Skip to main content

חניכי מכינה קד"צ "חנתון" חוו נגישות וקבלת השונה

לאחר גישושים ראשוניים, נפתח ביום ב' 16.11.15 צוהר לפעילות הסברה בנושאי הנגישות וקבלת השונה במכינות הקדם-צבאיות (קד"צ).

מכינת "חנתון", בה התקיימה הפעילות, שוכנת בקיבוץ חנתון בגליל התחתון. המכינה שותפה לערכי הקהילה הפלורליסטית בקיבוץ ופועלת יחד למען שינוי תפיסתי וצדק חברתי. ייחודה של המכינה הוא העיסוק ביהדות כדת, כתרבות, כלאום ועל השפעותיה הרבות על החיים.
בנוסף, המכינה שמה דגש על מפגש עם אנשים וקהילות שונות ומגוונות. את המכינה מרכיבה

קבוצה קטנה ומגובשת של בנות ובנים, דתיים על כל הקשת הדתית, חילוניים על כל הקשת החילונית ועוד. חברי הקבוצה מגיעים מפיזור גיאוגרפי גדול, בשאיפה להגיע לכמה שיותר קהילות ואוכלוסיות שונות במדינה. הקבוצה חיה ולומדת יחד על מנת להגביר את תחושת האחריות העצמית וההדדית של כל הפרטים בקבוצה.

היום המיוחד נפתח בהרצאה משותפת של מנהלי נגישות ישראל צפון-נ.י.צ. גיורא לב וד"ר רויטל שורץ-סבירסקי, אשר חלקו עם המדריכים והחניכים את סיפור חייהם, התמודדותם עם המוגבלות וסיפורה של עמותת נגישות ישראל ושלוחתה הצפונית נ.י.צ.                                       

                               

בהמשך, הוכנסו המשתתפים עטויים בכיסויי עיניים לחדר האוכל. את המנה הראשונה, חומוס, פיתה וחמוצים, אכלו בחשיכה עם כיסוי עיניים ולאחר מכן השלימה את החוויה מתנדבת נ.י.צ. לילי גולדוויין, שסיפרה את סיפור חייה המרגש והתמודדותה עם מוגבלות בראייה ההולכת ומחמירה בעקבות מחלתה.


הארוחה המשיכה תוך שילוב בין התנסות חווייתית לסיפורי החיים. לקראת המנה העיקרית, עוף, סלט ותוספות, המשתתפים עטו כפפות קשיחות על ידיהם, במטרה להתנסות בפעילות יומיומית תחת מגבלה פיזית.
את מנת הקינוח נאלצו הסועדים לבחור עם אוזניים אטומות באוזניות, כשברקע מתנגנת מוסיקה חזקה ורעמי הסופה שהשתוללה מחוץ לחדר, מצב אשר המחיש את קשיי התקשורת וההבנה אשר חווה אדם עם לקות שמיעה במצבים יומיומיים. את חווית הקינוח השלימה סמדר הרוש, מתנדבת נ.י.צ., כאשר סיפרה על התהליך בו "יצאה מהארון" והפנימה את לקות השמיעה עימה נולדה.

 

   

את יום הנגישות השלימה הדרכה לחניכים כיצד לסקור את נגישותם של מקומות ציבוריים; בהמשך השנה הם יצאו לשטח ויעשירו את מאגר אתר עמותת נגישות ישראל במידע נגישות לכל סוגי המוגבלויות.

חוות הדעת מרגשות וכללו התבטאויות כמו "גאונות", "יום מכונן" ו"חוויה ששנתה את לי את תפיסת החיים".

להלן תגובתו המרגשת של מנהל מכינת "חנתון":
על עמותת נגישות ישראל כולם שמעו. כולם גם שמענו על המושג הזה "נגישות". אבל יש הבדל גדול בין לשמוע על ולפגוש את…
המפגש עם מתנדבי העמותה היה מפגש חשוב, מרשים, חוויתי – ומרגש. הפעילות עצמה הייתה נהדרת, עוצמתית והשאירה רושם עצום על החניכים שלנו.
ההרצאה הייתה חשובה, ברורה – ומשמעותית.
החניכים שלנו – שבתקווה נהפוך אותם למנהיגים ומעורבים חברתית בהמשך דרכם, הם חלק מהחברה הישראלית, החברה הישראלית ששמעה על המושג "נגישות" אבל אין לה מושג מה זה אומר, ואיך זה מרגיש שנלקחת לך הנגישות…
מבחינתי מנהיג, ומי שמגדיר עצמו במעורב חברתית – חייב לדעת ולהרגיש, ולשמור בליבו בכל רגע נתון – את אוכלסיית בעלי המוגבלויות הפיזיות ונפשיות. אפילו אקח את זה קדימה ואומר שאי אפשר לדבר על מנהיגת מבלי לדבר על נושאים אלה.
הפעילות שלכם העניקה לי ולחניכים שלנו – את החוויה, וחוויה כזו לא שוכחים.
אחרי שחווית – אתה תזכור, ותנצור בליבך. אחרי שחווית – יהיה לך אכפת, ולא תשכח… אחרי שהכרת מישהו – לא תוכל להתעלם מקיומו…
אנחנו במכינה כמובן נמשיך את העבודה ונעסוק בנושאי הנגישות כפי שעסקנו גם בשנים קודמות ואין לי צל של ספק שהפעילות הייתה המקפצה הכי טובה שיכלתי לבקש – ועכשיו עלינו לקפוץ לתוך ה"בריכה" הזו שהיא מדינת ישראל – ולהתחיל לקחת חלק בעשיית הסדר, כפי שאתם עושים ומתנדבים בצורה כה משמעותית…
בתקווה לעתיד נגיש יותר, בהערכה ענקית ובתודה גדולה,
איתי קפסוטו – מנהל מכינת חנתון

ותגובה מחניכה שהשתתפה באירוע:
"היה מקסים! תודה רבה רבה לכם ולכן שהגעתם עד אלינו, היה פשוט מרגש ומופלא!
נתן לי באופן אישי הרבה מוטיבציה וכוח לעשייה השנה
אתם עושים ועושות עבודת קודש וכולנו יוצאים נשכרים ממנה. תודה!".

המשתתפים אוכלים עם כיסוי על עיניהם

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן