Skip to main content

הכירו את כל סוגי התווים לאנשים עם מוגבלות 

ישנם סוגי תווי נכות ותעודות שונים שמקבלים תשומת לב מיוחדת כדי להבטיח שהחברה תהיה נגישה ומותאמת לכולם. מהו תו נכה חנייה ומהן ההקלות המשפטיות שהוא מעניק? כיצד תעודת אזרח וותיק מסייעת בנסיעה בתחבורה ציבורית? ומה על התווים המיוחדים לאנשים עם לקויות שמיעה או ראייה? בכתבה זו נצלול לעומקם של סוגי התווים השונים שמוענקים לאנשים עם מוגבלות בישראל, נבין את המשמעות והחשיבות של כל תו ואיך הם משפיעים באופן מעשי על חיי היומיום של מי שהם מיועדים לעזור לו.

  • תעודת נכה – ביטוח לאומי

תעודת נכה מונפקת על ידי ביטוח לאומי – אנשים עם מוגבלות שונות מקבלים את התעודה, חלקם עם מוגבלות  נראית וחלקם עם מוגבלות שאינה נראית. הקריטריונים הם פנימיים בביטוח לאומי ולא מוצגים כלפי חוץ.
ישנן תעודות שרשום עליהם הערה "פטור מהמתנה בתור" וישנן תעודות עם הערה "פטור מתשלום עם מלווה" וישנן תעודות שיש להן את שתי התעודות. הן תקפות ל 7 שנים או פחות וללא תמונה אך נותן השירות יכול לבקש לצידן תעודה מזהה.

משמאל אנחנו רואים את התעודה בגרסה הדיגיטלית שלה ומימין בגרסה הפיזית שלה. כך נראית ההערה הנלווית – כפי שמסומן בעיגול האדום

מה המשמעות של הערות אלה?

פטור מתור – המשמעות היא שניתנת קדימות בתור על פני אחרים, נותני השירות צריכים לראות את התעודה ולאפשר קדימות בתור, אין לתת ללקוח להתעמת ולבקש משאר הממתינים. פטור זה אינו רלוונטי במצבים בהם יש תור מוזמן מראש לפי שעה מסוימת. 

פטור מתשלום עבור מלווה – המשמעות היא שהמלווה אינו משלם עבור כניסה למקום. רלוונטי במקומות שבהם כניסה אינה תופסת מקום מיוחד של מישהו. כלומר התעודה רלוונטית במקומות כמו פארקים, לונה פארקים, הופעות עם מדשאה גדולה. התעודה אינה רלוונטית במקומות כמו קולנוע, טיסה, הופעה עם מקומות מסומנים ועוד.

  • תעודת למקבל סיעוד – ביטוח לאומי

תעודה דומה אך שונה, היא תעודה למקבלי קצבת סיעוד או שרותי סיעוד מהביטוח הלאומי ולא בהכרח יש להם אחוזי נכות כמו למשל חולים אונקולוגים.

תעודה למקבל סיעוד – ביטוח לאומי

תעודה למקבל סיעוד – ביטוח לאומי

  • תעודת נכה צה"ל – משרד הביטחון

תעודה של נכי משרד הבטחון היא תעודה שאותה מקבל כל מי שנפצע או חלה במסגרת צבאית ויש לו מעל 10% נכות. גם בתעודה זו יש את הסעיפים פטור מתור ופטור מתשלום עבור עבור מלווה. בתעודה הזו ישנה תמונה של בעל התעודה.

תעודת נכה צה"ל - משרד הבטחון

תעודת נכה צה"ל – משרד הבטחון

  • תעודת עיוור/לקוי ראיה – משרד הרווחה והביטחון החברתי

תעודת עיוור מקבל כל מי שמאבד את ראייתו על פי קריטריונים מאוד ברורים במרפאות עיניים. מקבלים אותה עיוורים מוחלטים אך לא רק, ייתכן ואדם עם ראיית צינור יקבל תעודת עיוור, כלומר מישהו שרואה את העולם כמו מתוך קש. אדם עם מוגבלות שבה אין לו שדה ראייה בכלל, יכול להראות תעודת עיוור ואז לשלוף עיתון ולקרוא. הוא לא מרמה או מזייף.

בתמונות רואים שתי סוגי תעודות עיוור אחת לצמיתות והשנייה זמנית עם תאריך תוקף
בתמונות רואים שתי סוגי תעודות עיוור אחת לצמיתות והשנייה זמנית עם תאריך תוקף



  • תעודת אזרח ותיק – המשרד לשוויון חברתי

אנשים שמגיעים לגיל פרישה מקבלים באופן אוטומטי תעודת אזרח ותיק שמקנה זכויות אזרח ותיק.
תעודה זו מגיעה עם תמונה.

תעודת אזרח ותיק

תעודת אזרח ותיק

  • תו חניה – משרד התחבורה

ישנם אנשים שמקבלים תו חניה עבורם או עבור בני משפחתם. הקריטריונים לקבלתו נקבעים על ידי משרד התחבורה. רבים שמים את התו בקדמת הרכב אך זו לא חובה. התו שייך לרכב והוא מאפשר חניה בחניות נכים רק כאשר האדם אליו משתייך התו נמצא ברכב. התו לא מאפשר לחנות במקומות שמסכנים את הציבור. יש שני סוגי תווי חניה עם ציור משולש ועם סימן של כיסא גלגלים. אלה עם הכיסא גלגלים הם לרכבים שיש בהם אביזר עזר כמו רמפה או מעלון.

תו חנייה לנכה מסוג משולש

תו חנייה לנכה מסוג משולש

  • תעודות ותווים – האינטרנט

    ישנם חברות ואתרים שמוכרים תעודות ברשת, זה יכול להיות זיוף של תעודות או רכישת תעודות דמה שאינן בעלות תוקף.

במידה ואתם חושדים תמיד תוכלו לבקש תעודה מזהה לצד תעודת נכה, אך לא תוכלו לבטל או לא לכבד נגישות.

תהיו רגישים וזהירים, לא קל לאנשים עם מוגבלות ובני משפחתם להציג תעודות נכה, המעשה גורר הערות  מהסביבה ולכן עליכם להיות רגישים וסבלנים.

פרסום מודעות מזויפות של מכירת תעודת נכה עם פטור מתור ופטור עבור תשלום על מלווה ותעודה של כלב נחייה

  • מותר לבקש תעודה רק…

    כעיקרון אין לבקש שום תעודה בתמורה להתאמת נגישות. כן אפשר לבקש תעודה בתמורה להטבה, כלומר למשהו שלא חובה לתת לפי חוק כמו למשל – הנחה או מתנה. שימו לב שלאנשים עם מוגבלות לא תמיד יש תעודה למשל – אנשים עם מוגבלות בשמיעה – לא מקבלים תעודה רשמית משום גורם וגם אנשים עם מוגבלות פיזית שאינם מוכרים בביטוח לאומי או משרד הבטחון.

מתי כן ניתן לבקש תעודה?

  1. בבקשה לפטור מתור.
  2. בבקשה לפטור מתשלום עבור מלווה כאשר אין מושב מסומן.
  3. בכניסת חיית שירות שאינה כלב נחייה לשירות ציבורי.
  4. בבקשה לשמירת חניה בבית מלון.
  5. בחניה נגישה – תו על הרכב.
  6. בעדכון סטטוס הטבות ברב-קו.
  7. בקבלת זכויות שמקנה המדינה.
  8. בקבלת הטבות שהן מעבר להתאמות שבתקנות.

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן