מסך למכשירי הסלולאר ו/או ניידים חכמים, לא עברה עדיין הסבה והמרה לחיווי קולי מלא ופיענוח טקסט בעברית.

העתיד כבר כאן? כנראה שבקרוב אכן כן. וקצת יותר מאוחר - לעיוור הישראלי…

טלפונים חכמים תמונת מצב אוגוסט 2015

אני קורא את השורות ממעל ומגחך, מגחך על התמימות, הנאיביות, והשפה הלא ברורה.

עברו 5 שנים מאז כתבתי את המאמר שתיאר בקצרה את תמונת הסלולאר בשוק הישראלי עבור אדם לקוי ראיה /עיוור .

והיום, השפה השתנתה, הקצב השתנה מילים כגון "דאבל קליק "עבור אדם עיוור הפכו מילים טבעיות ולא, לא דאבל קליק בעכבר, שהרי אדם עיוור לא נעזר בעכבר לתפעול הpc שהרי אנחנו לא רואים את העכבר ושולטים על המחשב רק דרך המקלדת. דאבל קליק הינה הפעולה הבסיסית להפעיל אפליקציה על מסכי מגע עבור אנשים עיוורים, הנעזרים בsmart phones הן על אנדרואיד והן על אייפון .

השנים האחרונות הטיבו עימנו, ציבור לקויי ראיה ועיוורים, ענקיות המחשבים גוגל /אפל מייצרות פלטפורמות סלולאר פשוטות ומתקדמות כאחד, שכבר בתפריט ההגדרות הבסיסי שלהם מופיעה המילה "נגישות ".

לא, זאת לא סתם מילה בשביל לעשות רושם על הרגולטור, יש שם אכן נגישות. הן באנדרואיד מערכת חיווי קולי talk back אשר מובנת בכל אנדרואיד והן voice over בכל מכשירי אפל הינן פונקציות מובנות imbedded אשר הופכות אדם עיוור לאדם אשר יכול להשתמש בsmart phones כמעט בכל יישום אפשרי ולהנות ממגוון אפליקציות רחב .

אז מה אנחנו העיוורים מצליחים לעשות על smart phones וכמה זה מקל עלינו את החיים :

*רשתות חברתיות :

1. תקשורת אישית מהירה –WhatsApp נגיש לחלוטין. תארו לכם שהיינו נשארים מאחור ורק שולחים הודעות sms … היום עיוור משתמש ביישום זה כאחד האדם .

אבל זאת לא רק ההודעה שכולם ראו וזאת לא רק הבדיחה שצחקת עם כולם , זאת התקשורת האישית שבין רגע עוברת לכולם. אלו העידכונים הטכנולוגיים שאתה כאדם עיוור מקבל כמו כולם, את אותם עדכונים on line

2. facebook – כל מילה מיותרת .

*ניידות ועצמאות באמצעות smart phone לאדם עיוור .

3. אפליקציות ניווט – נגמרו התירוצים שהאדם העיוור יגיד אין לי מושג היכן אני ,תפתח רגע את gethere תוך שנייה אתה יודע היכן אתה . תפתח שניה את get taxi ושנייה אחרי אתה יודע היכן אתה. נכון, זה לא תמיד מדוייק, אבל עדיף לדעת שאתה בסוקולוב 30 ולא סוקולוב 32 אם יש פיספוס קטן מאשר לא לדעת בכלל היכן אתה , וזה קורה לא מעט לאדם עיוור.

*אפליקציות פנאי

4. זיהוי שטרות. אי אפשר לעבוד עלינו יותר: אפליקציית smart wallet מזהה שטרות .
(ויש מעט מאד עיוורים שמצליחים לזהות את הברייל על שטרות הכסף, אם בכלל).

5. כל הספרים של הספרייה על ה smart phone שלך. לא צריך יותר דיסקים.
אפליקציית accessible reader למשתמשי אנדרואיד מאפשרת לך לשמוע ספרים בכל עת .

6. אפליקציית rlive מאפשרת לאדם עיוור המשתמש ב smart phone לשמוע כל תחנת רדיו קיימת. יתרה מזאת האפליקציה מאפשרת גם לקבל שידור אודיו של שידורי טלויזיה ללא הוידאו ובכך גם אדם עיוור יכול לשמוע שידורי טלויזיה בכל עת בכל מקום .

העתיד כבר כאן ?

את השאלה הזו שאלתי בסוף המאמר הקודם. קריאת שורות אלו ביחס למאמר הקודם נשמעת כאילו נחת כאן אדם עיוור שלא מחובר. אכן עברו 5 שנים מבחינה כרונולוגית, אבל הקפיצה הוירטואלית ביחס לזמן הממשי שעבר העיפה (במובן החיובי ) אותנו העיוורים שנות דור קדימה ולא רק 5 שנים .

הרוב המכריע נגיש עבורנו, זמין. אנחנו מחוברים לחדשות הן נכנסות בהזנות rss מכל אתר חדשות שמכבד עצמו ישירות לנייד, אנחנו מעורים בנעשה ברשת לטוב ולרע, אנחנו מחוברים לבדיחות ולאסונות ממש באותו רגע שאדם רואה חווה את כלל החוויות .

האם הגיעה העדנה ?

אינני יודע. אני יודע שאנו בתקופה טובה, אולם העוצמה הטכנולוגית האמיתית גלומה בעצם העובדה שאינני יודע את התשובה לשאלה זו. יש ביכולתינו לעשות עוד קפיצות רבות. הקפיצה הטכנולוגית שעשינו בעולם קוראי המסך לניידים ב 5 השנים האחרונות יכולה להתבצע היום בשנתיים .

העוצמה האמיתית כאמור חבויה בעובדה שאין ביכולתי לתאר את מה שאכתוב במאמר הבא.

מורי ורבי בעולם הנגישות, יובל וגנר (מייסד ונשיא עמותת נגישות ישראל), אמר פעם בהרצאה שהעברנו יחדיו כי הנכות הגדולה ביותר שהוא מכיר הינה, כאב.

אינני יודע אם smart phones יוכלו לשלוט או לאזן כאב בעתיד, מי יודע אולי כן .

אבל אני כן יודע שהם יכולים להקל עלינו היום משמעותית בתוך אתגרי היום יום של אנשים עם מוגבלויות .

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן