Skip to main content

על חובת פרסום הסדרי הנגישות

עבור אנשים עם מוגבלות, תכנון בילוי פשוט בסרט ומסעדה למשל, מתחיל כמה ימים מראש. עלינו להתקשר ולברר על הסדרי הנגישות, עד שמוצאים מקום מתאים. פרסום הסדרי נגישות זו החלטה טובה, הן לארגון ולעסק והן ללקוחות עם מוגבלות, אך מדובר גם בחובה חוקית. חשוב לפרסם את המידע בצורה מפורטת ועדכנית

מאת: נטע רוטמן, מורשית נגישות השירות ומנהלת מחלקת ייעוץ בעמותת נגישות ישראל

בסופו של יום, אנחנו רוצים ליהנות, לבלות, לצרוך שירותים כמו כולם, ובעיקר – ללא אכזבה, בשוויון ובכבוד. אתם תנגישו ותפרסמו את הסדרי הנגישות, ואנחנו נגיע.החלטתם לצאת לבילוי? כבר הרבה זמן לא פינקתם את עצמכם. את מרימה טלפון לשמרטפית ומגלה שמחר יש בגרות בלשון, עוברת לתכנית ב', לסטודנטיות שברשימה, ומוצאת את הבייביסיטר המתאימה. הוא מרים טלפון למסעדה אהובה עליכם, ואף "מגדיל ראש" ומזמין כרטיסים לסרט. נשמע מוכר?

לנו, האנשים עם המוגבלות, גם מתחשק לפנק את עצמנו, רק שאצלנו השמרטפית היא הבעיה הקטנה. בן זוגי אלון ואני, שנינו עם מוגבלות בניידות, האמת היא שבעיית השמרטפות אצלנו לא קיימת, כי הילדים שלנו הם כבר בחורים ומשרתים בצבא, אבל למצוא מסעדה נגישה וסרט – זה בהחלט הסיפור אצלנו.

 אין ספונטניות

תכנון הבילוי מתחיל כמה ימים מראש. אם במסעדה עסקינן, אנחנו מתקשרים לברר האם המסעדה נגישה. ברוב המקרים עונים שכן. “ושירותי נכים?”, אני שואלת, עונים שאין, "אז איך המסעדה נגישה?" אני תוהה. “אנחנו נעזור”, משיב בחור אדיב מעבר לקו הטלפון, ואני נבוכה – איך בדיוק יעזרו בשירותים?… והסיפור חוזר על עצמו גם עם בית הקולנוע.

יש מקרים שהמקומות נגישים והשירות אדיב ונגיש, אבל אנחנו פשוט לא יודעים שאכן כך, ונאלצים לעשות את הבירור שוב ושוב. מדוע? כי העסק או הארגון לא פרסם את הסדרי הנגישות. כל כך פשוט וקל.

חובה חוקית

ובכן, אין זה רק הגיון בריא לפרסם את הסדרי הנגישות, מדובר בחובה חוקית.

על פי תקנה 34 בתקנות נגישות השירות, יש לפרסם את הסדרי הנגישות של ארגונים בכדי שאנשים עם מוגבלות ידעו מראש מהם. חשוב לפרסם את המידע בצורה מפורטת ועדכנית.

באיזה אופן לפרסם? פשוט מאוד – להוסיף באתר האינטרנט מדור נגישות, שיכלול את כל המידע על נגישות בארגון או בעסק שלכם בצורה מפורטת ואמינה.

צריך לזכור שישנם אנשים עם מוגבלויות שונות: ניידות, ראייה, שמיעה, קוגנטיביות ונפשית. אנשים עם מוגבלות חוששים לצאת מביתם מפאת האכזבה מהגעה למקום שאינו נגיש. 18% מהאוכלוסייה הינה אנשים עם מוגבלות. אם כבר הנגשתם את העסק, פרסום הסדרי הנגישות יגרום ללקוחות עם מוגבלות להגיע אליכם. גם אם העסק נגיש רק חלקית, חשוב לפרסם ולפרט את הסדרי הנגישות באמינות, וזאת על מנת לא לייצר הטעייה שתפגע בלקוח.

פרסום הסדרי נגישות מומלץ שיהיה הן באתר האינטרנט והן במענה טלפוני או במייל כאשר לקוח פונה לברר על הסדרי הנגישות.

מומלץ לפרסם את:

  • הסדרי הנגישות הפיזית, כמו חניות נכים, דרכי גישה, שירותי נכים, עמדה נגישה.
  • עזרים כמו לולאת השראה לטובת הנגשה לאנשים עם מוגבלות שמיעה.
  • מוקד טלפוני נגיש.
  • דרכי יצירת קשר וחלופות כמו SMS או דוא"ל לטובת אנשים לקויי שמיעה וחירשים.
  • פירוט ההדרכות לשירות נגיש שעברו העובדים.
  • פירוט לגבי הנגשת אתר האינטרנט.
  • שם רכז/ת הנגישות ודרכי יצירת הקשר עמו.

לסיכום, פרסום הסדרי נגישות זו החלטה טובה, הן לארגון ולעסק והן ללקוחות עם מוגבלות.

בסופו של יום, אנחנו רוצים ליהנות, לבלות, לצרוך שירותים כמו כולם, ובעיקר – ללא אכזבה, בשוויון ובכבוד.
אתם תנגישו ותפרסמו את הסדרי הנגישות, ואנחנו נגיע.

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן