Skip to main content

'המרחב לחיים עצמאיים בגליל' אירח את השופט העיוור הראשון בארה"ב

ריצ'ארד ברנשטיין, שופט בית המשפט העליון במישיגן, הגיע לגליל להעשיר את מתנדבי המרחב בחוויות אישיות מלאות השראה והצטרף לרכיבת אופני טנדם לאורך הירדן וביקור באתרי מורשת

ביום חמישי ה-4.8, בשעות בין ערביים, התארגנו מתנדבי 'המרחב לחיים עצמאיים בגליל' לפעילות קבוצתית לסיכום שנה. הפעילות הפעם, רכיבה קבוצתית לאורך הירדן, הייתה מרגשת במיוחד: ריצ'ארד ברנשטיין, השופט העיוור הראשון בארה"ב, הגיע לישראל והחליט לחתום את ביקורו בגליל בביקור באתרי מורשת וברכיבת אופניים בזוגות, כאשר רוכב אחד רואה ורוכב אחד לקוי ראיה או עיוור לחלוטין. ברנשטיין הצטרף לקבוצה קיימת שנקראת 'עיניים לשניים' – קבוצה שרוכביה הם מכל המגזרים – יהודים, ערבים, דרוזים, דתיים וחילוניים, והמתנדבים שמלווים אותם אף הם מכל גווני האוכלוסייה. בזכות הרכיבה המשותפת, יוצאים העיוורים מבתיהם וזוכים לחוויות מיוחדות של ספורט, גיבוש חברתי והנאה. יש כאלה שהרכיבה פתחה בפניהם צוהר לעולם שהיה סגור בפניהם ומעולם לא נהנו מפעילות חברתית.

את ברנשטיין אירחו המתנדבים והמפעילים של קבוצת 'המרחב לחיים עצמאיים בגליל' – השלוחה הצפונית של נגישות ישראל, אותה מנהלים נגה סיון ועופר מיכאלי, בשיתוף מסד נכויות של ג'וינט ישראל. השלוחה נולדה מתוך צורך בעצמאות ובנגישות במקום שבו היישובים לא סמוכים אחד לשני והמרחב העירוני נקטע על ידי נופי הגליל המרהיבים. אנשי המרחב והמתנדבים מפעילים עשרות פעילויות, ביניהן קבוצת תיאטרון ואימפרוביזציה של אנשים עם מוגבלות שכלית, סדנאות תנועה, יצירה ופיסול, קבוצות ספורט ורכיבה של אנשים עם מוגבלויות מסוגים שונים. המרחב יצר קשר אמיץ עם הסטודנטים של המכללה האקדמית תל-חי ואיתם, הסטודנטים והצעירים עם המוגבלות מארגנים נקודות מפגש, הסעות, ויוצאים לבלות בבילויים נגישים – ביחד.

  
תמונות: השופט ברנשטיין על אופני טנדם


ברנשטיין הגיע כאורח של עמותת 'נגישות ישראל'. מלבד היותו עורך דין ושופט מכהן בבית המשפט העליון הוא מרתוניסט וטריאתלוניסט, שהשתתף ב-18 מרתונים, טריאתלונים ותחרויות איש ברזל. הוא מקדיש את חייו לשילוב אנשים עם מוגבלות בעולם התעסוקה, לא מתוך רחמים אלא כי הארגון שיעסיק אותם ירוויח עובדים מסורים בעלי מוטיבציה להצליח.

זהו אינו ביקורו הראשון של ברנשטיין בישראל. בחודש פברואר האחרון ברנשטיין רץ במרתון תל אביב במקצה של 10 ק"מ יחד עם מלווה ישראלי.

בביקורו הנוכחי השופט הספיק לבקר בכנס של רכזי נגישות ולהרצות בפני אנשי משפט ועורכי דין בבית המשפט השלום בתל אביב. לפני שהתלבש לרכיבה הוא הספיק לבקר בסליק מתקופת הבריטים בכפר גלעדי ולבקר באנדרטת האריה השואג וטרומפלדור בתל חי. אחרי הרכיבה ברנשטיין פרש למנוחת לילה והתרעננות בקיבוץ שניר.

יובל וגנר, נשיא עמותת 'נגישות ישראל': אנו מתרגשים לראות את ההירתמות של אדם בעל שיעור קומה כשופט ברנשטיין לעשיה של נגישות ישראל, וגאים להיעזר בו לצורך קידום המטרות החשובות שלנו. ריצ'ארד ברנשטיין מוביל מאבק עצמאי באופן דומה למאבקים של נגישות ישראל והוא ההוכחה לכך ששילוב כוחות עם מטרות זהות וכוונה טובה יכול לנצח הכל.

המפגש עם ברנשטיין, מטרתו להעניק להם השראה. ברנשטיין, נאבק כל יום להשיג את המטרות שהציב לעצמו. בתפקידו כשופט עליון הוא דן בכל סוגי התיקים – רצח, אונס, מיסים, אזרחי ועוד. הוא משנן בעל פה עשרות תיקים מידי שבוע, עם כל אלפי פסקי הדין הרלוונטיים להם, כשאת כולם הוא משנן בעל פה בעזרת עוזריו אשר מקריאים לו אותם.


 


תמונה: השופט ברנשטיין ונגה סיון באנדרטה לזכר צוות עוז

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן