Skip to main content

סדנאות הקרמיקה של המרחב לחיים עצמאיים 2019

כבר הרבה שנים אנחנו מקיימים את סדנאות הקרמיקה ב"מרחב לחיים עצמאיים בגליל – בניהול נגישות ישראל", והן לובשות ופושטות אופי ופנים כל שנה, זה מוסיף מתח ועניין לסדנאות האלו. השנה הן באמת יותר מיוחדות משנים עברו, לא שהחומר או הגלזורה השתנו, מה שהשתנה הוא ההרכב האנושי של הסדנאות

יש לנו שתי סדנאות באותו יום. בכל סדנה יש 8 חברים וחברות, המלווים ב-3 סטודנטיות. כל סדנה היא של שעה וחצי, מה שבדרך כלל מאפשר לכל אחת ואחד לסיים תהליך אחד מבין 3 תהליכים של ייצור כלי מקרמיקה.

 

המדריכה בסדנאות היא מדלן ממן, מורה מנוסה וקפדנית, אשר לא מאפשרת לחברים להתבטל. מדלן מצליחה בכוח אישיותה המיוחדת "למשוך למעלה, אל הרף הגבוה ביותר של היכולת של כל אחד מהחברים והחברות", היא לא נותנת לרחמים עצמאיים וההשתבללות בקונכית "אני לא יכול" להשפיע עליה, ובקסמה היא מצליחה שהחברות והחברים יוציאו תחת ידם ממש שכיות חמדה.

 

המשתתפים עובדים בסדנת הקרמיקה
המשתתפים עובדים בסדנת הקרמיקה


חשוב לציין שלמרות הפעילות הקרמית הנמרצת בסדנה, יש מסביב לשולחן שיחות ערות בשלל נושאים, שתמיד מתובלות בכיבוד קל של עוגיות קסומות (כדורי-שוקולד) שאחד החברים עושה בביתו ומביא לסדנה, ובדברים נוספים שהחברים מביאים.

השנה יש בסדנה אנשים רבים יותר עם שיתוקים שונים: לאורך הגוף או לרוחבו, מחלות קשות מאוד המקשות על חלקם אפילו להשתמש בידיים, אבל הם באים עם מטפלת, ואומרים לה כיצד להרים להם את היד כדי שיוכלו לעבד את החומר, או לצבוע אותו, והכותב שורות אלו, מיד ראה בדמיונו את משה, ככתוב: וִידֵי מֹשֶׁה כְּבֵדִים. וַיִּקְחוּ אֶבֶן וַיָּשִׂימוּ תַחְתָּיו וַיֵּשֶׁב עָלֶיהָ וְאַהֲרֹן וְחוּר תָּמְכוּ בְיָדָיו מִזֶּה אֶחָד וּמִזֶּה אֶחָד (שמות יז יב). מרגש ברמות…

החשוב בסדנאות הקרמיקה הוא השילוב הנכון בין היצירה והרצון האישי הבא לידי ביטוי ביצירות האומנותיות שהחברים והחברות עושים, לבין ה" הנה מה טוב שבט אחים גם יחד."

כרגיל ושגור ורהוט על שפתי ואצבעות הכותב, לא מיותר להדגיש שבסדנאות האלו יש את כל עמך ישראל: קיבוצניקים, דרוזים, חרדים ודתיים, אנשי קריית שמונה ואנשי המושבות שבאצבע הגליל. זה לא מובן מאליו! לנו זה מאליו מובן!

מספר יצירות קרמיקה שהכינו המשתתפים בסדנה
מספר יצירות קרמיקה שהכינו המשתתפים בסדנה

המשתתפים עובדים בסדנת הקרמיקה

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן