Skip to main content

אודות נגישות ישראל צפון - נ.י.צ.

נגישות ישראל צפון (נ.י.צ.) – מי אנחנו וכיצד הכול החל?

עמותת נגישות ישראל הוקמה בשנת 1999 על ידי קבוצת חברים בראשות יובל וגנר על מנת לקדם את הנגישות על מנת לאפשר לאנשים עם מוגבלות ובני משפחותיהם להשתלב בחברה, בשוויון, בזכות, בכבוד ובמקסימום עצמאות.

מטרות העמותה:

  1. הגברת המודעות לנושא הנגישות של המחוקקים, רשויות השלטון, הקהילה העסקית, המתכננים והבונים, הרשויות המקומיות ועוד;
  2. הנגשת מקסימום אתרים ציבוריים, עסקים וארגונים;
  3. קידום השוויון בין אנשים עם מוגבלות לחברה בכלל;
  4. קידום המודעות בקרב הנוער ובקרב גורמים מקצועיים בישראל;
  5. קידום הנגישות הטכנולוגית והנגישות למידע;
  6. שיפור הידע המקצועי בנושא הנגישות של אדריכלים, מהנדסים ומעצבים;
  7. קידום ושיפור השירות והיחס לאנשים עם מוגבלות.

עם היווצרות פער בקצב ההנגשה והמודעות לנושא בין מרכז הארץ לפריפריה (בדומה למצב בהיבטים חברתיים כל כך רבים…), הוחלט בשנת 2008-2007 על הקמת נגישות ישראל צפון (נ.י.צ.), כלומר שלוחה צפונית של העמותה שתהיה אחראית על הגברת המודעות לנושא הנגישות וקבלת השונה, מאזור אור-עקיבא ועד לגבול הצפוני ומהגליל המערבי ועד לגליל המזרחי ולרמת הגולן.

משימת ההקמה והניהול (בהתנדבות) הוטלה על ד"ר רויטל שורץ-סבירסקי, חוקרת ביולוגיה וחברת מועצת העיר קריית ביאליק. בתחילה רויטל פעלה בגפה, והחלה במפגשים עם רשויות מקומיות, גורמים מקצועיים ובתי ספר תוך מתן הרצאות בנושא. טיפין-טיפין החלו לחבור אליה מתנדבים מכל אזור "השיפוט" וכבר בשנה השלישית לקיום נ.י.צ. הגיע מספרם מעל לששים.

מהו פרופיל מתנדבי נ.י.צ.? רובם אנשים משכילים, חלקם המכריע – גמלאים, בטווח גילאים משלושים ועד שבעים, חלקם עם מוגבלויות שונות וחלקם "נשאי מוגבלות", אנשים יפים באמצע הדרך שאכפת להם. המתנדבים פעילים בשני תחומים עיקריים: סקירות נגישות/תלונות והסברת נגישות וקבלת השונה ומקפידים לשמר את הקשר ביניהם במפגשים חודשיים ובאמצעות הדוא"ל ודף הפייסבוק (דף המיוחד לנ.י.צ. – אשר נחנך בשנת 2011 ומונה היום, אמצע שנת 2017, למעלה מ-1,250 חברים!). המשותף לכולם – ההכרה העמוקה כי אי אפשר עוד להישאר אדיש להיעדר הנגישות בפריפריה הצפונית, כמצב החוסם אנשים עם מוגבלויות פיזיות, חושיות וקוגניטיביות בדרכם בחיים ומונע מהם לממש את יכולותיהם כאזרחים תורמים ונתרמים.

בהדרגה גדל משמעותית מספר הגופים והרשויות שנעזרו בשירותי נ.י.צ.; יותר ויותר בתי ספר ותנועות נוער בצפון החלו לפנות על מנת לשמוע מפי רויטל ומתנדביה הרצאות ולקבל מיזמי הסברה עם תחנות התנסויות בלקויות השונות, מתוך אמונה כי "עד שלא תחווה – לא תבין". על חלק מהמיזמים הללו קיבלה נ.י.צ. אותות הוקרה ממשרד החינוך בחיפה וממכללת תל-חי. מועצות מקומיות ועיריות הצטרפו למיזמי ההסברה בנושא נגישות השירות על מנת שיוכלו לתת שירות נגיש, המבין יותר את תושביהם עם המוגבלויות בעקבות ההתנסות בלקויות השונות שעובדי הרשות חוו על בשרם. גופים מקצועיים כגון עו"סים, אדריכלים, מרפאים בעיסוק וקלינאי תקשורת (כולל סטודנטים למקצועות אלו) ואף חניכות בקורסי מש"קיות ת"ש בצבא וסגל פיקוד בבסיסי הדרכה בצבא החלו לקחת חלק פעיל במיזמי ההסברה על מנת שיוכלו בתורם-הם להוות גורם משפיע ומנגיש במקומות מגוריהם ועבודתם בצפון.

בפסטיבלים חברתיים שונים ובימי שיא ארציים כגון יום המודעות לחניות נכים, חודש הבינלאומי של האדם עם המוגבלות וימי התרמה כגון "עצמאות בשנקל" ו"נגישות = עצמאות" עם השופרסל – נ.י.צ. על מתנדביה פועלת בצורה נמרצת ברחבי הצפון. נ.י.צ. מקפידה לקדם את המודעות כי יש להנגיש את הטקסים הממלכתיים בימי זיכרון, חג ומועד בכל הערים והמועצות בצפון לכל בעלי המוגבלויות.

בשנת 2012 חל אירוע מכונן בהוויית נ.י.צ., עם גדילת המטלות והעשייה לאין שיעור, ובעקבות ייעוץ ארגוני שעברה נ.י.צ. על ידי פטריק לוי משתי"ל, הצטרף גיורא לב כמנהל-שותף של נ.י.צ. (בהתנדבות גם כן) והשלוחה נתרמת מאוד מכישרונו ומיכולותיו הרבות.

נ.י.צ. נכנסת לעשור השני לקיומה וצופה אל הבאות באופטימיות; מספר המתנדבים הגיע ל-70. שיתופי פעולה רבים לה עם יותר ויותר עיריות ורשויות מקומיות ואזוריות בצפון, עם גופים וחברות רבים ומגוונים וכן עם גופים משפיעים מהמגזר השלישי בצפון, כגון חברת המתנ"סים והקהילות הנגישות הצפוניות, שתי"ל, המרכזים לחיים עצמאיים בצפון, אשכול אירגוני הצרכים המיוחדים, פורום "צפונה" (בהם חברה נ.י.צ.), נציבות השוויון לאנשים עם מוגבלות במשרד המשפטים (ובמיוחד סניף חיפה), דלת פתוחה חיפה- מיניות נגישה, איל"ן חיפה, "אור ירוק" בקריות, עמותת "כיוונים" נהריה, "בית הגלגלים" – בוסתן הגליל, עמותת "אבני דרך", אתגרים, אהב"ה, שק"ל, בני ברית ועוד. פעילות רבה מיוחדת בימים אלו להידוק הקשר עם החברה הערבית והדרוזית – דליית אל כאמל, פקיעין, טורעאן, אבו סנאן ועוד.

 

שנת 2020 אשר התאפיינה על ידי מגפת הקורונה – השפיעה גם על העשייה בנ.י.צ. כבר במהלך הסגר הראשון, לאחר ההכרה כי הריחוק החברתי מחייב שינוי בצורת העבודה – הטמיעו בנ.י.צ. את ההסברה ב-זום. הדבר בא לידי ביטוי במיוחד בחודש השוויון למען זכויות אנשים עם מוגבלויות אשר צוין במהלך חודש דצמבר. מתנדבי נ.י.צ. הופיעו בפני קהלים שונים – החל מילדים בכל גילאי בתי הספר, כולל הנחיה למטלות ביצוע בבגרות במקצוע אזרחות פעילה, תיכונים לנוער בסיכון ולנוער קצה. וכלה בסטודנטים, עובדים מקצועיים ומנהלי חברות וארגונים. הרצאות הועברו לגורמי אכיפה בעיריות כגון פקחי השיטור, אשר עוסקים בין השאר בשמירה על חניות נכים פנויות וזמינות למען אנשים עם מוגבלויות בעלי תו נכה תקני. פעולות ההסברה של נ.י.צ. כללו מפגשי זום גם בקרב עובדי הסוכנות היהודית וכן בחינוך הבלתי פורמלי – עם חניכי שבט "להבות" של תנועת הצופים ועם חניכי מכינה קד"צ "גל". התרגשות מיוחדת חוו מתנדבות נ.י.צ. אשר קיימו מפגש הסברה פרונטלי ראשון מזה תקופה ארוכה עם מנהלי הצפון ברשת "קשת טעמים". בד בבד, במהלך החודש כחלק משימור ותחזוקת מתנדבי נ.י.צ., המשיכה שגרת ההרצאות במפגשים החודשיים (עדיין ב-זום) והשתתפות פעילה של מתנדבים בקורסי רכזי הנגישות של העמותה.

במבט לאחור, מסתיימת שנת 2020 כשנה מאוד מורכבת ומאתגרת עבור מתנדבי נ.י.צ.; מחד, סגרים ובידוד חברתי אשר מנעו מהם במשך רוב חודשי השנה השתתפות בפעילות הסברה פרונטלית (בהיותם קבוצת סיכון) – ומאידך, עשייה רצופה, יצירתית ומסורה, הן בפעילות ההסברה לנושאי הנגישות וקבלת האחר והן בסקירות נגישות של חופי הצפון (תחת מגבלות התו הסגול).

 

וברוח אוטופית, אנו מייחלים להגעתו של יום חג – היום המיוחל בו נוכל להכריז כי ניתן לסגור את נ.י.צ. לאחר שכל אזור הצפון הונגש והוגברה בו המודעות לנושא הנגישות וקבלת השונה.

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן