Skip to main content

על שדות תעופה ונגישות

גם אנשים עם מוגבלות אוהבים ומעוניינים לטוס לחו”ל, לטיול, חופש או עבודה. טרמינל נגיש יעניק חוויה טובה יותר למשתמש, ויהפוך את הטיסה לחו”ל לאפשרית ונוחה יותר. תהליך ההנגשה צריך לתת מענה לכל הקשיים ולכל הצרכים. בישראל, הליווי והסיוע לנוסע עם מוגבלות הינם באחריות חברות התעופה – יובל וגנר מייסד ונשיא נגישות ישראל מסביר

מאת: יובל וגנר, מייסד ונשיא עמותת נגישות ישראל

אנשים עם מוגבלות, בדומה לכל אדם אחר, אוהבים ומעוניינים לטוס לחו”ל, לטיול או לחופש. עבורם הנסיעה הינה הרבה יותר מורכבת. ככל שהמוגבלות הינה יותר משמעותית וככל שהצורך בהסדרי נגישות הינו יותר גדול, כך התהליך הינו יותר מורכב. תהליך תכנון נסיעה לאדם עם מוגבלות מתחיל במחקר לבירור הסדרי הנגישות של המלון, התחבורה הציבורית, האטרקציות, וכמובן – הטרמינל והמטוס.

נגישות טובה, חוויה טובה

ככל שהנגישות בטרמינל יותר טובה, כך חוויית המשתמש עם המוגבלות יותר טובה.

נגישות בשדות תעופה נדרשת לתת מענה של נגישות, נוחות ועצמאות מירבית לכל נוסע עם מוגבלות ו/או צרכים מיוחדים.

מדובר בהליך מורכב של הנגשת ארגון מורכב, הנדרש לטפל בכל רצף הנגישות של הנוסע הטס לחו”ל (היוצא) ורצף הנוסע הנכנס לארץ (הנכנס), כשבנוסף יש את המבקרים, המלווים והעובדים.

טרמינל נגיש ייתן מענה מלא של נגישות – החל מאתר האינטרנט והמוקדים הטלפונים, אמצעי התחבורה הציבורית והחניונים, והמשך בכל שטחי הטרמינל: מהרישום לטיסה והבידוק הבטחוני, דרך עמדות הדרכונים, הדיוטי פרי, העסקים ואזורי ההמתנה ועד העלייה למטוס.

כחלק מתהליך הנגשת טרמינל תעופה, יש לנתח את התהליכים השונים ולוודא שאלה נגישים, הן מבחינה פיזית, הן מבחינת נהלים המגדירים מה נדרש בכל מצב, הן בהגדרת עזרים בכל מקום על רצף התהליך ובהתאם לנדרש לכל מוגבלות, הן בהדרכות העובדים למתן שירות נגיש ותקשורת נגישה והן בפרסום הסדרי הנגישות, על מנת שהנוסע עם המוגבלות יהיה מוכן ומיודע למה עליו לצפות.

לקוח עם מוגבלות, בבואו לטרמינל יחשוש מנושאים רבים, כמו:

  • היכן חניות הנכים?
  • מהו המרחק מהחניות ועד לרישום?
  • מי יעזור עם סחיבת המזוודות?
  • האם יהיו מקומות ישיבה לאורך הדרך?
  • איך יתמצא, אם אינו רואה?
  • איך יגיע ויעבור מרחקים ארוכים, אם מתקשה ללכת?
  • איך יתקשר עם דיילות השירות, אם מתקשה בשמיעה?
  • כיצד מבוצע הבידוק, אם הוא בכיסא גלגלים?
  • כיצד עיוור יגיע לשער המטוס?
  • איך ידע לקוי שמיעה מתי לעלות למטוס?

בינלאומי או מקומי?

תהליך ההנגשה צריך לתת מענה לכל השאלות, לכל הקשיים ולכל הצרכים. כדי שלקוח עם מוגבלות ידע איך להיערך מראש, חשוב לפרסם את הסדרי הנגישות באתר האינטרנט ובמוקד המידע הטלפוני.

כך לדוגמה, ניתן לראות שרשות שדות התעופה מפרסמת בצורה מפורטת את הסדרי הנגישות. בישראל, הליווי והסיוע לנוסע עם המוגבלות הינם באחריות חברות התעופה. אלו נעזרות בספקים לעניין זה, הנקראים: חברות Handling.

יש הבדל גדול בין הנגשת טרמינל בינלאומי להנגשת טרמינל מקומי. הסיבות העיקריות נגזרות מגודל הטרמינל ומגודל המטוסים.

עלייה למטוס בטרמינל 3 בבן גוריון מתאפשרת, הן משרוול הטיסה, המחבר ישירות בין הטרמינל למטוס ובכך מקל מאוד את הגישה, והן באמצעות רכב מעלית, הנקרא אל-עלית. בטרמינלים קטנים, כגון שדה דב, חיפה, עובדה, מחניים ואחרים, אין אמצעים כאלה, כך שנוסעים עם מוגבלות בניידות מתקשים מאוד בתהליך הכניסה והיציאה מהמטוס. נושא זה הינו פתיר, באמצעות רכב שיודע להפוך למעלית, הנקרא "אמבוליפט". אחד כזה קיים באילת, ועמותת נגישות ישראל פועלת על מנת שיהיה אמבוליפט בכל טרמינל.

הנגישות בטרמינל 3 בשדה התעופה בן גוריון ובשדה התעופה באילת היא ברמה גבוהה. ביתר שדות התעופה, חברות התעופה, הרשות ומשרד התחבורה חייבים לפעול בהסכמה לרכישת והפעלת אמבוליפט ולפרסם את הסדרי הנגישות המלאים.

הסדרי הנגישות בשדות התעופה בארץ – לחצו כאן מידע נוסף לנוסע לחו"ל במדור התיירות באתר – לחצו כאן

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן