Skip to main content

"מותק של תיאטרון" אירחה חברים עם מש"ה מקנדה

מפגש יוצא דופן נערך השבוע בין שתי קבוצות של אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית (מש"ה), כאשר הקבוצה המקומית "מותק של תאטרון" אירחה קבוצה מקנדה המבקרת בארץ. הקבוצה הקנדית הגיעה מהקהילה היהודית בעיר וונקובר, בה קיימת קהילה הנחשבת לאוהבת ישראל ולבעלי זיקה לאזור הגליל שמתנ"ס בית וונקובר בעיר קריית שמונה קרוי על שמה.

"עבור אנשים עם מוגבלות, טיול הוא לא דבר מובן מאליו. אמנם מדובר באנשים בני 40 ויותר אבל עבור רובם מדובר בטיול הראשון מחוץ לקנדה והביקור בישראל הוא עבורם חלום שהתגשם." הסבירה רכזת הקבוצה הקנדית, לימור כהן.

הקבוצה מוונקובר כללה עשרה אנשים עם מוגבלות שכלית וארבעה מלווים שהגיעו לטיול של שבוע וחצי בארץ. בין היתר ביקרו באתרי מורשת כמו מצדה והכותל וכן בכנסת, שם פגשו לראשונה את חברי הקבוצה הישראלית.

 

 

סדנת פעילות משותפת – הקרח נשבר מהר

 

ביום שלישי, 7.3, הגיעו לגליל ולאחר שביקרו בחצר תל חי והצטלמו עם האריה השואג, הגיעו למכללת תל חי שם פגשו את קבוצת "מותק של תאטרון" – קבוצה של אנשים עם מוגבלות שכלית מקרית שמונה וחצור יחד עם סטודנטים מהחוג לחינוך במכללת תל חי, הפועלת ביוזמת המרחב לחיים עצמאיים בגליל מבית נגישות ישראל ונפגשת מזה שלוש שנים לעבוד על קטעי המשחק.

 

אנשי מותק של תאטרון הציגו בפני המבקרים הקנדים חלק מהפעילויות אותן הם מתרגלים בקבוצה והזמינו אותם להשתתף יחד בתרגילים, גם אם בהתחלה נדמה היה שיש מבוכה מסוימת בין שתי הקבוצות וכן שפערי השפה מקשים על התקשורת. מהר מאוד הקרח נשבר כשחברי שתי הקבוצות ביצעו יחד תרגילים תיאטרליים בהנחייתו של מדריך קבוצת התאטרון עמיעד קלושינר. עמיעד השכיל לגשר על פערי השפה כשסיפק תרגילים אשר השתמשו בשפה אוניברסלית כמו צחוק ובכי, מחוות גוף ומשחק בבלונים. בתום הפעילות סיפרו חברי שתי הקבוצות כי נהנו מהמפגש והביעו תקווה לפגישה נוספת בעתיד.

 

תמונה: חברי הקבוצות בסדנת פעילות משותפת - עומדים ומרימים ידיים למעלה  תמונה: חברי הקבוצות בסדנת פעילות משותפת - משחקים בבלונים

 

 

מקווים ליישם בקנדה

אלכס קרסטניאק, שהיה אחד מן המלווים של הקבוצה הקנדית סיפר שחלק ממטרת ביקורם בארץ הייתה ללמוד על הדרכים בהן ניתן לעבוד עם אנשים עם מש"ה. לדבריו חברי הקהילה היהודית בוונקובר מאוד מלוכדים ומשקיעים רבות בסיוע לאנשים עם סוגים שונים של מוגבלויות אך בפגישה הזו למדו דברים רבים שלא הכירו "יש לנו לאן לשאוף מבחינת היחס לאנשים" הסביר לאחר המפגש "אצלנו אין פעילות כזו שמשלבת אנשים עם מוגבלויות ואנשים בתפקוד רגיל. היה מרגש לראות אנשים ללא מוגבלות בוחרים להגיע בזמנם החופשי לפעילות. זה דבר שאנחנו מקווים להצליח ליישם בקהילה כשנחזור".

עופר מיכאלי, המנהל את המרחב לחיים עצמאיים לצידה של נגה סיון, מסביר: "חשוב לנו מאוד שהפעילויות יעשו יחד עם אנשים ללא מוגבלות. המטרה היא לשלב אנשים בחברה ולא לייצר הפרדה. זה שמישהו נכה ברגליו לא אומר שכל חייו יצטרך לחיות בחברה של נכי רגליים. שזה מה שעדיין קורה אצלנו בארץ".

נגה סיון, מנהלת משותפת של המרחב לחיים עצמאיים בגליל: "חשבנו שנכון וחשוב שאנשים עם מוגבלות שכלית יפגשו ויפעלו יחד עם אנשים ללא מוגבלות ולהיפך. כמו שכולנו יודעים ברוב המקרים זה לא קורה באופן ספונטני והחלטנו ליזום מפגש שכזה וכך נולדה קבוצת "מותק של תאטרון". נוכחנו לראות שהפעילות המשותפת לאנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית וסטודנטים תורמת ומעצימה את כולם".

 

תמונה: חברי שתי הקבוצות עם אפי ליצן אדומים

חברי הקבוצות בסדנת פעילות משותפת - מצביעים וצוחקים

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן