Skip to main content

תוכנה קוראת המסך NVDA עם קולות חדשים

אילנה בניש

היסטוריה קצרה:

משנת 2003 ועד 2007 עבדתי במתן ייעוץ ראשוני ללקויי ראייה ועיוורים בשני בתי חולים בארץ. במהלך עבודתי הכרתי מאות אנשים ומשפחות שנמצאים בתהליך התחלתי או מתקדם של אובדן ראייה. במסגרת עבודתי היה עליי להציע להם את מגוון הטכנולוגיות והשירותים הקיימים.

הקושי הרב שמציבה המערכת הבירוקרטית מצד אחד והעלויות הגבוהות מאוד של טכנולוגיות מסייעות מתקדמות מצד שני, מנעה ומונעת גם היום מהרבה מאוד לקויי ראייה ועיוורים (ואנשים עם מוגבלויות אחרות מן הסתם) לרכוש טכנולוגיות מסייעות שיכולות לשפר משמעותית את איכות חייהם ולאפשר להם נגישות לידע במובן הרחב של המילה.

אחד הדברים שהעציבו אותי תמיד היה שאנשים לא היו יכולים לרכוש לעצמם טכנולוגיות מסייעות בשל העלויות היקרות ובשל העובדה שהם אינם עומדים בקריטריונים של משרד העבודה והרווחה. הקריטריונים שמציב משרד העבודה והרווחה יוצרים תמונת מצב אבסורדית למדי שלפיה רק אחוז בודד מסך כל לקויי הראייה והעיוורים זכאים לקבל סיוע במימון של טכנולוגיות מסייעות. הסיבה היא כמובן סיבה כלכלית. אם עמדת מחשב לעיוור עולה בין 30 ל 65 אלף שקלים, בוודאי שייווצר סביב הנושא תהליך בירוקרטי מתיש שלא כל אחד יכול לעמוד בו.

תמיד הצטערתי על כך שלא הייתה לי היכולת והזכות להציע לאלה הזקוקים לתוכנה קוראת מסך את היכולת לרכוש כזו במחיר הוגן ושווה לכל כיס. לאחר שהכרתי את NVDA והתנסיתי בה וראיתי כי טוב, ניסיתי לפנות לגורמים שונים (ארגונים וולנטאריים לכאורה וארגונים ממשלתיים) כדי לפתח מנוע דיבור דובר עברית בקוד פתוח וברישיון שימוש חופשי או לפחות תמורת תשלום סמלי ביותר. אבל המפלצת הבירוקרטית נעצה בי את שיניה ולי לא היו המשאבים להמשיך עם זה הלאה.

והנה באה חברת Nuance והביאה את המהפכה שתאפשר לכל אחד לרכוש חבילת קולות במחיר הוגן לכל כיס ולהוסיף אותם לתוכנה קוראת מסך ברישיון שימוש חופשי ובקוד פתוח.

משמעות הדבר היא שכיום כל אחד יוכל לרכוש חבילת קולות כולל בשפה העברית במחיר שלא יעלה על 100 יורו (פחות מ 500 ש"ח). לעניין זה יש השלכות משמעותיות עבור אותם האנשים הזקוקים לחיווי קולי במערכות הפעלה ובנגישות לאינטרנט ושידם אינה משגת מסיבות כלכליות ו/או בירוקרטיות.

תוכנת NVDA:

תוכנת NVDA קיימת החל משנת 2007 ומאז שאני מכירה אותה אני שבויה בקסמה של תוכנה זו על יכולותיה המדהימות לאפשר נגישות למערכות הפעלה בכלל ולנגישות לאינטרנט בפרט. אחד היתרונות הברורים של תוכנת NVDA היא העובדה שזוהי תוכנה קוראת מסך מלאה ברישיון שימוש חופשי ובקוד פתוח. משמעות הדבר היא שכל אחד יכול להוריד את NVDA ולהשתמש בה ללא צורך בתהליכי בירוקרטיה מסורבלים ובהוצאות גבוהות. משמעות הדבר היא שגם אנשים שידם אינה משגת לרכישת תוכנה קוראת מסך שעלותה היא אלפי שקלים רבים יכולים להינות מתוכנה קוראת מסך מצוינת וברמה גבוהה.

על תוכנת NVDA כתבתי גם בבלוג שלי ובשנה האחרונה גם באתר נגיש כולל מדריך מפורט אך פשוט לתפעול ועבודה עם NVDA.

תוכנת NVDA מגיעה עם קולות בעשרות שפות של eSpeak. אולם משתמשים רבים אינם אוהבים קולות הנשמעים רובוטיים ומעדיפים לעבוד עם קולות עם איכות קול אנושי. לכן, NVDA מאפשרית לעבוד עם מגוון רחב של מנועי דיבור על פלטפורמת ה SAPI.

מנועי דיבור בעברית הפועלים בסביבת SAPI המוצעים כיום הם של חברת אהרון טכנולוגיות (מנוע הדיבור רון) ושל חברת עלמגו (מנועי הדיבור של סיוון וגלעד).

בנוסף לאלה הקיימים כיום, גם חברת Nuance המומחית מספר אחד בעולם לפיתוח מנועי דיבור ופתרונות קוליים מפתחת מנועי דיבור באיכות גבוהה ובקולות אנושיים (כמו אלה המובנים במערכות ההפעלה של אפל) בכמעט 70 שפות פיתחה מנוע דיבור גם בשפה העברית.

הכירו את כרמית – מנוע הדיבור העברי החדש של חברת Nuance

כרמית היא חלק ממנוע הדיבור Nuance Vocalizer expressive וניתנת היום לרכישה כחלק מחבילת מנועי דיבור בעשרות שפות. את חבילת הקולות ניתן לרכוש דרך המשווקים המורשים ברחבי העולם או ישירות דרך אתר חברת Tiflotecnia שהכינה את חבילת הקולות לעבודה עם NVDA. לרכישה דרך המשווקים המורשים יש יתרון עבור אלה שאינם מסוגלים מסיבות כאלה ואחרות לבצע רכישות מקוונות ו/או לעקוב אחר התפתחויות ועדכוני תוכנה.

איך עובדת כרמית עם NVDA?

חבילת השפות של Nuance Vocalizer expressive הכוללת גם את כרמית ניתנים להתקנה כתוסף בתוכנת NVDA ולא (בשלב זה) כ SAPI. משמעות הדבר היא שניתן יהיה לעבוד עם חבילת קולות אלו רק כש NVDA פועלת ברקע ולא עם תוכנות קוראות מסך אחרות ו/או תוכנות לסיוע בהקראה. לעניין זה יש יתרונות וחסרונות וכל אחד יבחר בדרך שתהייה טובה לו.

הביצועים הטכניים של Nuance Vocalizer expressive פשוט מדהימים. מהירות התגובה של מנוע הדיבור ל NVDA הותירו אותי פעורת-פה – פשוט כך. גם כשהעמסנו על המחשב תוכנות ועבודה מאסיבית, איכות התפוקה של NVDA עם חבילת Nuance Vocalizer expressive לא השתנו כלל.

ועדיין גם חסרונות שהם בבחינת אתגרים:

לתוכנות קוד פתוח הניתנות לשימוש ברישיון שימוש חופשי יש חסרון במובן זה שפיתוח התוכנה ועדכוני גרסאות לא תמיד מתאימים לפלטפורמות מסוימות. כמו כן פיתוח תוכנות בקוד פתוח תלוי במידה רבה בזמינותם של מפתחי תוכנה שעובדים בדרך כלל על בסיס וולנטארי מצד אחד ויכולתם של מפתחים אחרים לגשת לקוד המקורי של התוכנה, לשנות אותו לשמור לעצמם את הזכות למכור את את ההתאמות המחדשות והתיקונים המוצעים ובכך לפגוע למעשה גישה חופשית לעדכוני התוכנה.

בהקשר של תוכנת NVDA, אין כיום בארץ מנגנונים שיודעים להכשיר את המשתמשים לשימוש בתוכנה. למנגנונים הקיימים יש סדרי עדיפויות אחרים הנובעים משיקולים מסחריים ופוליטיים אחרים. תוכנה קוראת מסך חינמית לא תהייה אפקטיבית ללא מערך הדרכה נכון. אמנם קיימים מדריכים אין ספור ברשת, אבל לא כל אחד יודע להיות אוטודידקט – לא לכל אחד יש את היכולת ללמוד לבד.

יכולת הדרכה נכונה לשימוש וניצול יעיל של טכנולוגיה מסייעת היא אמנות השמורה ליחידי סגולה ולאלה שיודעים לעשות זאת נכון מגיע הרבה מאוד קרדיט.

מי יוכל להינות מ Nuance Vocalizer expressive?

– בוגרים וקשישים עם מוגבלות בראייה, המתקיימים מקצבת ביטוח לאומי זעומה ושיש להם כל כך הרבה מה להרוויח מתקשורת מתווכת מחשב.

– סטודנטים ותלמידים עם מוגבלות הזקוקים לחיווי קולי בעבודה על מחשב לצורך רכישת השכלה שאינם עומדים בקריטריונים לסבסוד ציוד.

– אנשים עם מוגבלות המעוניינים להשתלב בשוק העבודה ושתהליכי בירוקרטיה מונעים מהם לקבל ציוד בזמן ו/או שעלויות גבוהות הן חלק מהשיקולים המנחים מעסיקים באי שילובם בעבודה.

לסיכום

שימוש ב NVDA ביחד עם מנוע הדיבור כרמית יכולים לספק פתרון מצוין, זמין ופשוט להשגה עבור כל דורש. כמו כן אני סבורה כי עם הזמן לארגונים ומערכות לרבות מערכת החינוך וההשכלה הגבוהה יהיה קל יותר לעבוד עם NVDA וכל זאת בתנאי אחד – שיפותחו מנגנוני הדרכה נכונים שידעו להתאים את סוג ההדרכה לסוג המוגבלות.

אילנה בניש,

אחראית תחום נגישות באינטרנט

עמותת נגישות ישראל

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן