Skip to main content

מידע מסייע

מה דעתכם על רכב שניתן לנהוג בו ללא שימוש בידיים?

כבר היום אנו רואים שישנן טכנולוגיות שפתחו תחומים ומוצרים לטובת אנשים עם מוגבלות אך זוהי רק ההתחלה. בעידן האינטרנט, הסלולר והאפליקציות, ידוע שהשמיים הם הגבול לכולנו ובפרט לאנשים עם מוגבלות. נכון לשנים הקרובות, אנו צפויים לכניסת טכנולוגיות משנות חיים, דבר המאפשר לנו לדמיין קצת…

בישראל יש מעל ל-1,440,000 נשים וגברים עם מוגבלות כלשהי, הכוללת אנשים בעלי נכות פיזית, נפשית, ראייה, שמיעה וקוגניטיבית. אסור לנו לשכוח שבכל שנה מצטרפים לאוכלוסייה זו אלפי אנשים, אם כתוצאה מתאונות דרכים ועבודה, או במסגרת השירות הצבאי, או בשל הזדקנות או בעת התגלות והתפתחות מחלה. מהמספרים אנחנו למדים שמדובר ב-18% מהאוכלוסייה, מה שאומר שכמעט בכל משפחה חמישית בישראל יש אדם עם  מוגבלות – מספרים דומים מדווחים גם מהעולם. לפחות שליש, מאוכלוסייה זו (כ-500,000 אלף בני אדם) הינם בעלי מוגבלות חמורה, המחייבת הסדרי נגישות על מנת להגיע לקניון, למרכזי הקניות, לעבודה, לסרט ללימודים וכל זאת בצורה נוחה, מכובדת, שוויונית ועצמאית.

מהפכת הנגישות

בעולם בכלל ובישראל בפרט, חלו בעשור האחרון מספר תהליכים שכולם ביחד תרמו ליצירת מהפכת הנגישות. החל מחקיקה, דרך מודעות גוברת, דרך עיסוק התקשורת בנושא, דרך ארגוני אנשים עם מוגבלות שהתפתחו והתמקצעו ועוד.

ניתן לציין שההתפתחות של תחום הנגישות, מקבלת ביטוי בעיקר בערוצים הללו:

1. התפתחות החקיקה וההנגשה הפיזית של מבנים, עסקים ותשתיות.

2. התפתחות המודעות אצל אנשים עם מוגבלות ולצורך בנגישות.

3. התפתחות נושא נגישות השירות בארגון כולו. הכשרת עובדי הארגון לשירות נגיש, אתר אינטרנט נגיש, מוקד טלפוני נגיש, מידע בפורמטים שונים ונגישים, פרסום נגיש ועוד.

4. פיתוחים טכנולוגיים בתחום הנגישות.

לפי חוקי הנגישות בישראל, בסוף שנת 2015 יהיו לנו עסקים ומבנים נגישים, שיאפשרו נוחות ועצמאות לכל סוגי המוגבלויות. אך עד אז, אנו צפויים למהפכה נוספת שתשנה את מפת הנגישות והמציאות – זוהי המהפכה הטכנולוגית. המהפכה כבר בעיצומה, בכל רגע נתון אנו שומעים על מכשירי טלפון חכמים, מחשבי טאבלט, אפליקציות, תוכנות ושירותי ענן, עד שכבר לרבים קשה לעקוב, להבין ולהתמצא. אך מה בין כל אלה לעניין הנגישות היומיומית אתם שואלים? ובכן, הרבה מאוד. כפי שטכנולוגיות מקלות, מייעלות ומשפרות את היכולות וההנאות שלנו, יש להן שבעתיים יכולת לתת מענה ופתרונות, אשר יקלו וישפרו את איכות חיינו באופן דרמתי.

המהפכה הטכנולוגית

כבר היום אנו רואים שישנן טכנולוגיות שפתחו תחומים לטובת אנשים עם מוגבלות. כך לדוגמה: מכשירי משיכת מזומנים הנגישים לעיוורים ולכיסאות גלגלים; דלתות כניסה אשר מותקנים בהם מכשיר הכוונה לעיוורים ומסייעים להם לאתר בדיוק את מיקום הדלת, או בחיפוש אחר כספומט (סטפ-היר); בקו הקופות מוצבים מכשירים מסוג לולאת השראה, המאפשרים ללקוח לקוי שמיעה עם מכשיר, לשמוע היטב את נותן השירות; חניונים המזהים את מספר הרכב של בעלי תג נכה, שפותח עבורם את שער החניון באופן אוטומטי; ורמזורים המתקתקים בחציית כביש לטובת העיוורים. אך זוהי רק ההתחלה. בעידן האינטרנט, הסלולר והאפליקציות, ידוע שהשמיים הם הגבול לכולנו ובפרט לאנשים עם מוגבלות. לאחרונה נודע שהמדען הראשי של ישראל, פרסם תוכנית למימון טכנולוגיות מקדמות נגישות. מיזם שבוודאי יוביל להתפתחויות רבות בתחום מתפתח זה.

נכון לשנים הקרובות, אנו צפויים לכניסת טכנולוגיות משנות חיים, דבר המאפשר לנו לדמיין קצת. מה דעתכם על רכב שניתן לנהוג בו ללא שימוש בידיים? או על עולם נטול כסף ושטרות כפי שנהוג היום, בו הכל ישולם באופן דיגיטאלי או סלולרי? מה דעתכם על אפליקציות תקשורתיות לכל אלו שאינם יכולים לדבר, לשמוע, לראות, או להבין? דמיינו לכם שבמקום כלב נחייה נונחה על ידי מכשיר סלולרי, שיסייע לנו בניווט ובמידע על מיקומנו. כך למשל הוא ידווח לנו על חנויות מימין ומשמאל, איזה אוטובוס מגיע, היכן הכספומט הנגיש לעיוורים וכדומה. דמיינו לכם שמכשיר ה-GPS יוביל אתכם לחניית הנכים הקרובה שפנויה ברגע זה? דמיינו על קנייה בסופרמרקט או בקניון על ידי הצבעה על מוצרים, ואלו כבר יארזו ויגיעו ישירות לביתכם. דמיינו עידן ללא עכבר או מקלדת ואולי ללא מסך. לסיכום, כל המידע הזה בא ללמדנו, כי החיים הולכים להיות טכנולוגיים יותר, אבל גם הרבה יותר נוחים ומהנים לאנשים עם מוגבלות.

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן