Skip to main content

מידע מסייע

הכירו את זכויות הנגישות שלכם: נגישות תחבורה ציבורית

חקיקת הנגישות כוללת מגוון רחב של זכויות נגישות שנועדו לסייע לאנשים עם מוגבלויות שונות לחיות בנוחות, בכבוד ובעצמאות ככל הניתן.

עמותת נגישות ישראל הפיקה מדריך המיועד לכם, אנשים עם מוגבלות, על מנת שתכירו את זכויותיכם ותתחילו לבקש את הסדרי הנגישות המגיעים לכם.


המדריך מכיל מידע אודות זכויות הנגישות במקומות שונים, ביניהם נגישות במסעדות ובתי קפה, בחנויות, אולמות תרבות וקולנוע, בריכות שחייה, בתי מלון, בתי ספר ועוד.

שימוש בהסדרי הנגישות יתרום משמעותית לשיפור באיכות חייכם בתחומי החיים השונים.
חשוב לבקש את הסדרי הנגישות בצורה מכובדת ומנומסת.

 


נגישות תחבורה ציבורית – אוטובוסים, רכבות, מוניות, השכרת רכב, הסעות




אוטובוסים עירוניים

  1. אוטובוס נגיש יכלול: סימון בסמל כיסא גלגלים, שלט מספר קו האוטובוס יהיה בספרות בצבע צהוב על רקע שחור בגובה מינ' של 18 ס"מ, מערכת כריזה פנימית וחיצונית לטובת נוסעים לקויי ראייה, רוחב דלת הכניסה לכיסא גלגלים לא יפחת מ 100 ס"מ, מתקן עליה וירידה – בדרך כלל כבש ומנגנון למניעת תנועת האוטובוס בעת הפעלת המעלון או הכבש. מקום לכיסא גלגלים עם אמצעי עיגון ובטיחות, מאחז יד אופקי, לחצן עצירה, שלושה מושבים לאנשים עם מוגבלות שלא נעזרים בכיסא גלגלים בחלק הקדמי של האוטובוס, מושב אחד מהשלושה יתאים לנוסע עיוור הנעזר בכלב נחייה ברוחב 60 ס"מ ואורך 110 ס"מ, את המושבים לסמן בסמל כיסא גלגלים, במידה ויש מאחזי יד אלה יהיו ניתנים להרמה ומסומנים בצהוב, הפתחים וקצות המדרגות יסומנו בפס אזהרה.
  2. סככת אוטובוס נגישה תכלול: מקום לכיסא גלגלים ברוחב שלא יפחת מ-120 ס"מ על 80 ס"מ. רוחב המעבר הפנוי בחזית הסככה ועד לשפת המדרכה לא יפחת מ-110 ס"מ. תסומן רחבת ההיערכות והמתנה לפני התחנה במידות לא יפחתו מ-250 ס"מ לאורך המדרכה ומ-200 ס"מ לרוחבה.

אוטובוסים בינעירוניים

נכון לשנת 2016 אין תקנות המחייבות הנגשת אוטובוסים בקווים בינעירוניים.


רכבות

  1. תחנת רכבת נגישה כוללת: חניות נכים מסומנות, דרכי גישה, קופה נגישה, מערכות עזר לנגישות לאנשים עם מוגבלות בשמיעה, ריצוף הכוונה והתראה המיועד לאנשים עם מוגבלות בראייה ועיוורים, ספסלי ישיבה ושירותי נכים.
  2. לפחות קרון אחד יהיה נגיש.
  3. קרון נגיש יכלול: סימון, מקום לשני כיסאות גלגלים, מקום אחד לאדם עיוור עם כלב נחייה, שני מקומות לאנשים עם מוגבלות אחרת.
  4. ניתן ומומלץ לתאם מראש את הנסיעה דרך 'מוקד השירות' טל 5770* או דרך אתר האינטרנט של הרכבת.
  5. עובד הרכבת מסייע בכניסה וביציאה מהקרון.
  6. הכניסה לקרון עם כיסא גלגלים הינה בעזרת מעלון.
  7. ניתן להכניס כלבי נחייה.
  8. ניתן להיכנס עם קלנועית בגודל מקסימאלי של 120 ס"מ אורך על 70 ס"מ רוחב.

מוניות נגישות

מיועדת להסיע אנשים עם מוגבלות ובכלל זה אנשים הנעזרים בכיסאות גלגלים.

  1. מונית נגישה תכלול: סמל כיסא גלגלים על דלת הכניסה ומאחור בצד ימין, מעלון או כבש ומנגנון למניעת תנועה של המונית בעת הפעלת המעלון, רוחב פתח הדלת מינ' 110 ס"מ, גובה מהרצפה לתקרה מינ' 132 ס"מ, מקום לכיסא גלגלים ברוחב 80 ס"מ ואורך 120 ס"מ, אמצעי לעיגון הכיסא גלגלים, שני מאחזי יד, פס אזהרה על המדרגה בכניסה, אמצעי עליה וירידה מהמונית לאנשים עם מוגבלות בניידות.
  2. תעריף הנסיעה רגיל.

השכרת רכב

  1. חברות שיש להן מעל 100 רכבים מחויבות להחזיק רכבים נגישים להשכרה, הן רכב לנהיגה עצמית והן להסעת אדם עם מוגבלות.
  2. רכב להשכרה לנהיגה עצמית יהיה אוטומטי, עם תפוח הגה, מנגנון יד לנהיגה, דוושת מאיץ צד שמאל, כיסא שישה מצבים, מקום להכנסת כיסא גלגלים.
  3. רכב להשכרה להסעת אדם עם מוגבלות הנעזר בכיסא גלגלים יכלול: פתח כניסה בגודל מינימאלי של 80 ס"מ, מקום לעיגון הכיסא, מנגנון עיגון, מעלון ומנגנון למניעת תנועת הרכב בעת הפעלת המעלון, מאחזי יד, סימני אזהרה בפתח.
  4. המחיר חייב להיות זהה לזה של השכרת רכב רגיל באותה קטגורית רכב.

אוטובוסים להסעות

  1. חברות הסעות חייבות להציע אוטובוסים להסעת אנשים הנעזרים בכיסאות גלגלים, בהתאם לכמות המושבים נדרשים מקומות לכיסאות גלגלים. אוטובוס נגיש יכלול מתקן הרמה, פתח מתאים, מקום לכיסא גלגלים, עיגון הכיסא, מערכת הגברה קולית.
  2. המחיר חייב להיות זהה לזה של השכרת אוטובוס רגיל.

 
למדריך המלא לזכויות הנגישות – לחצו כאן

אדם בכיסא גלגלים עולה במעלון לאוטובוס

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן