Skip to main content

סיפור מחמד

ולם מכירים את כלבי הנחייה, המסייעים לעיוורים וללקויי ראייה בפעילות היום יומית שלהם. אך מהם "כלבי שירות" ולמי הם יכולים להועיל. השיעור המאלף ביותר קיבלתי על אותם כלבי שירות, המיועדים לסייע לאנשים עם מוגבלויות פיזיות, בפעולות יום יומיות בבית ובחוץ
מאת: יובל וגנר, יו"ר עמותת נגישות ישראל

אם תנסו לפשפש בזיכרונכם, תגלו כי גם אתם חלמתם שיהיה לכם בבית כלב פרוותי ונאמן. ובכן, גם לי זה קרה ולפני כ-4 שנים הילדים שלי ביקשו שנביא כלב הביתה. כמו כל הורה טוב דחיתי אותם בטענות שונות ומשונות. הרי ידוע לכל הורה כי הילדים מבטיחים שיעזרו בטיפול, אך בסופו של דבר אתה מוצא את עצמך משוטט ברחובות לקראת חצות ומקווה שההולך על ארבע יטיל כבר את מימיו. גם הסביבה הטיפה לי וטענה כי אין סיכוי שהילדים יתמכו בטווח הארוך בגידול חיית המחמד שלהם. הזהירו אותי שהנטל גדול, לא יהיה מי שייצא עימה לטיולים, ובקיצור כל הפחדה שרק ניתן לעלות על הדעת נאמרה לי.

מה זה כלבי שירות?

ערב אחד גלשתי לתומי באינטרנט ונתקלתי בכתבה על "כלבי שירות", העוזרים לאנשים עם מוגבלויות שונות. כך התחלתי לעשות תחקיר קצר בנושא, ומפה לשם התחלתי לעבור על מאמרים, סרטונים ביוטיוב ואט אט התחלתי לדמיין את עצמי עם כלב שירות שכזה. אי שם אל תוך הלילה, הגעתי לאתר שם קראתי כתבה על מאלף הכלבים אורי בקמן ועל ניסיונו באילוף כלבי נחייה וכלבי שירות. רגע לפני שהלכתי לישון שלחתי לו דוא"ל בנוסח הזה: "צור קשר- אשמח להיפגש ולבחון את נושא כלב השירות".

עד אותו ערב ידעתי בעיקר על קיומם של כלבי נחייה המיועדים לעיוורים, אבל באותו ערב נחשפתי לעולם חדש – עולם כלבי השירות, כלבים המאומנים לשרת ולסייע לאנשים עם מוגבלויות. בארץ מדובר בכלבי שירות, בעולם מדובר על "חיות שירות" הכוללות בעלי חיים מסוגים שונים, החל מכלבים, דרך קופים ותאמינו או לא אפילו סוסים ונחשים. כבר באותו שבוע נפגשתי עם המאמן בקמן ולמדתי עוד על היכולות והאפשרויות של כלבי השירות. בין היתר למדתי לעומק על כלבי נחייה המוכרים לציבור הרחב והמיועדים לסייע לעיוורים ולקויי ראייה להתנייד בעצמאות, לעקוף מכשולים ולהגיע ליעדם בביטחון.


אך השיעור המאלף ביותר קיבלתי על אותם כלבי שירות, המיועדים לסייע לאנשים עם מוגבלויות פיזיות, בפעולות יום יומיות בבית ובחוץ. כלבים אלו מסתבר, יכולים לעזור במגוון פעולות, ביניהם הרמת חפצים והבאתם כמו טלפון שלט, או עט שנפל על הרצפה, פתיחה וסגירה של דלתות הבית, הבאת עיתון הבוקר או הדואר, הדלקת וכיבוי האורות, עזרה במשיכת כיסא הגלגלים, קריאה לעזרת המלווה ובעיקר המון חברה טובה המייצרת תקשורת עם הסביבה.


בנוסף, גיליתי כי קיימים סוגים רבים של כלבי שירות המיועדים לסוגים שונים של מוגבלויות. כך נחשף בפני קיומם של "כלבי השמיעה", המיועדים ללקויי שמיעה וחרשים ומסייעים להם בציון שמיעת קולות כמו צלצול פעמון הבית, צלצול הטלפון, קריאה של בן הזוג או הילד והתינוק, צפירה ועוד צלילים שהינם חלק מהיומיום של כולנו. בנוסף גיליתי את הכלבים המזהים התקפי אפילפסיה, ואת "כלבי התרפיה", המיועדים לתמיכה רגשית ומעניקים אהבה, חברה, רגש ותקשורת חיובית עם הבעלים.

אהבה על ארבע

השלב הבא היה לחפש ביחד עם המאמן, גור לברדור חינני או יותר נכון גורה קטנה ולבנבנה. בקמן החל בחיפוש גורה מתאימה באופייה, כזו שתהיה רגישה ועדינה מחד, אבל זריזה וערנית מאידך. לאחר מספר חודשים, קיבלתי טלפון בו הודיע לי המאמן המסור כי מצא גורה מתאימה וניתן להתחיל בהכנות הנדרשות. ההתרגשות שלי ושל ילדיי גדלה וחיכנו לרגע המיוחל. הכנו מבעוד מועד את כל הנדרש לבואה של הנסיכה לביתנו – מלונה, מזון, כלים, מסרק, שמיכה והרבה אהבה. שלב מכריע היה להעניק לחברתנו החדשה שם מוצלח אשר יהלום את אופייה. הילדים לקחו את המשימה ובמהרה נבחר השם "KT". לאחר ארגז כלים של הוראות וכללי התנהגות, התחלנו באימונים. בשונה מהמקובל, כלבי השירות גדלים במשך השנה הראשונה אצל משפחה אומנת ורק לאחר מכן עוברים לאימון, המחבר בין הכלב לבעליו החדשים. במקרה המיוחד שלנו, אנחנו ערכנו תהליך בו גם גידלנו וגם אימנו את KT.


כך התחלנו לקיים פגישות שבועיות של אימון מסדר. בכל אימון, בקמן לימד אותנו ואת KT נושא חדש. קיבלנו שיעורי בית שכללו תרגולים שבועיים, וכך במשך מספר חודשים אימנו את חברתנו החדשה להישמע לפקודות, ללכת לצד העגלה ללא חגורה, להימנע מפיתויים, לשבת, לשכב, לתת יד, להתגלגל, לפתוח דלתות, להרים חפצים, להביא את העיתון, לקרוא לעזרה ובהמשך אף יצאנו עימה לסיורים בקניון בבית הקפה ובפארק. היום KT כבר בת חמש ואין צורך לומר כי היא הפכה במהרה לבת משפחה ונמצאת איתי בכל מקום בבית, בעבודה ובפגישות. בדיעבד אני יכול לומר בכנות שאחת ההחלטות הטובות ביותר שעשיתי בשנים האחרונות, היא ההחלטה להכניס לחיי ולחיי משפחתי כלבת שירות, את KT הנסיכה שלנו.

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן