Skip to main content

הנגשת חגיגות ואירועים – מורה נבוכים

תחום האירועים התפתח משמעותית בארץ ובעולם. חברות אירועים והפקה מגלות מקוריות ומייצרות שלל אירועים שעושים לכל אחד מאתנו חשק לצאת מהבית, לבלות וליהנות. אבל גם כאן יש להנגשת האירוע חשיבות עליונה. מאמר מאת יובל וגנר, יו"ר נגישות ישראל

מאת: יובל וגנר – יו"ר נגישות ישראל

תחום האירועים התפתח משמעותית בארץ ובעולם. חברות אירועים והפקה מגלות מקוריות ומייצרות שלל אירועים שעושים לכל אחד מאתנו חשק לצאת מהבית, לבלות וליהנות. אבל גם כאן יש להנגשת האירוע חשיבות עליונה.

חתונות, בר מצוות, אירועי תרבות כמו מופעים והצגות, פסטיבלים, אירועי קידום מכירות, אירועי רחוב, טקסים ועוד. אין ספק תחום האירועים בישראל רושם בשנים האחרונות גידול משמעותי בין אם מדובר באירועים המתקיימים במבנים סגורים או בשטחים פתוחים כמו ברחובות, בפארקים, בחופים וכדומה.

קהל המטרה

בישראל יש 18% אנשים עם מוגבלות שגם הם ירצו לצאת מהבית, להשתתף וליהנות מהיצע האירועים הרחב. קהל מטרה זה, כמו כל קהל אחר, אף נוהג לצאת ולבלות עם חברים ובני משפחה. כך שגם במונחים עסקיים מדובר בקהל מטרה עם פוטנציאל רווח.

בנקודה זו חשוב להבין מה ההבדל בהתנהגות בין אדם עם מוגבלות לאדם ללא מוגבלות. כשאדם עם מוגבלות מחליט לצאת מהבית לאירוע הוא נמצא בחשש, בתחושה שהוא לוקח סיכון הוא בודק את הסדרי הגישות מראש טרם היציאה או רכישת כרטיסים למופע לדוגמה. אדם עם מוגבלות חייב לוודא מראש שבאירוע קיימים הסדרי נגישות מותאמים לסוג מוגבלותו האישית כך שידע ויירגע, ויוסר החשש הנובע מאכזבה הכרוכה מהגעה למקום שאינו נגיש.

כאן נשאלת השאלה – מה נדרש לעשות שתחום האירועים בישראל יהיה נגיש.

בשנים האחרונות פועלת עמותת נגישות ישראל מול מפיקים, החברות והרשויות על מנת לקדם את הנגישות גם בתחום חשוב זה. בנוסף, בסוף 2013 אף נכנסו לתוקף תקנות נגישות השירות המגדירות כיצד נדרש להנגיש כל סוג של אירוע.

אז מהו אירוע נגיש?

אירוע נגיש הינו אירוע שכל אדם, עם כל סוג של מוגבלות, יוכל לרכוש עבורו כרטיסים, לקבלם, להגיע, להשתתף, ליהנות ולבלות ולחזור לביתו.

איך דואגים באמת שהאירוע יהיה פתוח גם לאנשים עם מוגבלות?

ראשית היזם או מנהל המקום צריך לקבל החלטה לפעול ולבצע את הסדרי הנגישות הנדרשים.

לאחר קבלת החלטה זו חשוב להתקשר ולהזמין ייעוץ מקצועי, מורשה נגישות שרות – המומחה לתחום עניין זה. ואז מתחילים לעבוד.

כמובן שיש הבדל גדול בין אירוע המתקיים במבנה קיים לעומת אירוע המתקיים בשטח – תחת כיפת השמיים.

אירועים במקומות קיימים

במקומות קיימים נדרש לקחת מורשה מתו"ס ומורשה שרות שעליהם לוודא הנגשת המקום בהתאם לחקיקה ותקינת הנגישות – לוודא קיומם של חניות נכים שמורות ומסומנות, דרכי גישה, שרותי נכים, מעליות, הנגשת המזנונים או פינות קפה, שילוט הכוונה ושילוט התראה והסרת מכשולים.

בנוסף נדרשים הסדרי נגישות מיוחדים בהתאם לסוג האירוע, כך לדוגמא:

בחתונה – נוודא,  במת חתונה עם רמפה, נוודא שחלק מהשולחנות ממוקמים על ריצוף בשונה מדשא, שהשולחנות נגישים לכסא גלגלים, שיש כסאות עם מאחזי יד למוגבלי ההליכה, גישה לכל מוקדי העניין בחתונה לדוגמא גישה לבר לרחבת הריקודים וכמובן נתדרך את המלצרים להציע להגיש אוכל ושתייה בשרות אישי, מנומס ומכובד עד השולחן.

באולם מופעים והצגות – נוודא שהקופות נגישות לכיסאות גלגלים וללקויי שמיעה, מקומות ישיבה ממוקמים בזוויות צפייה נוחות ושקיימות מערכות שמיעה FM לטובת לקויי שמיעה.

בכנסים – נוודא שקיימת עמדת הנגשה נגישה ומונמכת לטובת כיסאות גלגלים ועם מכשיר לטובת הנגשה ללקויי שמיעה. נדאג לליווי וסיוע לפי בקשה למוגבלויות ראיה, קוגניציה ואחרות, נפעל להנגשת חומרים לפורמטים שונים לפני האירוע שיחולקו לפי בקשה, נוודא שהמצגות נגישות. בנוסף, יונגש כל הריהוט – החל מבמה עם רמפה ומדרגות עם מאחזי יד בשני הצדדים, מסך תמלול ומתרגם לשפת סימנים, שולחנות וכיסאות נגישים ובמקרה שמדובר בתערוכה נבדוק שגם המייצגים יונגשו.

בטקסים – נוודא שכל הריהוט יונגש – החל מבמה עם רמפה ומדרגות עם מאחזי יד בשני הצדדים, מסך תמלול ומתרגם לשפת סימנים. שולחנות וכיסאות נגישים. נוודא שהצוות ישמור על מקומות ישיבה לעיוורים עם כלבי שרות, למוגבלי הליכה וקשישים וכסאות גלגלים.

מבחינה ארגונית נדרש להנגיש את מערך ההזמנה הטלפוני, את אתר האינטרנט והמידע המפרט את הסדרי הנגישות, את הפרסומים ואת יחסי הציבור.

אירועים תחת כיפת השמיים

כאשר מדובר באירועים כמו מופעים ופסטיבלים המתקיימים במקום פתוח ללא תשתיות מוכנות, משימת התכנון מורכבת בהרבה.

ראשית יש לפעול להנגשת המתחם:

  • לדאוג להגדרת חניות קרובות או לשרותי הסעה שיתאימו גם לכיסאות גלגלים וגם למוגבלים בהליכה וראייה.
  • לוודא שדרכי הגישה מהחניה לאזורי המתחמים השונים נגישים. כמובן שאם מדובר באירוע בשטח חולי או דשא חשוב לתכנן שבילים שיאפשרו ניידות וגישה.
  • לדאוג להימצאות שרותי נכים בקרבת המתחמים הנגישים שדרך הגישה אליהם נוחה.
  • להסדיר מקומות ישיבה מיוחדים, הן ליושבים בכיסאות גלגלים והן למוגבלי הליכה ועיוורים. חשוב שמקומות אלה יאפשרו זווית צפייה נוחה וללא הסתרה (כך לדוגמא אם מדובר במופע בעמידה חשוב לייצר רמפה מוגבהת שתמנע הסתרת המופע). חשוב שיהיו כסאות עם מאחזי יד לטובת מוגבלי ההליכה או למתקשים לעמוד וכמובן גם לבני בנות זוג.
  • באירועים המתקיימים בשטח פתוח ברור שאין כוונה לכסות ולרצף את השטח כולו, לכן יש לתכנן את המתחמים העיקריים בצורה כזו שתיווצר מסה קריטית של אלמנטים נגישים שלהם תהיה גישה נוחה. בין אלה המינימום הינו הקשר בין החניה לבמה מרכזית, לשרותי הנכים ולמזנונים.
  • באירועים בהם יש נאומים או הרצאות חשוב לדאוג לתמלול על המסכים לטובת לקויי שמיעה, תרגום לשפת הסימנים ומערכת FM.
  • קופות – במקרה ויש קופות יש להקפיד שתהיה אליהן דרך נגישה לכסא גלגלים, גובה הפתח יהיה מונמך ובקופה יהיה מכשיר לולאת השראה ומיקרופון לטובת לקויי שמיעה.

הנגשת המעטפת:

  • עזרה – לעיתים רבות תנאי השטח קשים מבחינת שיפועים ומדשאות, חשוב להעמיד מספר אנשי הפקה שתפקידם יהיה להציע עזרה בהכוונה ובניידות.
  • מידע – באירועים ובהפקות גדולות קיימת חשיבות קריטית לפרסום מידע לטובת קהל המטרה. חשוב לפרסם את כל סידורי הנגישות באירוע, מה נגיש וגם מה לא נגיש, כיצד ניתן לרכוש כרטיסים, טלפון למידע נוסף ותיאומים מיוחדים. מידע זה נהוג לפרסם באתר האינטרנט או בפייסבוק של האירוע, אתר נגישות ישראל וכחלק מיחסי הציבור.
  • הזמנת כרטיסים – ישנן דרכים שונות לרכישת כרטיסים החל מהדואר, דרך משרדי כרטיסים, בקופות בכניסה לאירועים ובאמצעים טכנולוגיים אחרים.  נושא זה הינו קריטי מאחר וחשוב ביותר במעמד זה שמוכרי הכרטיסים ידעו את כל המידע אודות סידורי הנגישות, היכן בדיוק המקומות המיועדים, ואיך להעביר את הכרטיסים למזמין יום לפני האירוע על מנת לחסוך עבורו מהגעה לקופת הכרטיסים.
  • פרסום ויח"צ – אם כבר ביצעתם את כל הפעילות הזו, זה הזמן לא לשכוח שללא פרסום ציבור האנשים עם המוגבלות לא ידע על היותו נגיש ולא ירכוש כרטיסים. חשוב להבין שהאדם עם המוגבלות נמצא בחשש מיציאה מביתו והגעה לאירוע לא נגיש ובעיקר חשש מהאכזבה הכרוכה בכך.
    בפרסומות וביח"צ הקפידו לציין שמדובר באירוע נגיש ולהפנות למידע המפורט באתר האינטרנט של האירוע או באתר "עמותת נגישות נישראל", בטלמסר או במוקד טלפוני.

אירועים שנבדקים ונמצאים נגישים זוכים לקבל זכות לשימוש בתו "אירוע נגיש".

כן זה חובה!

אירוע הינו כמו עסק, כפי שעסק נדרש לרישוי עסקים כך גם אירוע נדרש לרישוי עסקים. ברשות בה הנושא מנוהל באופן תקין מפיק האירוע יידרש להציג אישור מורשה נגישות.

אז מה המצב בישראל?

היצע האירועים בישראל הוא נרחב, בעיקר בקיץ ובחגים. מצב הנגישות השתפר מאוד בשנים האחרונות, בעיקר עקב הגברת המודעות לנושא, וכניסת החקיקה לתוקף ובעיקר עקב דרישת אנשים עם מוגבלות להגיע ולהשתתף באירועים.

אחד הנושאים שלא הגיע למצב משביע רצון הינו אי פרסום מידע מפורט ואמין אודות הסדרי הנגישות. וכפי שצויין, מרכיב זה הינו קריטי, בלעדיו אנשים עם מוגבלות לא יצאו מהבית מפאת חשש מהאכזבה הכרוכה בהגעה לאירוע שאינו נגיש.

מה שחבל בעניין זה הינו שידוע שיש אירועים נגישים רבים שבהנגשתם הושקעו משאבי זמן וכסף רבים, אבל מאחר והם לא מפורסמים ככאלה – אנשים עם מוגבלות לא משתתפים בהם.

בקיץ הקרוב צפויים להתקיים מופעי ענק בפארק הירקון כמו הרולינג סטון, ניל יאנג,  ג'סטין טימברלייק ועידן רייכל, זאת לצד שלל פסטיבלים כגון פסטיבל ישראל בירושלים, אבו גוש, האור בירושלים, הקולנוע בירושלים, ג'אז בים האדום ועוד.

לסיכום:

להנגשת אירועים חשיבות רבה לטובת שיפור איכות החיים של אנשים עם מוגבלות והמעגלים הסובבים אותם. מדובר בנושא מקצועי הכולל הרבה פרטים קטנים וחשובים. על מנת להצליח להפיק אירוע נגיש יש לקבל את ברכת היזמים ותמיכתם, לתכנן היטב ובחוכמה, תוך ייעוץ של מורשה נגישות, להקים את האירוע ולוודא את הנגשתו, לפעול להדרכת הצוות והכי חשוב לסגור את המעגל בפרסום הסדרי הנגישות.

צ'ק ליסט להנגשת סוגי אירועים ומקומות שונים – לחצו כאן 

רשימת ספקי שרותי נכים ניידים, רמפות, שבילים נגישים ניידים, מתמללים, שפת הסימנים ועוד – לחצו כאן

הכתבה פורסמה במוסף נגישות שהופק ע״י עיתון "הארץ" בשיתוף נגישות ישראל

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן