Skip to main content

שליטה בכסא גלגלים באמצעות הלשון

תרגום: תומר אילן

טכנולוגיה מסייעת חדשה שפותחה במכון הטכנולוגי של ג'ורג'יה באר"הב תאפשר חיים עצמאיים יותר לאנשים עם מוגבלות חמורה.

המערכת החדשנית מאפשרת לאנשים עם מוגבלות להפעיל מחשב, לשלוט בכסא גלגלים חשמלי ולתקשר עם הסביבה ע"י תנועה פשוטה של הלשון.

המחקר שהוליד את מערכת ה"נהיגה בלשון" (Tongue Drive) מומן על ידי קרנות מחקר ממשלתיות ועל ידי קרן כריסטופר ודנה ריב.

המשתמשים במערכת צריכים רק להניע את לשונם. באמצעות מגנט זעיר בגודל גרגר אורז, המושתל או מודבק לרקמת הלשון מתאפשרת שליטה בסמן על מסך מחשב או נהיגה בכסא גלגלים.

מפתח המערכת מסביר שהיתרון של שימוש לשון הוא שבניגוד לידיים ולרגליים הנשלטות ע"י המוח באמצעות חוט השדרה, הלשון מחוברת למוח באמצעות עצב גולגולתי שבדרך כלל אינו ניזוק בעת פציעת עמוד שדרה חמורה או מחלה עצבית-שרירית. כמו כן תנועות הלשון הן מהירות, מדויקות ולא מחייבות מחשבה, ריכוז או מאמץ.

תנועת המגנט המוצמד ללשון מזוהה ע"י חיישני שדה מגנטי המותקנים על התקן מחוץ לפה או על גשר אורתודנטי בתוך הפה. באמצעות תקשורת אלחוטית מועבר האות למחשב נייד המותקן על כסא הגלגלים.

המערכת תוכל בעתיד לזהות מספר גדול של פקודות, למשל נגיעה של הלשון בכל שן תזוהה כפקודה אחרת. דבר זה יאפשר למשתמש לזכור בקלות את הפקודות דבר המהווה יתרון משמעותי על מתגי נשיפה או שאיפה באמצעות קש.

קבוצת הפיתוח השלימה לאחרונה ניסוי שבו 6 אנשים ללא מוגבלות בדקו את המערכת. כל משתמש הגדיר 6 פקודות לשון עבור פעולות עכבר: ימין, שמאל, למעלה, למטה, לחיצה בודדת ולחיצה כפולה. ראשית, הנסיין אימן את המערכת במשך 5 דקות שבה המשתמש חזר על כל תנועת לשון 10 פעמים. תוצאות הניסוי: זמן תגובה של פחות משניה ודיוק של כמעט 100%.

כמו כן בדקו 12 אנשים ללא מוגבלות את יכולת המערכת להפעיל כסא גלגלים. השלב הבא הוא לאפשר לאנשים עם מוגבלות חמורה לבדוק את המערכת, בשיתוף בית חולים בעיר אטלנטה.

צוות הפיתוח שוקד על תוכנה לחיבור המערכת למערכות תקשורת כגון מערכות קול סינתטי וקוראי מסך. בנוסף, יתאפשר להפסיק זמנית את המערכת על מנת לאכול או לישון הארכת חיי הסוללה.

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן