Skip to main content

פרויקט "נאמני נגישות" בתיכון בגין באילת

ביום שלישי ה-5.1.16, קיימה עמותת "נגישות ישראל" את פעילות "נאמני נגישות" להעלאת מודעות לנגישות בקרב תלמידי שכבת ט' בבית הספר בגין בעיר אילת, במסגרת תכנית "שווה לכולם- שילוב ונגישות כהשקפת עולם" בתרומת כלל ביטוח.

התכנית החלה במפגש מקדים עם צוות בית הספר, בו הוצגה התכנית על שלביה והתקיים שיח אודות השילוב הקיים בבית הספר, לקראת ביצוע התכנית בשתי רמות: אל מול התלמידים ואל מול הצוות החינוכי מקצועי.

בשלב הראשון התקיימה הדרכת חדר מורים למורי בית הספר שכללה הרצאה בתחום הנגישות והשילוב ופאנל התנסות חווייתי אשר שילב מפגש עם אנשים עם מוגבלות אשר פרשו את האתגרים וההתמודדות במסגרות לימודים במהלך חייהם והתנסות חווייתית במוגבלויות השונות (מוגבלות בראייה, שמיעה, וניידות).

בשלב השני התקיימה פעילות לתלמידים שנפתחה בהרצאת מושגי יסוד בה הם למדו מהי נגישות ומה חשיבותה עבור אנשים עם מוגבלות, ונחשפו לסוגיות שונות מעולם הנגישות בנושאים המוכרים להם מחייהם האישיים, כמו הגעה נגישה לבית הספר, נגישות חברתית ויצירת סביבה מכילה עבור תלמידים עם מוגבלויות שונות.

בהמשך היום התחלקה השכבה לקבוצות. כל קבוצה  עברה בין ארבע תחנות התנסות חווייתיות, המדמות את המוגבלויות השונות: מוגבלות בשמיעה, מוגבלות בראיה, מוגבלות בניידות ומוגבלות קוגניטיבית. בכל תחנה נפגשו התלמידים עם מדריכים עם מוגבלות שונה ונחשפו לסיפורם האישי והתמודדותם היומיומית, הקשיים וההצלחות לצד המוגבלות. בנוסף, התנסו התלמידים באופן פעיל במוגבלות המיוצגת בתחנה.
בתחנת מוגבלות בראייה התלמידים התנסו בהתמצאות במרחב הכיתתי עם כיסויי עיניים ושימוש בעזרים כמו מקל נחייה.
בתחנת מוגבלות בשמיעה התלמידים קיבלו אוזניות המדמות מצב של חירשות וניסו לשוחח אחד עם השני מבלי לשמוע את עצמם ואת סביבתם.
בתחנת המוגבלות בניידות התנסו המשתתפים בקיום פעולות בסיסיות עם כיסא גלגלים כמו פתיחת דלתות, מעבר מעל פתח ביוב ועוד.
בתחנת המוגבלות הקוגניטיבית חוו התלמידים את הקושי בביצוע משימות תחת לחץ של זמן.
 

בתום המפגשים החווייתיים התכנסה השכבה לסיכום הפעילות, שבו סיפרו התלמידים על החוויות המשמעותיות עמן הם יצאו מהיום. התלמידים הביעו עניין גדול ביכולת של הדמויות שפגשו לנהל את חייהן בצורה עצמאית ואף התייחסו אליהם כ"דמויות להערצה".

בתום המפגש התכנסו מורות השכבה עם נציגי עמותת נגישות ישראל ושיתפו בתחושות ההצלחה שלהן מהיום הזה וכמה שהן נהנו מן הפעילות החשובה. המורות ביקשו להמשיך את קידום המודעות בקרב תלמידיהן  וקיבלו רשימת פרויקטים אפשריים בתחום הנגישות, אותם יבצעו תלמידי השכבה במהלך השנה.

תמונה: תלמידים מנסים לכתוב עם כפפות קשיחות על ידיהם  תמונה: תלמידה עם אוזניות ומדריך עם מוגבלות בשמיעה
תמונה: תלמידה עם אוזניות כותבת על הלוח 

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן